rn

Ο γενικός διευθυντής της Aldi Ελλάδος, κ. Κωνσταντίνος Ρόζος, μας "ανοίγει τα χαρτιά" του: η γερμανική αλυσίδα στην Ελλάδα θα αναπτυχθεί αυτόνομα -όχι μέσω εξαγορών- με στόχο δεκαετίας τα 400 καταστήματα σε όλες τις περιοχές άνω των 20 χιλιάδων κατοίκων και πλάνο επενδύσεων 1,5 δισ. ευρώ. Το πρώτα 40-50 Aldi θα ανοίξουν ταυτόχρονα κυρίως στη Β. Ελλάδα το 2008, προσφέροντας κατά 40%-50% τρόφιμα Aldi ελληνικής παραγωγής-παρασκευής. "Δεν πρόκειται να πουλάμε επώνυμα προϊόντα γιατί έχουμε τα δικά μας επώνυμα προϊόντα", τονίζει ο κ. Ρόζος προσθέτοντας: "Υπάρχει η ισχυρή βούληση και διάθεση να συνεργαστούμε εκτεταμένα με την ελληνική βιομηχανία. Κάτι ανάλογο, και σε αυτή την έκταση που το σχεδιάζουμε, δεν το έχει πράξει μέχρι τώρα κανένας άλλος discounter στην Ελλάδα". Σκοπός της εταιρείας είναι περίπου το 10% έως 15% των κωδικών που θα προσφέρει να είναι τοπικά προϊόντα.

Την πιο ηχηρή άφιξη των τελευταίων ετών στο ελληνικό λιανεμπόριο προετοιμάζει μεθοδικά ο γερμανικός λιανεμπορικός κολοσσός Aldi, ξεδιπλώνοντας ένα σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού έως τα 1,5 δισ. ευρώ. Όπως τόνισε σε συνέντευξή του, που πραγματοποιήθηκε στο Μόναχο, ο γενικός διευθυντής της Aldi Ελλάς Supermarket Συμμετοχική ΕΠΕ & ΣΙΑ ΕΕ, κ. Κωνσταντίνος Ρόζος, η ανάπτυξή της στην Ελλάδα θα πραγματοποιηθεί χωρίς να πραγματοποιηθούν εξαγορές υφιστάμενων αλυσίδων, δηλαδή αυτόνομα. Η Aldi αποτελεί τη “μητέρα” των hard discount καταστημάτων, από την οποία στη συνέχεια ξεπήδησαν όλοι οι μετέπειτα ανταγωνιστές της. Η δραστηριότητά της είναι παγκόσμια, αφού έχει επεκταθεί και στις ΗΠΑ.

400 Aldi σε 10 χρόνια

“Το επενδυτικό πλάνο μας, που είναι υπό διαμόρφωση αυτή τη χρονική περίοδο, προβλέπεται να κυμανθεί μεταξύ 1 και 1,5 δισ. ευρώ, καθώς σκοπεύουμε να λειτουργήσουμε στα επόμενα δέκα χρόνια περίπου 400 σημεία πώλησης, καλύπτοντας όλες τις περιοχές της χώρας, συμπεριλαμβανομένων και των νησιών. Ο μοναδικός περιορισμός, όσον αφορά την τοπική επέκτασή μας, είναι η ύπαρξη καταναλωτικού κοινού τουλάχιστον 20.000 κατοίκων”, δηλώνει ο κ. Ρόζος. Το επενδυτικό πρόγραμμα της Aldi, εκτός από τα καταστήματα, περιλαμβάνει και την κατασκευή έξι logistic centers, συνολικής επιφάνειας 50.000-60.000 τμ το καθένα, σε διάφορα σημεία της χώρας. “Έχει αγοραστεί ήδη το ακίνητο στη ΒΙΠΕ Σίνδου, όπου θα ανεγερθεί το 1ο logistics center της εταιρείας, το οποίο θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του νομού Θεσσαλονίκης και όμορων περιοχών.

Σε εξέλιξη βρίσκεται μία μεγάλη και επίπονη διαδικασία εντοπισμού των κατάλληλων ακινήτων σε όλη τη χώρα για τη δημιουργία των υπόλοιπων logistics centers και των καταστημάτων μας. Μέχρι αυτή τη στιγμή οι προσπάθειές μας έχουν αποδώσει 30 ακίνητα για την εγκατάσταση καταστημάτων, τα περισσότερα εκ των οποίων βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα. Κάποια βρίσκονται στην Αττική και την Πελοπόννησο”, τονίζει ο γενικός διευθυντής της Aldi Ελλάδος, πληροφορώντας μας ότι “ο μέσος όρος καλυμμένης επιφάνειας των καταστημάτων της αλυσίδας θα είναι 1.500 τμ”.

“Η ελληνική αγορά είναι διαφοροποιημένη σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές. Η έρευνα που κάναμε κατέδειξε πως χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό. Στο δικό μας πεδίο υπάρχει ένας ανταγωνιστής, αλλά υπολογίσιμες δυνάμεις είναι και άλλες λιανεμπορικές αλυσίδες με αξιόλογα μερίδια αγοράς”, εκτιμά το ανώτερο στέλεχος της Aldi.

Ελληνικά τρόφιμα Aldi

“Δεν πρόκειται να πουλάμε επώνυμα προϊόντα γιατί έχουμε τα δικά μας επώνυμα προϊόντα”, τονίζει ο κ. Ρόζος σε ερώτησή μας σχετική με το εάν η Aldi θα ακολουθήσει την τακτική των άλλων discounters στην Ελλάδα, που, είτε αμέσως είτε με την πάροδο του χρόνου, ενέδωσαν στον πειρασμό της τοποθέτησης επώνυμων προϊόντων στα ράφια τους. Όπως μας πληροφορεί, ειδικά για τη χώρα μας η εταιρεία του έχει θέσει στόχο ένα 40% έως 50% των ειδών που θα διακινούνται από τα ράφια της να είναι ελληνικά, δηλαδή αποτέλεσμα της αποκλειστικής συνεργασίας της για την παραγωγή private label προϊόντων με εγχώριες βιομηχανίες τροφίμων-ποτών.

“Ακόμη δεν έχουμε καταλήξει σχετικά με το πόσοι ακριβώς κωδικοί προϊόντων θα τοποθετηθούν, καθώς βρισκόμαστε στη φάση της αναζήτησης Ελλήνων προμηθευτών πολλών από τα προϊόντα μας. Όμως, υπάρχει η ισχυρή βούληση και διάθεση να συνεργαστούμε εκτεταμένα με την ελληνική βιομηχανία. Κάτι ανάλογο, και σε αυτή την έκταση που το σχεδιάζουμε, δεν το έχει πράξει μέχρι τώρα κανένας άλλος discounter στην Ελλάδα”, προσθέτει.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι χαρακτηριστικό ότι η Aldi προωθεί συνεργασίες με βιομηχανίες και παραγωγούς και σε τοπικό επίπεδο, καθώς ο σκοπός της είναι περίπου το 10% έως 15% των κωδικών που θα προσφέρει να είναι τοπικά προϊόντα (οπωροκηπευτικά, φρούτα, κρασιά κά), δηλαδή να προέρχονται από την περιοχή στην οποία θα εδρεύει το εκάστοτε κατάστημά της. “Αρχικά το δίκτυό μας θα πωλεί κυρίως τρόφιμα και ποτά και στη συνέχεια θα επεκταθούμε και σε άλλα είδη, όπως ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές. Δεν είναι στις προτεραιότητές μας να πουλάμε τηλεοράσεις ή βίντεο. Θα διαθέσουμε και τέτοια είδη, αλλά αργότερα. Αυτό που επιθυμούμε πριν απ’ όλα είναι να αντιληφθεί ο Έλληνας καταναλωτής πως η Aldi έχει την καλύτερη ποιότητα στην ελκυστικότερη δυνατή τιμή”, τονίζει ο κ. Ρόζος.

Όσον αφορά το ζήτημα του γάλακτος private label, μας είπε πως “το θέμα είναι ευαίσθητο” και πως “η εταιρεία του δεν έχει λάβει ακόμα τις οριστικές αποφάσεις της” -σημειώνεται, πάντως, ότι η Aldi στη Γερμανία πωλεί private label γάλα.

