Με αισιοδοξία αντιμετωπίζει η Καρφούρ Μαρινόπουλος το 2012, έχοντας αφήσει πίσω της μια πολύ δύσκολη χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας αναλώθηκε σε μεγάλο βαθμό στην ανασυγκρότηση των δυνάμεών της, τόσο σε διοικητικό επίπεδο όσο και στο μέτωπο των πωλήσεων.

H διοίκηση της εταιρείας υπό τον κ. Jerome Loubere παρουσιάζεται πλέον πλήρως οργανωμένη, ενώ ολοκλήρωσε σχεδόν το σύνολο των παρεμβάσεων στο δίκτυο πωλήσεων, με την αναμόρφωση της συντριπτικής πλειονότητας των καταστημάτων Dia και το κλείσιμο όσων δεν προσέφεραν υψηλό τζίρο ή δημιουργούσαν ζημιές στην εταιρεία. Τώρα απομένει να ολοκληρωθεί ο κύκλος των εργασιών για τη μετατροπή των υπέρ μάρκετ Carrefour σε Carrefour Planet.

Η διοίκηση της Καρφούρ Μαρινόπουλος θεωρεί πως ήρθε η ώρα να περάσει στην αντεπίθεση, ώστε να αναστρέψει την αρνητική πορεία του τζίρου της, έχοντας, πρώτον, αλλάξει το χάρτη του δικτύου της, δεύτερον, επιτύχει σημαντικές μειώσεις των ενοικίων της και, τρίτον, αποφασίσει να κινηθεί πολύ επιθετικά σε ό,τι αφορά την τιμολογιακή της πολιτική.

Πριν καταγράψουμε το πώς θα τοποθετηθεί έναντι του καταναλωτή, άρα έναντι των ανταγωνιστών της, ας δούμε ποια ήταν η εικόνα που είχε στα τέλη του 2011 τόσο το δίκτυο πωλήσεων της Καρφούρ Μαρινόπουλος σε Ελλάδα και Κύπρο, όσο και το δίκτυο του ομίλου Carrefour στις χώρες αυτές όπου αναπτύσσεται από κοινού με τον όμιλο Μαρινόπουλο.

Το δίκτυο σε Ελλάδα και Βαλκάνια
Στην Ελλάδα, μετά τον εξορθολογισμό του δικτύου της και την ενσωμάτωση των σούπερ μάρκετ της Dia Hellas, την οποία απορρόφησε, η Καρφούρ Μαρινόπουλος αριθμεί 34 υπέρ μάρκετ, 548 σούπερ μάρκετ εκ των οποίων 278 Carrefour Μαρινόπουλος και 270 Carrefour Express, 98 Smile και 90 OK anytime.

Στην Κύπρο, όπου ο όμιλος έχει εξαντλήσει τα περιθώρια που παρέχονται από την τοπική νομοθεσία για τη δημιουργία καταστημάτων, το 2011 διέθετε 7 υπέρ μάρκετ και 9 σούπερ μάρκετ.

Στη Βουλγαρία, ο όμιλος κινούμενος με γρήγορους ρυθμούς επέκτασης του δικτύου του ήδη λειτουργεί 5 υπέρ μάρκετ και 3 σούπερ μάρκετ, ενώ κινήθηκε επεκτατικ ά και στην Αλβανία, όπου εγκαινίασε το πρώτο υπέρ μάρκετ.

Νέες επενδύσεις
Ο όμιλος Carrefour έχει δρομολογήσει στα Βαλκάνια επενδύσεις και για το 2012. Κατά πληροφορίες, στη Βουλγαρία σχεδιάζει να εγκαινιάσει μέχρι το τέλος του έτους 4 νέα υπέρ μάρκετ και 5 νέα σούπερ μάρκετ, ενώ στην Αλβανία θα λειτουργήσει ένα δεύτερο υπέρ μάρκετ.

Αξίζει να τονιστεί ότι εκτός από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Αλβανία και τη Βουλγαρία, ο όμιλος Carrefour σχεδιάζει να εισέλθει και σε μια ακόμη βαλκανική χώρα. Πρόκειται για τη Σερβία, μια μεγάλη αγορά για την περιοχή, όπου σύμφωνα με πληροφορίες το πρώτο κατάστημα θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει περί τα τέλη του 2012.

Στην εσωτερική αγορά ο όμιλος επικεντρώνεται στο μοντέλο των Planet Stores, σχεδιάζοντας μέχρι το τέλος του 2013 τη μετατροπή 10 Carrefour σε Carrefour Planet, ενώ στο επόμενο δίμηνο πρόκειται να εγκαινιάσει και ένα Carrefour στην Αλεξανδρούπολη. Πέραν αυτών, νέα καταστήματα θα λειτουργήσουν υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν οι ανάλογες ευκαιρίες, όπως δηλώνεται από διοικητικά στελέχη της αλυσίδας, εφόσον το κλίμα στην εγχώρια αγορά επιβάλλει σε όλους να είναι πλέον πολύ πιο προσεκτικοί με τις επενδύσεις τους.


