Τον τόνο της αγοράς δίνει και φέτος η ΕΥΣ, καθώς οι πωλήσεις της φαίνεται ότι εξελίχθηκαν με έντονα ανοδικό ρυθμό κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους, κυρίως λόγω της περαιτέρω ωρίμασης των καταστημάτων που «κληρονόμησε» από τη Μαρινόπουλος. Παράγοντες της αγοράς των προμηθευτών εκτιμούν ότι η αλυσίδα φέτος κινείται με άνοδο πωλήσεων, που πλησιάζει το 10% συγκριτικά με την περυσινή περίοδο.

Oι ίδιοι παράγοντες λένε ότι η ΕΥΣ αυξάνει τα μερίδιά της κυρίως στην περιφέρεια, όπου η άντληση τζίρου από τους ανταγωνιστές της, μεγάλους και μικρούς, συνεχίζει δημιουργώντας φόβους. Μάλιστα, όπως σχολιάζουν, προοπτικές εντονότερης στήριξης έχει η ΕΥΣ από περιοχές όπως η Κεντρική Ελλάδα, καθώς και ο ευρύτερος τομέας της Θεσσαλονίκης, όπου ο ρυθμός ανάπτυξης των τοπικών καταστημάτων της καθυστέρησε να αντιστοιχηθεί στο μέσο ρυθμό του υπόλοιπου δικτύου της. «Τα περιθώρια επέκτασης του τζίρου των καταστημάτων, που προέρχονται από τη Μαρινόπουλος, θα εξακολουθήσουν να αντανακλούν αισθητά στην αγορά τουλάχιστον μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, αν κρίνει κανείς από το πότε άρχισε να αποδίδει το εν λόγω δυναμικό του δικτύου της εταιρείας», λέει ένας από τους φορείς των πληροφοριών μας. Προσθέτει ότι η εταιρεία ανεβάζει το «τέμπο» της αργά μεν, αλλά σταθερά, καθώς συνεχίζει να στρέφει τις πλάτες της στη διαφήμιση, επωφελούμενη μόνο από τη δύναμη του «word of mouth».

Αυτά συμβαίνουν, ενόσω η αλυσίδα προσθέτει νέα όπλα στον εξοπλισμό της. Τα βασικότερα είναι η επέκτασή της στο πεδίο της δικαιόχρησης, με τις ειδικού τύπου συνεργασίες που ήδη συμφωνεί, αλλά και η σχεδιαζόμενη επένδυσή της στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Με τη δικαιόχρηση θα επιχειρήσει να διεισδύσει σε γειτονιές με ισχυρό πληθυσμιακό δυναμικό και με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις να προσεγγίσει μια ομάδα καταναλωτών, από την οποία μέχρι σήμερα επωφελούνται άλλοι ανταγωνιστές της. Τα δύο νέα εγχειρήματα της εταιρείας αναμένεται ότι θα λάβουν σάρκα και οστά, εφόσον αρχίσει να κλείνει ο κύκλος ωρίμανσης του δικτύου των καταστημάτων της. Στο μεταξύ, σύμφωνα με άλλες πηγές της αγοράς, η ΕΥΣ φέρεται να έχει κλείσει τη χρήση του 2018 με θετικά EBITDA κατά 12 εκατ. ευρώ έναντι αρνητικών λειτουργικών αποτελεσμάτων το 2017. Πρόκειται για μια εξέλιξη, η οποία εφόσον επιβεβαιωθεί, θα σημαίνει ότι η απόδοση της εταιρείας κυμαίνεται πλέον σε επίπεδο υψηλότερο των αρχικών της προβλέψεων και στόχων.

Έντονες οι πιέσεις τον ανταγωνισμό
Στον αντίποδα της ΕΥΣ ο ανταγωνισμός της εξακολουθεί να υφίσταται πιέσεις από τις αλλαγές μεριδίων στην κλαδική αγορά. Στην πλειονότητά τους οι αλυσίδες φαίνεται πως εμφανίζουν απώλειες εσόδων σε συγκρίσιμη βάση, ενώ για ορισμένες οι απώλειες ακούγεται ότι διαπιστώνονται ακόμα και μετά την προσμέτρηση της απόδοσης των νέων τους καταστημάτων. Αυτά αποτελούν εκτιμήσεις υψηλόβαθμων στελεχών του κλάδου λίγο μετά τη λήξη του πρώτου τετραμήνου του έτους, κατά το οποίο, όπως συμπεραίνουν, τα οργανωμένα δίκτυα κατέγραψαν μέσο ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ 1% και 2%. Η σχέση του ποσοστού μεταβολής του τζίρου στο σύνολο της αγοράς και του αντίστοιχου ποσοστού της ΕΥΣ, σε συνάρτηση με το υψηλότατο πλέον μερίδιο της εταιρείας, αποτυπώνουν το μέγεθος των πιέσεων που ασκούνται στον κλάδο. Όπως σχολιάζουν καλά ενημερωμένα στελέχη του, υπολογίζοντας με βάση την οργανική ανάπτυξη, οι αρνητικές μεταβολές τζίρου για κάποιες αλυσίδες κυμαίνονται στο 6% ή και στο 8%, ενώ κάποιες «ανάσες» φαίνεται ότι παίρνουν οι εταιρείες που νέμονται ακόμα τα ωφελήματα πρόσφατων εξαγορών.