Ανθεκτικό παρουσιάζεται το οργανωμένο λιανεμπόριο, παρά τις ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις που δέχεται, οι οποίες επηρεάζουν και την καταναλωτική συμπεριφορά. Με άλλα λόγια, η «κατάρρευση» του λιανεμπορίου για την οποία εξέφραζαν φόβους ορισμένοι, μετά και το άλμα των πωλήσεων εν μέσω της πανδημίας, δε συνέβη ποτέ, όπως παρατήρησε ο Βάιος Δημοράγκας, διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ, στη διάρκεια της παρουσίασής του στο 13ο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, με τίτλο Riding the Inflation Waves. Όπως εξήγησε ο ίδιος, η αγορά των FMCGs έχει αλλάξει επίπεδο μετά τα οφέλη που αποκόμισε στη διάρκεια της πανδημίας, και αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει από τη μία μέρα στην άλλη. Από τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Δημοράγκας προκύπτει ότι, αν και από τον Μάιο και μετά ο πληθωρισμός καλπάζει, η κατανάλωση αντέχει: κατά την περίοδο από τις 15 Μαΐου έως τις 6 Νοεμβρίου, κι ενώ λόγω των πληθωριστικών πιέσεων η τιμή μονάδας αυξήθηκε κατά 10%, ό όγκος πωλήσεων όχι μόνο δε μειώθηκε, αλλά αυξήθηκε οριακά κατά 0,2%.

Πώς ο πληθωρισμός επηρεάζει τις καταναλωτικές συμπεριφορές
Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι οι καταναλωτές δεν αισθάνονται στο… πετσί τους τις αυξημένες τιμές: σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το 99% των καταναλωτών αντιλαμβάνονται ότι οι τιμές των τροφίμων ανεβαίνουν.

Με αυτό το δεδομένο, καταγράφονται ορισμένες διακριτές καταναλωτικές τάσεις: το 69% των καταναλωτών αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα, βάζοντας στην άκρη τις όποιες πολυτέλειες (πέρυσι το ποσοστό αυτό ήταν 60%), ενώ ένα 34% αναφέρει ότι αγοράζει λιγότερα προϊόντα εν γένει (πέρυσι το ποσοστό αυτό ήταν 27%). Αξιοσημείωτο είναι και το 29% αυτών που δηλώνουν ότι αλλάζουν μάρκες, επιλέγοντας πλέον τις φθηνότερες. Την ίδια στιγμή, σε ιστορικά υψηλά επίπεδα βρίσκεται η κινητικότητα των καταναλωτών από κατάστημα σε κατάστημα, ανάλογα με το ποιο από αυτά έχει τις καλύτερες προσφορές. Αυτό το έκανε μέχρι το 2010 λιγότερο από το 10% των Ελλήνων, ποσοστό που στη δεκαετία του 2010 άγγιξε το 20%. Το 2020 το ποσοστό αυτό έφτασε το 22% και το 2021 αυξήθηκε περαιτέρω στο 24%, ενώ φέτος έχει εκτοξευθεί στο 29%. Ο πληθωρισμός είναι άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο καταγράφεται αύξηση του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, από το 13,4% στο 14,6%, καθώς και αύξηση της έντασης προσφορών στο σύνολο των FMCGs, από το 56,3% στο 58,6%.

Αναμενόμενη επίπτωση του πληθωρισμού είναι και η μειωμένη διάθεση των καταναλωτών να πληρώσουν κάτι παραπάνω για ποιοτικότερα προϊόντα: πλέον μόνο το 38% δηλώνει τέτοια πρόθεση, όταν το 2019 το ποσοστό ήταν στο 64%.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter