Θετική είναι η αρχική ανταπόκριση των προμηθευτών στις νέες διατάξεις που τους υποχρεώνουν να μειώσουν κατά 30% το συνολικό προϋπολογισμό προσφορών τους προς τις εταιρείες λιανεμπορίου.

H κατά 30% μείωση αφορά συνολικές ενέργειες, είτε αφορούν προωθητικές ενέργειες προϊόντων, είτε παροχές προμηθευτών για προώθηση προϊόντων που μέχρι τώρα εγγράφονταν είτε ως έκπτωση επί τιμολογίου, είτε αναφέρονταν σε πιστωτικό σημείωμα, το οποίο αφορούσε παροχή, δηλαδή αμοιβή προς τον εκάστοτε λιανέμπορο ή προωθητική ενέργεια του λιανεμπόρου.

Γιατί εξαιρούνται συγκεκριμένα παραστατικά από τον υπολογισμό του συνολικού τζίρου ενεργειών
Από τις διατάξεις του νόμου, εξαιρούνται οι παροχές μέσω τιμολογίων παροχής υπηρεσιών, επειδή, όπως πληροφορήθηκε το FOODReporter από προμηθευτές, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων τις θεωρεί υπηρεσίες προβολής και όχι ενέργεια προβολής. «Τα συγκεκριμένα τιμολόγια παροχής υπηρεσιών αποτελούν το κίνητρο για τον λιανοπωλητή να προωθήσει περισσότερο και εντατικότερα συγκεκριμένα προϊόντα, κατόπιν συμφωνίας και των δύο πλευρών. Πρόκειται για υπηρεσίες που δύσκολα ποσοτικοποιούνται και δικαιολογούνται σε απόλυτο αριθμό πωλήσεων, ώστε να μπορούν να μετρηθούν.

Θεωρούμε ότι ο νόμος έχει χώρο και για μια τέτοια συμπερίληψη, αλλά τα συγκεκριμένα τιμολόγια αφορούν ενέργειες που έτσι κι αλλιώς φορολογούνται ξεχωριστά», δήλωσε σχετικά στο FOODReporter ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

Στα συγκεκριμένα τιμολόγια, οι προμηθευτές φέρονται να εξοφλούν ενέργειες προβολής εντός καταστημάτων των αλυσίδων ή συμπερίληψης ορισμένων brands σε τηλεοπτικά σποτ και άλλες ενέργειες προβολής που ενθαρρύνουν την επιλογή αγοράς μάρκας έναντι άλλης. Μια άλλη υπηρεσία που περιγράφεται ως τοποθέτηση σε premium ή επιπλέον χώρους εντός καταστήματος περιλαμβάνει και τις συμφωνίες των listing fees:

Εκείνη εξαιρείται επίσης από το συνολικό προϋπολογισμό προωθητικών ενεργειών, για τις οποίες ζητά μείωση ο νόμος. Και οι παραπάνω υπηρεσίες συχνά αποτυπώνονται λογιστικά σε παραστατικά τιμολογίων παροχής υπηρεσιών, τα οποία εξοφλούν οι προμηθευτές.

Οι πρώτες στρατηγικές των προμηθευτών βάσει των νέων δεδομένων που δημιουργεί ο νέος νόμος
Οι παραπάνω κατηγορίες υπηρεσιών και παραστατικών που δεν συμπεριλαμβάνονται στο νόμο εξηγούν γιατί οι μειώσεις στην τελική τιμή κυμαίνονται σε ευρύ φάσμα, από 1,5% και 2% έως 17% από εταιρεία σε εταιρεία. Οι εταιρείες που έκαναν εκπτώσεις μέσω πιστωτικών σημειωμάτων οδηγήθηκαν σε μεγαλύτερες μειώσεις τιμής. Από πηγές της αγοράς, το FOODReporter εισπράττει κλίμα μείωσης των προωθητικών ενεργειών σε κάθε brand, με το αιτιολογικό ότι η αρχική τιμή είναι μειωμένη.

«Ο νέος νόμος σχεδιάστηκε για να “εκκαθαρίζει” τις τιμές. Ουσιαστικά αναγκάζουμε τις εταιρείες αντί να κάνουν marketing μέσω εκπτώσεων, να κάνουν marketing μέσω τιμών», σχολίασε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

«Τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας δείχνουν ότι πολλοί προμηθευτές ακολουθούν την ίδια ένταση προσφορών σε ποσοστά, απλά το κάνουν από την χαμηλότερη τιμή», πρόσθεσε.
Πράγματι, η δημοφιλέστερη από τις στρατηγικές που κυριαρχεί στην περίοδο προσαρμογής είναι η μείωση του συνολικού αριθμού ενεργειών κάθε είδους, μιας και η αρχική τιμή είναι αντικειμενικά χαμηλότερη. Υπάρχει όμως και η στρατηγική της αύξησης του συνολικού αριθμού ενεργειών, με σαφώς χαμηλότερο βάθος έκπτωσης.

Το πώς θα ανταποκριθεί ο καταναλωτής στο επόμενο στάδιο, μιας και χαρακτηρίζεται από πολλές πλευρές ως «εθισμένος σε προωθητικές ενέργειες», είναι ένα ερώτημα και αποτελεί στοίχημα για όλους.

«Είναι στο χέρι και της κυβέρνησης και στο χέρι των επιχειρήσεων, κάθε πλευράς. Η αγορά χρειαζόταν έναν έντιμο διαιτητή και να πιστέψει πραγματικά σε αυτόν», τόνισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter