Μάταια φαίνεται πως περιμένουν αποκλιμάκωση των τιμών στα τρόφιμα οι καταναλωτές, καθώς ο οικονομολόγος Νίκος Βέττας, γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, εκτιμά πως μάλλον θα πρέπει να… συνηθίσουμε στις ανεβασμένες τιμές.

Μιλώντας στην Ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και Ποτών (ΣΕΒΤ), ο κ. Βέττας επεσήμανε πως η αγορά τροφίμων έχει παγκόσμια χαρακτηριστικά και, όπως και όλες οι αγορές, λειτουργεί με όρους προσφοράς και ζήτησης. Και καθώς ο αστικός πληθυσμός αυξάνεται ταχύτατα σε περιοχές όπως η Ινδία, η Κίνα και η Αφρική, αντίστοιχα αυξάνεται και η ζήτηση για περισσότερα και καλύτερης ποιότητας τρόφιμα. Την ίδια στιγμή, η προσφορά αυξάνεται μεν, όμως δεν αυξάνεται με τον ίδιο ρυθμό και «τρέχει» πίσω από τη ζήτηση, λόγω των αβεβαιοτήτων που υπάρχουν, αλλά και επειδή υπάρχουν τα κόστη ενέργειας και προσαρμογής στην πράσινη μετάβαση.

«Γι’ αυτόν το λόγο, και φυσικά μπορεί να κάνω λάθος και σε μερικά χρόνια να το ξανασυζητήσουμε, εγώ πιστεύω ότι οι παγκόσμιες τιμές τροφίμων κατά μέσο όρο δεν θα αποκλιμακωθούν. Είναι κάτι που θα πρέπει να συνηθίσουμε να το ζούμε, γιατί η ζήτηση θα ανεβαίνει περισσότερο από την προσφορά. Δε νομίζω ότι θα μιλάμε για πληθωρισμό που θα είναι 5% ή 10%, αλλά μιλάμε για έναν πληθωρισμό που και στα τρόφιμα δεν θα έχει καμία σχέση με αυτό που συνηθίσαμε τα τελευταία 10-15 χρόνια».

«Μέχρι να δούμε αρνητικό πληθωρισμό, οι τιμές θα παραμείνουν εκεί που είναι»
Συνεχίζοντας, ο κ. Βέττας υπογράμμισε πως δεν θα πρέπει να μπερδεύουμε την ακρίβεια με την τρέχουσα τάση αύξησης των τιμών (που σχετίζεται με τη σωρευτική αύξηση των τιμών) με την τρέχουσα αύξηση των τιμών. «Μέχρι να δούμε αρνητικό πληθωρισμό, αν ποτέ δούμε αρνητικό πληθωρισμό, αυτό σημαίνει ότι τα επίπεδα θα παραμείνουν εκεί που είναι», εξήγησε, ενώ απέδωσε τη γιγάντωση του πληθωρισμού στο χρήμα που (καλώς) έπεσε στα νοικοκυριά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το οποίο πυροδότησε ένα πληθωριστικό σπιράλ που τώρα σιγά-σιγά εξασθενίζει, με σταθεροποίηση του μέσου επιπέδου τιμών. Υπενθύμισε εξάλλου ότι ακρίβεια υπάρχει και αλλού και όχι μόνο στα τρόφιμα, π.χ. στη στέγαση, στις μετακινήσεις ή στην υγεία.

«Όσο περισσότερο μπορείς να εξάγεις, πετυχαίνεις οικονομίες κλίμακας»
Μιλώντας με την ιδιότητά του ως οικονομολόγος, σχολίασε: «Για να μπορέσει κανείς να έχει καλύτερη ποιότητα προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές, ο τρόπος για να γίνει αυτό είναι να αναπτύσσεται συστηματικά η πλευρά της προσφοράς, με νέες επενδύσεις, με μεγαλύτερη κλίμακα, γιατί πλέον η χώρα μας έχει μια μικρή εσωτερική αγορά, άρα όσο περισσότερο μπορείς να εξάγεις, πετυχαίνεις οικονομίες κλίμακας και στην παραγωγή και στην αγορά πρώτων υλών. Αν τα καταφέρεις αυτά τα πράγματα, μπορείς να σταθμίσεις το κόστος προς τα κάτω, και μέσω και του ανταγωνισμού, γιατί ο ανταγωνισμός είναι πάντα μία πολύ σημαντική αξία, να δούμε σιγά-σιγά αποκλιμάκωση τιμών».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter