Επιστροφή στην ανάπτυξη αναζητεί η Carrefour-Μαρινόπουλος, βασιζόμενη στην προσδοκία νέου τζίρου φέτος από την ενσωμάτωση στον όμιλο των καταστημάτων Dia, από νέα σημεία πώλησης, αλλά και από την καθιέρωση ενός νέου concept καταστήματος που... ακούει στο όνομα Carrefour Planet. Πρόκειται για έναν νέο τύπο υπέρ μάρκετ, ο οποίος προωθείται κεντρικά από τον γαλλικό όμιλο σε όλη την Ευρώπη και σύντομα θα τον υποδεχθεί και η ελληνική αγορά.

Η διοίκηση της Carrefour-Μαρινόπουλος εκτιμά ότι τα Carrefour Planet θα συμβάλλουν στην τόνωση των πωλήσεών της, οι οποίες πέρυσι κινήθηκαν πτωτικά. Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του ομίλου, το 2010 έκλεισε για τα δίκτυα Carrefour-Μαρινόπουλος και Dia με απώλειες της τάξης του 4,1%. Σε απόλυτες αξίες ο τζίρος του ομίλου στη χώρα μας διαμορφώθηκε πέρυσι στα 2,719 δισ. ευρώ, έναντι 2,836 δισ. ευρώ το 2009.

Εάν, όμως, δεν προσμετρηθούν στον υπολογισμό τα νέα καταστήματα, οι πωλήσεις του σε συγκρίσιμη βάση φαίνεται ότι δέχθηκαν πολύ μεγαλύτερες πιέσεις, που φθάνουν το 7,6%. Μια απώλεια μεριδίων αγοράς του ομίλου ήταν αναμενόμενη, δεδομένων των επιπτώσεων της πολιτικής του μνημονίου, όχι όμως στα επίπεδα που τελικά καταγράφηκαν πέρυσι γι’ αυτόν.

Παράγοντες του κλάδου αποδίδουν την κάμψη των μεγεθών του ομίλου πέρυσι κυρίως στη μείωση του τζίρου βασικών τμημάτων πωλήσεων περισσότερο των υπέρ μάρκετ, όπως των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, των ειδών ένδυσης-υπόδησης και νοικοκυριού, που καταγράφουν γενικότερα απώλειες στην εγχώρια αγορά, οι οποίες ξεπερνούν ακόμη και το 20% ανά κλάδο λιανικής.

Η διοίκηση ευελπιστεί ότι, με τις αλλαγές στο δίκτυο των υπέρ μάρκετ που θα εισάγει το concept Planet, θα μετριαστούν οι πιέσεις στις πωλήσεις τους. Ωστόσο, κάτι τέτοιο προϋποθέτει ότι οι αλλαγές θα είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες της τοπικής αγοράς, που παραμένει σε καθεστώς υφεσιακής αποτελμάτωσης, δηλαδή θα αποκλίνουν από τις κεντρικές νόρμες του ομίλου, στο πλαίσιο των οποίων έχει ληφθεί υπόψη μια τάση ανάπτυξης των αγορών και βελτίωσης της καταναλωτικής διάθεσης του μέσου ευρωπαίου καταναλωτή.

Τα Carrefour Planet
Το νέο concept εντάσσεται στο πλαίσιο του γενικού επενδυτικού σχεδίου του ομίλου Carrefour, που αφορά στην αναδιαμόρφωση και αναβάθμιση 500 καταστημάτων του στη Δυτική Ευρώπη, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.

Η διαδικασία θα ξεκινήσει το δεύτερο τρίμηνο του 2011, με στόχο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2012. Τα καταστήματα που θα αναδιαμορφωθούν πραγματοποιούν περίπου το 70% των πωλήσεων της αλυσίδας στις πέντε ευρωπαϊκές χώρες που αφορά στο πρόγραμμα (Γαλλία, Ισπανία, Βέλγιο, Ιταλία, Ελλάδα), ποσοστό που ως αξία αγγίζει τα 37 δισ. ευρώ.

