Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το λιανεμπόριο τροφίμων υπό συνθήκες έντασης της μακροχρόνιας πλέον οικονομικής ύφεσης παραμένει ένας από τους ελάχιστους κλάδους της οικονομίας που διατηρεί την απασχόληση στη χώρα. Μεταξύ 2008 και 2012 οι μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ συνέβαλαν στην αύξηση της απασχόλησης στον κλάδο κατά 8%-10%, επισημαίνουν οι ερευνητές του ΙΕΛΚΑ.

Από την επεξεργασία των στοιχείων για την απασχόληση, που παρέχει σε τριμηνιαία βάση η ΕΛΣΤΑΤ, φαίνεται πως παρά το γεγονός ότι μεταξύ 2010 και 2012 η απασχόληση στη χώρα μας μειώθηκε κατά 14,27%, οπότε περισσότερες από 625.000 θέσεις εργασίας χάθηκαν, στα καταστήματα τροφίμων παρέμεινε σταθερή, εμφανίζοντας μια μικρή άνοδο της τάξης του 0,56%, που αναλογεί σε περίπου 1.000 θέσεις εργασίας.

Την ίδια περίοδο, ο γενικός κλάδος του λιανεμπορίου της χώρας εμφάνισε απώλειες θέσεων εργασίας κατά 6,6% όταν σε άλλους κλάδους της οικονομίας υπήρξε κυριολεκτικά καθίζηση της απασχόλησης, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον κλάδο της μεταποίησης, που απώλεσε το 23,27% των θέσεων εργασίας.

Σημειώνεται ότι η απασχόληση στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων το τελευταίο τρίμηνο του 2012 εμφανίζεται αυξημένη, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 κατά 6,3%. Η αύξηση αυτή, σύμφωνα με τους ερευνητές του ΙΕΛΚΑ, είναι αποτέλεσμα της λειτουργίας των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, στις οποίες αναλογεί περισσότερο από το 25% της κλαδικής απασχόλησης.

Επισημαίνουν δε ότι μεταξύ 2008 και 2012 οι μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ συνέβαλαν στην αύξηση της απασχόλησης σε ποσοστά 8%-10%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο συγκεκριμένος κλάδος παρουσιάζει συνεχή ανοδική πορεία την τελευταία δεκαετία, η οποία υπολογίζεται ότι αθροιστικά απέδωσε περισσότερες από 45.000 νέες θέσεις εργασίας.

Ποιοτικά στοιχεία της απασχόλησης
Οι ερευνητές του ΙΕΛΚΑ, αναφερόμενοι στα ποιοτικά στοιχεία της απασχόλησης στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, επισημαίνουν ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προσφέρουν εργασία σε ομάδες του πληθυσμού που πλήττονται περισσότερο από την ανεργία και αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες στην εύρεση εργασίας, όπως οι νέοι, οι ανειδίκευτοι εργάτες και οι γυναίκες.

Επίσης, τονίζουν τη συμβολή του κλάδου στην αντιμετώπιση της ανεργίας στην επαρχία, εφόσον τα δίκτυα πωλήσεων των αλυσίδων δεν περιορίζονται στα αστικά κέντρα ή τις βιομηχανικές περιοχές της χώρας, αλλά καλύπτουν όλη την επικράτεια. Όπως εκτιμούν, στο προσωπικό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ υπερτερούν οι γυναίκες σε ποσοστά 65%-70%, ενώ περισσότερο από τα 2/3 των καταστημάτων των αλυσίδων δραστηριοποιούνται εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας. Στο ίδιο πλαίσιο, υπενθυμίζουν ότι μεγάλες εταιρείες του κλάδου έχουν αναγνωρισθεί και βραβευθεί επανειλημμένως για τις συνθήκες εργασίας που διασφαλίζουν για το προσωπικό τους, καθώς και για τις βέλτιστες πρακτικές τους στην ανάπτυξη του ανθρωπίνου δυναμικού.

Εξάλλου, σύμφωνα με πρόσφατη πανελλήνια έρευνα του ΙΕΛΚΑ επί δείγματος 2.000 προσώπων, οι ερωτώμενοι δήλωσαν σε ποσοστό 70% ότι θεωρούν πως τα σούπερ μάρκετ προστατεύουν τις θέσεις εργασίας περισσότερο από άλλους κλάδους της οικονομίας και κατά 73% πως τα σούπερ μάρκετ, εξαιτίας του γεωγραφικού εύρους των δικτύων τους, συνεισφέρουν στην ενίσχυση της περιφέρειας και στην αποκέντρωση, αναδεικνύοντας έτσι την αυξανόμενη σημασία που έχει η προσφερόμενη απασχόληση στις ημιαστικές και αγροτικές περιοχές της χώρας. Τα προαναφερόμενα στοιχεία, κατά τους ερευνητές του ΙΕΛΚΑ, δείχνουν ότι το λιανεμπόριο τροφίμων, με τους σχεδόν 200.000 εργαζομένους, τίθεται μακροπρόθεσμα επικεφαλής στη μάχη κατά της ανεργίας.