Η ποιότητα, η λειτουργικότητα, η ευκολία και η τιμή επηρέασαν καθοριστικότερα τις λιανικές αγορές εντός ΕΕ το 2024, σύμφωνα με έρευνα της Euromonitor International. Οι καταναλωτές κατανάλωσαν φέτος με περισσότερη φειδώ και: Μόλις το 18% πραγματοποίησε αυθόρμητες αγορές το 2024. Για το 2025, σχεδιάζει να ενισχύσει την αποταμίευση, μειώνοντας καταναλωτικές συνήθειες εξ ολοκλήρου και όχι μειώνοντας την κατανάλωση σε εκείνες με οριζόντιο τρόπο. Είναι σαφής η τάση στρατηγικών επιλογών και προθέσεων για τις αγορές: Οι συνήθειες που απελευθερώνουν κεφάλαια εξαιτίας προωθητικής ή άλλης στρατηγικής των λιανεμπόρων, στρέφουν τα κεφάλαια που περισσεύουν και πάλι σε κατανάλωση στην ίδια υποκατηγορία.

Οι στοχευμένες υποαγορές (niche markets) εξακολουθούν να κερδίζουν καταναλωτική προσοχή πανευρωπαϊκά, ιδίως αν υποστηρίζονται από την επιστήμη.. Οι βιώσιμες επιλογές ενισχύονται ως τάση: Είναι ενσυνείδητη απόφαση, βασισμένη σε προσωπικές αξίες και στην οικολογία. Τα προϊόντα, για να είναι επιτυχημένα, πρέπει να είναι ξεκάθαρα ως προς τις ανάγκες που καλύπτουν και τους τρόπους που το πράττουν. Σύμφωνα με τη Euromonitor International, οι κωδικοί βιώσιμων FMCG προϊόντων που εμπορεύονται ετησίως σε όλα τα λιανεμπορικά κανάλια εντός 2024 ξεπέρασαν τα 5 εκατομμύρια στην ΕΕ. H Senior Consultant Ίνγκα Κλεμπάνσκαγια ανέλυσε ότι «οι καταναλωτές ενδιαφέρονται λιγότερο για τις ετικέτες διαφόρων πρωτοβουλιών, όσο για τη διάρκεια και την ποιότητα που προσδίδει η διαδικασία της βιώσιμης παραγωγής στο τελικό προϊόν».

Υπερπληροφόρηση προσφορών και live επίδειξη προϊόντων
Ως προς την υπερπληροφόρηση, το 53% των Ευρωπαίων καταναλωτών νιώθει «πλημμυρισμένο από υπερβολικές ειδοποιήσεις» για νέα λανσαρίσματα, τοποθετήσεις, νέες συνεργασίες, προωθητικές ενέργειες και προσωποιημένες προσφορές στα κανάλια επικοινωνίας που χρησιμοποιούν και εύχονται όλα αυτά να απαιτούσαν λιγότερο χρόνο.

Το 42% έκανε μέσα στο 2024 τουλάχιστον μία αγορά, παρακολουθώντας live streaming επίδειξη ή ανάδειξη προϊόντος, επειδή ένιωσαν ότι έτσι καλύπτονται οι απορίες τους αναφορικά με τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Ως προς τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) για την ανάδειξη προϊόντων ή προσφορών, το 43% θεωρεί ότι οι πληροφορίες μέσω παραγωγικής (generative) AI είναι αξιόπιστες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter