Δέκα σημαντικές τάσεις που αφορούν το λιανεμπόριο τροφίμων παρουσίασε η εταιρεία ερευνών και συμβουλευτικών υπηρεσιών Brick Meets Click. Η πρώτη αφορά την αξιοποίηση των ψηφιακών λύσεων (digitalization), ως σημαντικό μέσο ενίσχυσης του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των επιχειρήσεων. Η έμφαση δίνεται στην τεχνητή νοημοσύνη, που διευκολύνει την ανάλυση των δεδομένων, ενώ η τεχνολογία cloud κάνει πιο εύκολη και πιο αποτελεσματική την επικοινωνία. Άρα, σημειώνει η εταιρεία, οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να είναι πιο ευέλικτες και να απαντούν ταχύτερα στις ταχέως μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες, αλλά και στις κινήσεις του ανταγωνισμού.

Η δεύτερη τάση αφορά τη στοχευμένη ανάπτυξη. Όλο και περισσότερες εταιρείες, σημειώνουν οι αναλυτές, αναζητούν αναξιοποίητες περιοχές για να αναπτυχθούν και τα ψηφιακά εργαλεία τούς προσφέρουν τη δυνατότητα εντοπισμού μικρών, υπο-εξυπηρετούμενων περιοχών ζήτησης. Αυτό που πρέπει να κάνουν είναι να εξετάσουν πιο προσεκτικά τις ανάγκες των πελατών που δεν ικανοποιούνται από το υφιστάμενο δίκτυο και να αξιολογήσουν τις ευκαιρίες κερδοφόρου ανάπτυξής τους.

Στο επίκαιρο θέμα του πληθωρισμού, που θα προκαλέσει αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική, αλλά και σε άλλα πεδία στρατηγικής, σημειώνεται πως θα πρέπει να διερευνηθεί η αξιοποίηση της καινοτομίας για την εξοικονόμηση κεφαλαίων. Σε αυτό το πεδίο έχουν πλεονέκτημα οι πιο ευέλικτες επιχειρήσεις. Όταν η τιμή αυξάνει την βαρύτητά της, θα πρέπει να δοθούν στους πελάτες τα κατάλληλα μέσα ώστε να κατανοήσουν ότι δεν αγοράζουν προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές από τον ανταγωνισμό λόγω χαμηλότερης ποιότητας ή λόγω προσφοράς υπηρεσιών χαμηλότερης αξίας.

Μια ακόμη σύγχρονη τάση, αφορά την αύξηση εκ μέρους των FMCG του αριθμού των μαρκών και των προϊόντων που πωλούν αποκλειστικά σε έναν λιανέμπορο, λόγω της ανάγκης των προμηθευτών να κερδίσουν ευνοϊκότερους όρους σε επίπεδο διαχείρισης των νέων τους προϊόντων στο ράφι και να αυξήσουν την παρουσία τους στα social media και στο οικοσύστημα της λιανεμπορικής επιχείρησης. Αυτό σημαίνει πως οι μεγαλύτερες αλυσίδες θα έχουν ένα έστω προσωρινό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, καθώς θα αποτελούν το μόνο σημείο από όπου οι καταναλωτές θα μπορούν να προμηθευτούν συγκεκριμένα προϊόντα. Οι υπόλοιποι λιανέμποροι θα πρέπει να αναζητήσουν αντίστοιχες ευκαιρίες δημιουργίας ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

Οι παραδόσεις
Στον τομέα του e-grocery, σημειώνεται πως λόγω της ανάπτυξης λύσεων παράδοσης μειωμένου κόστους, υπάρχει η τάση μείωσης του κόστους παράδοσης των online παραγγελιών. Παράλληλα, η παράδοση των αγορών σε καταστήματα ή σε οργανωμένα από την επιχείρηση σημεία, δημιουργεί νέες ευκαιρίες αύξησης των πωλήσεων. Οι τρόποι παράδοσης αναμένεται να αυξηθούν, με την αξιοποίηση νέων μοντέλων. Η παραλαβή της παραγγελίας από τον ίδιο τον πελάτη αυξάνει τη δημοφιλία της και αυτό σημαίνει πως τα αυτοματοποιημένα συστήματα θα δώσουν στο μέλλον ακόμη περισσότερες ευκαιρίες αποτελεσματικής και οικονομικής ολοκληρωμένης διαχείρισης των online παραγγελιών και, σε ορισμένες περιπτώσεις, σε απομακρυσμένα από το κατάστημα σημεία.

Η βελτιστοποίηση της προσφοράς
Η βέλτιστη πρόταση, σε ό,τι αφορά τη γκάμα των προσφερόμενων προϊόντων, αποτελεί κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας των στόχων πωλήσεων. Σε περιόδους πληθωριστικών πιέσεων είναι πιο συμφέρουσα η αύξηση της κυκλοφορίας των αποθεμάτων, άρα, επισημαίνουν οι αναλυτές, είναι προς το συμφέρον του λιανέμπορου η αύξηση της πίεσης για διεύρυνση του χρόνου πληρωμών και η επικέντρωση στην αναζήτηση καινοτόμων τρόπων αύξησης της κυκλοφορίας των προϊόντων στο ράφι.

Σε ό,τι αφορά το discount, σημειώνεται πως υπάρχει σημαντική τάση ενίσχυσης της επιρροής του. Η Aldi αναπτύσσει με πρωτοφανή ταχύτητα το δίκτυο καταστημάτων της, ενώ η Lidl, όπως και άλλες αλυσίδες, ισχυροποιούν την διοικητική τους ομάδα και υιοθετούν νέες στρατηγικές ανάπτυξης. Καθώς οι εκπτωτικές αλυσίδες ισχυροποιούν την παρουσία τους σε έναν αυξανόμενο αριθμό αγορών, οι καταναλωτές που έχουν ως βασικό κριτήριο επιλογής καταστήματος την τιμή θα έχουν ακόμη περισσότερες επιλογές για αγορές σε χαμηλές τιμές.

Τέλος, επισημαίνεται ο ανασχεδιασμός της αγοραστικής εμπειρίας, στον δρόμο του Amazon Fresh. Το συγκεκριμένο project έχει αποδείξει τη δύναμη του σχεδιασμού καταστημάτων και γκάμας προϊόντων κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις ανάγκες των καταναλωτών και τους λόγους για τους οποίους επισκέπτονται το κάθε κατάστημα.