Από τις 500 μετατροπές καταστημάτων έχουν προγραμματιστεί για την τρέχουσα χρονιά οι 92. Εξ αυτών, οι 40 στη Γαλλία, οι 37 στην Ισπανία, οι 9 στο Βέλγιο, 4 στην Ιταλία και 1 στην Ελλάδα. Πληροφορίες φέρουν τον όμιλο Carrefour-Μαρινόπουλος να διαβουλεύεται με το μητρικό κέντρο στο Παρίσι τη μετατροπή κι ενός δεύτερου υπέρ μάρκετ στη χώρα εντός του 2011.

Το νέο concept Carrefour Planet θα είναι πλήρως διαφοροποιημένο ως προς το ισχύων των υπέρ μάρκετ Carrefour. Ειδικότερα, τα τμήματα με τα βιολογικά προϊόντα θα αποκτήσουν τον δικό τους ξεχωριστό χώρο, ενώ τα παιδικά είδη, τα είδη ένδυσης και οικιακού εξοπλισμού πρόκειται να καταλάβουν μεγαλύτερους χώρους.

Επίσης, θα δημιουργηθούν εργαστήρια μαγειρικής με γνωστούς chef, θα οργανωθεί υπηρεσία φύλαξης παιδιών, ενώ θα λειτουργήσουν και κομμωτήρια.
Το concept, όπως είναι σχεδιασμένο στη Γαλλία, προβλέπει την οργάνωση και μιας σειράς περισσότερο εξειδικευμένων τμημάτων, όπως πχ το τμήμα φαγητού σούσι, μεταξύ των οποίων θα επιλέξει η ελληνική διοίκηση, με βάση τη συνάφειά τους προς τα εγχώρια καταναλωτικά ενδιαφέροντα και τάσεις, ποια θα εγκαταστήσει στα τοπικά Carrefour Planet.

Τα Carrefour Planet θα διαφοροποιηθούν πλήρως και ως προς τα προγράμματα πιστότητας που παρέχονται προς τους καταναλωτές. Στόχος της διοίκησης του ομίλου είναι η νέα οργάνωση και όψη των καταστημάτων, σε συνδυασμό με τις παρεχόμενες σε αυτά υπηρεσίες, να προσφέρουν στους καταναλωτές μια νέα εμπειρία αγορών. Στον στόχο αυτό συνδράττει καθοριστικά ο μοντέρνος αρχιτεκτονικός σχεδιασμός τους. Η «γραμμή» των καταστημάτων είναι «εργοστασιακού» τύπου, μίνιμαλ, ώστε η γενική εικόνα τους να μην θυμίζει σε τίποτε τα καταστήματα του ανταγωνισμού, προδιαθέτοντας τον καταναλωτή να τα επισκέπτεται, προκειμένου να πραγματοποιεί σε κλίμα χαλαρότητας και ηρεμίας τις αγορές του.

Ειδικότερα για τη χώρα μας, η ελληνική διοίκηση δεν αποκαλύπτει ούτε την ταυτότητα ούτε τον ακριβή χρόνο εγκαινίασης των πρώτων Carrefour Planet. Διευκρινίζει, ωστόσο, ότι η επιδίωξή της είναι ο απαιτούμενος χρόνος για τις μετατροπές να είναι ο ελάχιστος δυνατός κι ότι κάποιες εξ αυτών θα γίνονται ενόσω το υπό ανακαίνιση κατάστημα θα βρίσκεται σε λειτουργία.