Στη μάχη των τιμών
Η προσοχή όμως της Καρφούρ Μαρινόπουλος επικεντρώνεται, ιδιαιτέρως αυτή την περίοδο, και στο ζήτημα των τιμών, όπου, όπως αναφέρουν στελέχη της στο σελφ σέρβις, ήδη από τον Νοέμβριο η αλυσίδα «παίζει δυνατά στις προσφορές, δημιουργώντας μεγάλο “θόρυβο” στην αγορά. Στόχος μας» τονίζουν «είναι να μη χάνονται πελάτες, διότι εδώ και μήνες το καλάθι της νοικοκυράς συνεχώς απαξιώνεται και οι μέρες που θα ακολουθήσουν θα είναι πιο δύσκολες. Οι μισθοί μειώνονται, ένα μεγάλο μέρος τους δαπανάται στην πληρωμή φόρων κι αυτό επιδρά άμεσα στις πωλήσεις μας».

Επίσης, υπογραμμίζουν τις προσπάθειες που καταβάλλει η Καρφούρ Μαρινόπουλος να περιορίζει το κωδικολόγιο ραφιού ανά κατηγορία, ώστε να μειώσει το κόστος διαχείρισή τους. Όπως λένε χαρακτηριστικά, «δεν μας ενδιαφέρει να έχουμε πολλούς κωδικούς. Προτεραιότητά μας είναι να διαθέτουμε λιγότερα αλλά φθηνότερα προϊόντα».

Οι «γραμμές» πίστωσης
Σε ό,τι αφορά το θέμα των καθυστερήσεων στις πληρωμές και τα όσα έχουν γραφεί το τελευταίο διάστημα για την εταιρεία, τα στελέχη της περνούν στην αντεπίθεση υποστηρίζοντας ότι «πολλοί στην αγορά, κυρίως προμηθευτές μας, δεν έχουν γραμμές πίστωσης από τις τράπεζες και επιχειρούν να χρησιμοποιούν το λιανεμπόριο για να εξασφαλίσουν τη χαμένη ρευστότητά τους.

Όμως, ο ρόλος μας δεν είναι να υποκαταστήσουμε τις τράπεζες. Ούτε πρέπει να ξεχνά κανείς ότι και το λιανεμπόριο δεν βιώνει τις καλύτερες μέρες του. Ο τζίρος συνολικά στην αγορά μειώνεται, ενώ τα έξοδα, όπως φόροι, μισθοί, τιμολόγια ενέργειας, άλλα μένουν σταθερά και άλλα αυξάνονται.

Πάντως η Καρφούρ Μαρινόπουλος, ανεξαρτήτως του τι λέγεται γι’ αυτήν, το τελευταίο δίμηνο έχει περιορίσει σημαντικά τις πιστώσεις της, καλύπτοντας τους προμηθευτές της πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι το 2011 και πιο τακτικά, στηρίζοντας μάλιστα σε μεγάλο βαθμό τους Έλληνες προμηθευτές».

Τα μεγέθη 2011-2012
Ενδιαφέρον έχουν και τα λεγόμενα των στελεχών της Καρφούρ Μαρινόπουλος σε ό,τι αφορά τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας το 2011 και τις φήμες που κυκλοφορούν αναφορικά με τα καθαρά αποτελέσματά της, τα οποία φέρονται κατά πολύ επιβαρημένα έναντι των ζημιών του 2010. «Οι φήμες» λένε «δεν ευσταθούν. Καταβάλλουμε ήδη από πέρυσι μια συντονισμένη προσπάθεια να βελτιώσουμε τις επιδόσεις μας γενικότερα. Μέχρι τώρα έχουμε πετύχει σημαντικά αποτελέσματα» υποστηρίζουν, ενώ σχολιάζοντας τις εξελίξεις κατά την τρέχουσα χρήση προσθέτουν:

«Είναι βέβαιο ότι φέτος θα είναι μια χρονιά με πολλές αντιξοότητες, αλλά είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες. Στόχος μας είναι να μείνουμε στα επίπεδα του 2011, αρκεί βέβαια να βοηθήσει το γενικότερο κλίμα στην οικονομία και να μην οδηγηθούμε ως χώρα σε ακραίες καταστάσεις. Δεν είναι εύκολο το ταξίδι που καλούμαστε να κάνουμε, αλλά θα παλέψουμε για το καλύτερο».

Προς νέα αύξηση κεφαλαίου;
Τα ίδια στελέχη σχολίασαν και τις πληροφορίες περί νέας αύξησης στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, λέγοντας ότι «ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν υπάρχει στον ορίζοντα».

Δηλώνουν μάλιστα με έμφαση ότι οι σχέσεις Ελλήνων και Γάλλων μετόχων είναι αδιατάραχτες. «Είναι άριστες!» αναφέρουν χαρακτηριστικά, ενώ υπογραμμίζοντας την ισχυρή κεφαλαιακή θέση της εταιρείας απαντούν σε όσους εμμένουν σε επιφυλακτικές κρίσεις σχετικά με τις συνολικές υποχρεώσεις της, οι οποίες κατά πληροφορίες προσεγγίζουν –αν δεν έχουν ήδη υπερβεί– το 1 δισ. ευρώ.

Στο πλαίσιο αυτό, επισημαίνουν καταρχήν το χαμηλό επίπεδο τραπεζικού δανεισμού της Καρφούρ Μαρινόπουλος, καθώς και την εμπορική αξία της ακίνητης περιουσίας της, την οποία υπολογίζουν στο 1 δισ. ευρώ…