“Γέφυρα” για διείσδυση στα Βαλκάνια

Το πιο πρωτοποριακό εγχείρημα της γερμανικής αλυσίδας στην Ελλάδα, όπως μας το περιέγραψε ο κ. Ρόζος, με ευεργετικές επιπτώσεις στην εγχώρια βιομηχανία, φέρει την επωνυμία Southeast Central Buying Department. Όπως εξηγεί, “η Aldi Ελλάδος θα αποτελέσει τη “γέφυρα” για τη διείσδυση της αλυσίδας σε γειτονικές βαλκανικές αγορές. Με το γκρουπ Hofer, δηλαδή τον βραχίονα του ομίλου Aldi στη ΝΑ Ευρώπη, που είναι η μητρική εταιρεία της Aldi Ελλάδος, έχουμε ιδρύσει ήδη το Southeast Central Buying Department. Οι προμηθευτές, λοιπόν, που θα συνεργάζονται μαζί μας στην Ελλάδα, θα έχουν τη δυνατότητα να διαθέτουν τα προϊόντα τους και στην Κροατία, την Αυστρία και σε άλλα κράτη που δραστηριοποιείται ή πρόκειται να διεισδύσει το Southeast Central Buying Department. Ουσιαστικά, έτσι θα διεθνοποιήσουμε τη ζήτηση των προϊόντων των αξιόλογων ελληνικών επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών”.

Στο πλαίσιο της επέκτασης της Aldi στα Βαλκάνια και σε χώρες της ΝΑ Ευρώπης, ο κ. Ρόζος μας είπε πως δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη -τουλάχιστον ακόμα- για την αγορά της Κύπρου: “Πρόκειται για μια ιδιαίτερη αγορά. Ακόμα δεν ξέρουμε αν θα επενδύσουμε και σε αυτήν. Έχουμε κάνει τη σχετική έρευνα, αλλά προέχει να υλοποιηθεί σωστά η είσοδός μας στην αγορά της Ελλάδας”.

“Μπουμ” εγκαινίων το 2008

“Προκειμένου να εισαχθεί επιτυχημένα το brand της Aldi στην ελληνική αγορά πρέπει να ανοίξουν ταυτόχρονα πολλά καταστήματά της, περίπου 40 έως 50, τα περισσότερα από τα οποία στη Βόρεια Ελλάδα. Αν και η δραστηριοποίησή μας έχει ξεκινήσει και στην Αττική, όπου ομάδα στελεχών μας εποπτεύει τη διαδικασία αναζήτησης κατάλληλων ακινήτων, η καθημερινή τροφοδοσία των εκεί καταστημάτων θα απαιτήσει τη λειτουργία logistics center. Ωστόσο, η πρώτη τέτοια επένδυσή μας αφορά τη Σίνδο. Επομένως, η εύρεση σύντομα του κατάλληλου ακινήτου για την εγκατάσταση logistics center και στην Αττική έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη του δικτύου μας στην περιοχή”, δηλώνει ο κ. Ρόζος.

Η αλυσίδα εκτιμάται ότι θα κάνει την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά εντός του 2008. Όταν τεθούν σε λειτουργία τα πρώτα 40 καταστήματά της, όπως εκτιμάται, θα απασχολεί ήδη εργατικό δυναμικό περίπου 2.500-3.000 ατόμων, ενώ “με την ολοκλήρωση του επενδυτικού μας σχεδίου θα προσφέρουμε εργασία σε 10 έως 12 χιλιάδες εργαζόμενους”, υπογραμμίζει ο κ. Ρόζος. Επίσης, όπως μας πληροφορεί, ακόμη δεν έχει κλείσει συμφωνία με ελληνική εργοληπτική εταιρεία που θα αναλάβει την υλοποίηση των επενδύσεων (οι σχετικοί διαγωνισμοί θα ξεκινήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2007).

Σημειώνεται ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Aldi συνεργάζεται με τον αυστριακό τεχνικό κολοσσό Strabag, ο οποίος, όμως, δεν δραστηριοποιείται στην Ελλάδα. Την περίοδο αυτή η γερμανική εταιρεία εκπαιδεύει 60 στελέχη στη Γερμανία και την Αυστρία, προκειμένου να μυηθούν στη φιλοσοφία της, ώστε σύντομα να αναλάβουν δράση στην Ελλάδα. Η έδρα της Aldi Ελλάς θα παραμείνει στη Θεσσαλονίκη. Σήμερα οι γραφειακές εγκαταστάσεις της στεγάζονται σε ενοικιαζόμενο ακίνητο στη δυτική είσοδο της πόλης. Με την ολοκλήρωση των εργασιών ανέγερσης του ιδιόκτητου logistics center της εταιρείας στη Σίνδο, θα μεταφερθούν μόνιμα εκεί.