Απαλλάσσονται τελικά οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ από την υποχρέωση είσπραξης και καταβολής στους δήμους του τέλους 2% επί των διαφημιστικών δαπανών.

Απαλλάσσονται τελικά οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ από την υποχρέωση είσπραξης και καταβολής στους δήμους του τέλους 2% επί των διαφημιστικών δαπανών.

Μετά τις πιέσεις που άσκησε ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων στην κυβέρνηση το καθεστώς άλλαξε και από 1.1. 2001 την ευθύνη για την απόδοση των τελών ανέλαβαν οι ίδιοι οι διαφημιζόμενοι. Έτσι, το τέλος που υπολογίζεται με συντελεστή 2% επί της διαφημιστικής δαπάνης, η οποία αφορά στην προβολή προϊόντων μέσα στους χώρους των σούπερ μάρκετ, αποδίδεται πλέον από τον διαφημιζόμενο μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Βάσει της σχετικής διάταξης η καταβολή πραγματοποιείται σε οποιοδήποτε γραφείο του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων λειτουργεί σε ΔΟΥ και αποδεικνύεται με την παροχή ανάλογου παραστατικού στοιχείου. Τα ποσά αυτά στη συνέχεια αποδίδονται στους δήμους και τις κοινότητες.

Υπενθυμίζεται ότι το τέλος με συντελεστή 2% επιβάλλεται για προβολές προϊόντων οι οποίες γίνονται στα καταστήματα των αλυσίδων με:

  • Την ενοικίαση ειδικών χώρων.
  • Την τοποθέτηση αγαθών σε ειδικές προθήκες.
  • Τη διανομή δοκιμαστικών προϊόντων.
  • Τη διενέργεια εκδηλώσεων.

Και στις δύο περιπτώσεις

Στο μεταξύ, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, πρόβλημα έχει δημιουργηθεί με την είσπραξη και απόδοση του 2% για το διάστημα από τον περασμένο Σεπτέμβριο και έως το τέλος του 2000, οπότε έπαψε να ισχύει η υποχρέωση της απόδοσης των τελών. Ειδικότερα, από το Σεπτέμβριο, λόγω της μη ξεκάθαρης διατύπωσης της ακυρωτικής διάταξης, ορισμένες εκ των αλυσίδων έπαψαν να εισπράττουν το 2% από τους διαφημιζόμενους προμηθευτές τους και ορισμένες άλλες το εισέπρατταν χωρίς να το αποδίδουν στους δήμους. Με άλλα λόγια, από τη διατύπωση της ρύθμισης δεν είχε διευκρινιστεί ποια απόδοση είχε καταργηθεί, των διαφημιζόμενων προς τα σούπερ μάρκετ ή των αλυσίδων προς τους δήμους;

Έτσι στα μέσα Νοεμβρίου το υπουργείο Οικονομικών, απαντώντας επίσημα σε γράμμα γνωστής βιομηχανίας, ανέφερε ότι με τη φράση “αναστολή της απόδοσης” ο νομοθέτης αναφερόταν και στις δύο περιπτώσεις. Στη συνέχεια λοιπόν -και ειδικότερα από τις 18 Νοεμβρίου και έως το τέλος του έτους- διαφημιζόμενοι και αλυσίδες έπαψαν να αποδίδουν το τέλος του 2%, οπότε βάσει του νέου καθεστώτος τα ποσά αυτά θα πρέπει να καταβληθούν στους δήμους έως και τις 31.12.2001. Από την πλευρά τους οι δήμοι δεν θα έχουν δικαίωμα επιβολής προσαυξήσεων ή άλλων κυρώσεων, ενώ το ίδιο θα ισχύσει και για τις περιπτώσεις για τις οποίες εκκρεμούν προσφυγές στα δικαστήρια.

Όμως το πρόβλημα παρέμεινε για το διάστημα από το Σεπτέμβριο και έως τις 17 Νοεμβρίου, οπότε άλλες αλυσίδες εισέπρατταν το τέλος και άλλες όχι, ενώ εφόσον στο θέμα εμπλακεί και η εφορία τότε το όλο ζήτημα αποκτά και νέες διαστάσεις.