Πληθωριστικές πιέσεις εξακολουθούν να εκδηλώνονται στην αγορά των τροφίμων και των μη αλκοολούχων ποτών, αλλά σε χαμηλότερο επίπεδο από αυτό του γενικού δείκτη του πληθωρισμού, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον περασμένο Οκτώβριο εξελίχθηκε ανοδικά κατά 2,4%, αλλά με ρυθμό βραδύτερο από του Σεπτεμβρίου, που ήταν 2,9%, όπως και από τον Οκτώβριο πέρυσι, οπότε είχε αυξηθεί κατά 3,4%.

Σε μηνιαία βάση ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο φέτος δεν παρουσίασε καμία μεταβολή συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο, όταν η αντίστοιχη σύγκριση τον προηγούμενο χρόνο είχε δείξει αύξηση 0,6%.

Τον Οκτώβριο, λοιπόν, στην άνοδο του πληθωρισμού συνέβαλε κατά 1,5% η ομάδα των προϊόντων διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών, λόγω ανατιμήσεων κυρίως στο ψωμί, τα κρέατα (γενικά), τα νωπά ψάρια, το ελαιόλαδο, τα αποξηραμένα φρούτα και τους ξηρούς καρπούς, τα λαχανικά (γενικά), τη ζάχαρη, τις σοκολάτες, τα γλυκά και παγωτά, το μεταλλικό νερό, τα αναψυκτικά και τους χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών κυρίως στο αλεύρι και σε άλλα δημητριακά, στις πίτσες και τις πίτες, στα ζυμαρικά, τα γαλακτοκομικά και τα αυγά, στα άλλα βρώσιμα έλαια, στα νωπά φρούτα και τον καφέ.

Παραμένοντας στα προϊόντα του σούπερ μάρκετ, ο δείκτης του πληθωρισμού τον Οκτώβριο επηρεάστηκε πτωτικά κατά 0,4% από την ομάδα των διαρκών αγαθών και ειδών νοικοκυριού, λόγω της αποκλιμάκωσης των τιμών κυρίως στα είδη νοικοκυριού άμεσης κατανάλωσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την άνοδο των τιμών κυρίως στα έπιπλα και τα διακοσμητικά είδη.

Στελέχη του κλάδου εκφράζουν την αισιοδοξία τους ότι οι πτωτικές τάσεις στον πληθωρισμό θα συνεχιστούν τους επόμενους μήνες, κυρίως λόγω των προσπαθειών που καταβάλλονται εκ μέρους των συντελεστών της προσφοράς για τη συγκράτηση των τιμών και την αντιμετώπιση της ακρίβειας.

Οι μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ
Σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ, ο πληθωρισμός στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ τον Οκτώβριο ήταν -0,03%. Η μικρή πτωτική μεταβολή του αποδίδεται σε μειώσεις τιμών σε προϊόντα εκτός των τροφίμων, ενώ οι ανατιμήσεις σχετίζονται με είδη στα οποία χρησιμοποιούνται το κακάο και ο καφές και σε συγκεκριμένα νωπά είδη, των οποίων η παραγωγή έχει επηρεαστεί από την παρατεταμένη ξηρασία. Ειδικότερα, οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στις τροφές και τα είδη για τα κατοικίδια (-10,18%), στα απορρυπαντικά και τα είδη καθαρισμού (-8%), στα χαρτικά, τα καλλυντικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής (-4,69%), στις βρεφικές και τις παιδικές τροφές (-3,78%) και τις νωπές και καταψυγμένες ζύμες (-2,77%). Όπως εξηγούν οι ερευνητές του ΙΕΛΚΑ, οι μειώσεις τιμών είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία όσο και της μείωσης των τιμών παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν στα φρέσκα ψάρια και τα θαλασσινά (11,31%), στα ορεκτικά, τα αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη (5,79%), στα μπισκότα, τις σοκολάτες και τα ζαχαρώδη (4,78%), στα είδη πρωινού και τα ροφήματα (3,72%) και στα αλκοολούχα ποτά (3,49%). Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις στα ψάρια, αποδίδονται στην παρατεταμένη ζέστη, η οποία περιόρισε σε μεγάλο βαθμό τις ποσότητες των αλιευμάτων, με αποτέλεσμα σημαντικές ελλείψεις στην αγορά, που πίεσαν ανοδικά τις τιμές. Πάντως, σημειώνεται πως οι ιχθυοκαλλιέργειες κάλυψαν οριακά την αυξημένη ζήτηση. Σχετικά με τον καφέ και το κακάο, οι διεθνείς τιμές των δύο προϊόντων επηρέασαν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, όπως και την κατηγορία των ειδών πρωϊνού, που περιλαμβάνει πολλά σοκολατούχα προϊόντα. Σχετικά με τα αλκοολούχα ποτά επισημαίνεται ότι η μειωμένη παραγωγή σταφυλιών πέρυσι επέδρασσε άμεσα στις τιμές λιανικής των αλκοολούχων, καθότι τα προϊόντα ωρίμανσης μπαίνουν στην αγορά με αυξημένα κόστη πρώτων υλών.