Το δίκτυο του ομίλου σήμερα
Ο όμιλος φέτος επενδύει στην επέκταση του δικτύου του, με τη δημιουργία 50 νέων καταστημάτων, συνολικού επενδυτικού κόστους περίπου 70 εκατ. ευρώ. Σήμερα το δυναμικό του στη χώρα αριθμεί 30 υπέρ μάρκετ Carrefour, 222 Carrefour Μαρινόπουλος και 22 Carrefour Express. Σε ό,τι αφορά το δίκτυο της Dia, σε Carrefour Μαρινόπουλος έχουν ήδη μετατραπεί 25 σημεία πώλησης και σε Carrefour Express ακόμη 33 (εκκρεμεί η μετατροπή περίπου 200 καταστημάτων). Μιλώντας πάντα για εταιρικά καταστήματα, στην Κύπρο ο όμιλος λειτουργεί 7 Carrefour και 9 Carrefour Express.

Σχετικά με το δίκτυο franchise του ομίλου, με το brand Carrefour Μαρινόπουλος λειτουργούν 29 καταστήματα, με το Carrefour Express 59, το δίκτυο των OK! Anytime αριθμεί 89 μονάδες και αυτό των Smile 100. Σύμφωνα με την τελευταία καταγραφή, το δίκτυο της Dia περιελάμβανε 115 σημεία πώλησης. Για την απορρόφηση των καταστημάτων Dia οι σχετικές διαδικασίες εξελίσσονται ταχύρυθμα, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τα εταιρικά καταστήματα, καθώς για τα σούπερ μάρκετ που λειτουργούν υπό καθεστώς franchise φαίνεται ότι η διοίκηση του ομίλου θα ασχοληθεί εν ευθέτω χρόνο.

Τα εταιρικά πρώην Dia αναμένεται ότι θα έχουν προσαρμοστεί κατά τα πρότυπα των καταστημάτων Carrefour έως το τέλος του 2011. Πρόκειται για επένδυση η οποία υπολογίζεται ότι θα ανέλθει στο ποσό των 23 εκατ. ευρώ.

Νέος CEO στην Carrefour Μαρινόπουλος
Ο κ. Bασίλης Στασινούλιας, μετά από 20 χρόνια καριέρας στην εταιρεία και 3 χρόνια στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου Carrefour-Μαρινόπουλος, μετακινείται στο κέντρο του γαλλικού ομίλου στο Παρίσι, συνεχίζοντας την πορεία του σε διεθνές επίπεδο. Τη θέση του από την 1η Μαΐου αναλαμβάνει ο κ. Patrice Lespagnol, στέλεχος με πολυετή εμπειρία στον όμιλο, ο οποίος μέχρι πρότινος κατείχε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στην Carrefour Ρουμανίας.

Ο κ. Β. Στασινούλιας εντάχθηκε στην Continent Hellas το 1991, στη θέση του Product Manager. Τρία χρόνια αργότερα ανέλαβε τη διεύθυνση του Hard Goods & Electronics στον όμιλο Continent Μαρινόπουλος και στη συνέχεια, τη διεύθυνση του Κλάδου Μη Τροφίμων. Το 2000, μετά τη συγχώνευση των Continent και Carrefour και τη δημιουργία της Carrefour-Μαρινόπουλος, ανέλαβε καθήκοντα αναπληρωτή εμπορικού διευθυντή, διευθυντή Δημοσίων Σχέσεων, διευθυντή Κλάδου Convenience Stores και εμπορικού διευθυντή, μέχρι το 2008, οπότε έγινε διευθύνων σύμβουλος του ομίλου.

Ο ηλικίας 52 ετών νέος διευθύνων σύμβουλος της Carrefour Mαρινόπουλος, κ. Patrice Lespagnol, υπήρξε επιτελικό στέλεχος του γαλλικού ομίλου επί σειρά ετών σε διάφορες χώρες, μεταξύ των οποίων η Γαλλία και η Ισπανία. Στην τελευταία διετέλεσε Commercial Director και στη συνέχεια Executive Director της Carrefour Spain, από όπου μετακινήθηκε στις αρχές του 2008, για να αναλάβει καθήκοντα CΕΟ στην Carrefour Romania.