Μια γιορταστική περίοδο Χριστουγέννων και πρωτοχρονιάς διαφορετική απ’ όλες τις προηγούμενες έζησε φέτος η αγορά του κλάδου. Αν και «δούλεψε» καλύτερα από το αρχικά προβλεπόμενο, πολλά νέα στοιχεία διαφοροποίησαν σε μεγάλο βαθμό το κλείσιμο του έτους σε σύγκριση με άλλες χρονιές. Το κυρίαρχο θέμα ήταν ασφαλώς οι ανατιμήσεις, οι οποίες αύξησαν το κόστος του μέσου γιορτινού «καλαθιού» αγορών, εφόσον υπολογιστεί η σύνθεσή του με βάση τους κωδικούς προϊόντων που περιείχε στις γιορτές του 2020.

Ωστόσο, η ακρίβεια μάλλον δεν εμπόδισε του καταναλωτές στις αγορές τους. Απλώς υποχρεώθηκαν να διαθέσουν περισσότερο χρόνο, αναζητώντας τις οικονομικότερες εναλλακτικές επιλογές προϊόντων. Σε κάθε περίπτωση οι πωλήσεις του κλάδου σε αξία υποστηρίχθηκαν από τις πληθωριστικές πιέσεις, αν και οι αλυσίδες απορρόφησαν ένα σημαντικό μέρος των ανατιμήσεων, που πέρασαν στους τιμοκαταλόγους χονδρικής το τελευταίο πεντάμηνο.

Ένα δεύτερο στοιχείο που χαρακτήρισε τη γιορτινή αγορά ήταν η τήρηση των μέτρων προφύλαξης από την πανδημία σε όλο το εμπόριο, που βάρυναν το ψυχολογικό κλίμα, και κυρίως η ανησυχία όλων για τη ταχεία διασπορά του ιού. Η συνέπειά της ήταν πολλοί καταναλωτές να διαλέξουν για τα ψώνια τους ώρες που συνήθως δεν υπάρχει μεγάλη κοσμοσυρροή στις σάλες πωλήσεων, όπως για παράδειγμα το πρώτο δίωρο-τρίωρο από την έναρξη της καθημερινής λειτουργίας των καταστημάτων. Αυτό με τη σειρά του είχε αποτέλεσμα να αποφευχθεί η δημιουργία αδιαχώρητου στα καταστήματα, όπως συνέβαινε παραδοσιακά τις παραμονές των μεγάλων γιορτών. Στο ίδιο πλαίσιο, φέτος οι καταναλωτές δεν στριμωχτήκαν στις ουρές τις παραμονές των γιορτών για τα αναγκαία της προετοιμασίας του γιορτινού τραπεζιού, καθώς αρκετοί φρόντισαν για τις προμήθειές τους τις προπαραμονές τους, αν όχι νωρίτερα.

Κοντά στις επιδόσεις του 2020
Σχετικά με το τζίρο του πιο ανοιχτοχέρη μήνα του χρόνου, ενώ το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου η αγορά του κλάδου ήταν «καθισμένη» σε σχέση με το 2020, οπότε ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είχε εκτοξευτεί σε ιστορικά υψηλά ως αποτέλεσμα της επιβολής lockdown στις άλλες εμπορικές δραστηριότητες, το δεύτερο δεκαπενθήμερο του μήνα ο τζίρος τονώθηκε εξαιτίας αφενός των περιορισμών που τέθηκαν σε ισχύ στη μαζική εστίαση και αφετέρου του κλίματος γενικευμένης ανησυχίας για την επιθετική διασπορά της μετάλλαξης Omicron, που κράτησε τον κόσμο στα σπίτια του, αυξάνοντας την οικιακή κατανάλωση. Αυτό είχε συνέπεια οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ είτε να πλησιάσουν το επίπεδο των επιδόσεών τους το 2020, φρενάροντας τις απώλειες εσόδων σε έναν μήνα κρίσιμο για την ετήσια εικόνα τους, είτε να εμφανίσουν περιορισμένης έκτασης πτώση τζίρου.

Το γεγονός ότι η πλειονότητα των καταναλωτών τις ημέρες των γιορτών έμειναν στα σπίτια τους συνέτεινε ώστε η υψηλότερη ζήτηση να καταγραφεί σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, όπως στο σύνολο των προϊόντων μαγειρικής, στα γλυκά, στα ποτά κ.ά., ενώ αξιοσημείωτα ανοδικά εξελίχθηκε ο τζίρος των τμημάτων bazaar, καθώς τα χριστουγεννιάτικα στολίδια αγοράστηκαν περισσότερο απ’ όσο τα Χριστούγεννα του 2020.

Εξάλλου, αν και η μαζική εστίαση δέχθηκε και φέτος «στενό μαρκάρισμα» από τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας, γενικά η εικόνα της ήταν ασύγκριτα φωτεινότερη από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, οπότε η αγορά της είχε νεκρώσει, πράγμα που είχε ανάκλαση στις πωλήσεις των δικτύων cash & carry. Οι πωλήσεις τους, πράγματι, σε συγκρίσιμη βάση τον Δεκέμβριο ήταν έντονα ανοδικές, ενώ η ενίσχυσή τους το καλοκαίρι πέρυσι από το ζωντάνεμα της τουριστικής αγοράς, έδωσε την ευκαιρία συνολικά στην οργανωμένη χονδρική να κάνει θετικό απολογισμό για το 2021.