Στοιχεία για την πορεία των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 έδωσε στη δημοσιότητα η Circana, ενσωματώνοντας μάλιστα για πρώτη φορά τα στοιχεία της αλυσίδας Lidl. Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν πως η τάση της χρονιάς για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ είναι η «ξερή» αύξηση του κύκλου εργασιών που οφείλεται αποκλειστικά στην αύξηση των τιμών, την ώρα που ο όγκος πωλήσεων παραμένει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, καθώς οι καταναλωτές παραμένουν προσεκτικοί στις αγορές τους λόγω του υψηλού πληθωρισμού που «φρενάρει» την αγοραστική τους δύναμη.

Όπως προκύπτει από το Market View Ιουνίου της Circana, οι συνολικές πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου σε αξία κατά το α’ εξάμηνο 2023 έφτασαν τα 4,43 δισ. ευρώ, έναντι 4,04 δισ. το α’ εξάμηνο του 2022, μια αύξηση της τάξεως του 9,6% που όπως είπαμε προέρχεται καθαρά και μόνο από την ισόποση αύξηση των τιμών. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι στην κατηγορία των τροφίμων η αύξηση των τιμών είναι ελαφρώς χαμηλότερη (+9,3%) σε σχέση με τις άλλες μεγάλες κατηγορίες, αυτές των ειδών υγιεινής και ομορφιάς (+9,8%) και των ειδών νοικοκυριού (+12,3%).

Οι υποκατηγορίες τροφίμων που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη αύξηση σε ετήσια βάση είναι τα γαλακτοκομικά (+13,4%), τα μαγειρικά βοηθήματα (+10,8%) και τα κατεψυγμένα τρόφιμα (+10,6%).

Τα δεδομένα για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Ένα άλλο στοιχείο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει να κάνει με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που συνεχίζουν να κερδίζουν πόντους, με το μερίδιό τους στο α’ εξάμηνο 2023 να φτάνει το 26,3%, έναντι 25,8% το 2022 (25,4% στο α’ εξάμηνο 2022) και 23,6% το 2021. Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η ενίσχυση αυτή προέρχεται κυρίως από τα είδη υγιεινής και νοικοκυριού και λιγότερο από τα τρόφιμα, όπου το μερίδιο έχει αυξηθεί οριακά από το 2022 (26,5% έναντι 26,3%).

Αντίθετα, στα προϊόντα ομορφιάς και υγιεινής το (παραδοσιακά χαμηλότερο) μερίδιο των private label προϊόντων έχει φτάσει στο 22,1%, έναντι 20,2% το 2022 και 17,3% το 2021.

Το συμπέρασμα που συνάγεται είναι ότι, παρά το γεγονός ότι ο καλπάζων πληθωρισμός ωθεί πολλούς καταναλωτές στα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η προτίμηση προς τα επώνυμα προϊόντα παραμένει ισχυρή και δε φαίνεται ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό θα ακολουθήσει τις συνήθειες των περισσότερων λαών της Ευρώπης, που είναι πιο θετικοί απέναντι στα private label προϊόντα.

Σε σνακ και γαλακτοκομικά η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων
Μεταξύ των υποκατηγοριών τροφίμων, η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε αξία στο πρώτο εξάμηνο του 2023 καταγράφεται στα σνακ (+14,9%) και στα γαλακτοκομικά (+12,7%), και ακολουθούν τα μη αλκοολούχα ποτά (+9,2%).

Όσον αφορά τις πωλήσεις σε όγκο, τα σνακ και τα μη αλκοολούχα ποτά κινούνται ανοδικά (+4,9% και +1,9% αντίστοιχα), ενώ οι υπόλοιπες υποκατηγορίες κινούνται πτωτικά, με μεγαλύτερες πτώσεις το -4,2% των βοηθημάτων μαγειρικής και το -4,1% των κατεψυγμένων τροφίμων.

Σημαντική είναι επίσης η αύξηση της έντασης εκπτώσεων στην κατηγορία των τροφίμων, που φτάνει το 25,3% στο α’ εξάμηνο 2023, έναντι 21,9% στο α’ εξάμηνο 2022, σε μία φανερή προσπάθεια των εταιρειών να περιορίσουν τον αντίκτυπο των ανατιμήσεων και να προελκύσουν τους καταναλωτές στους κόλπους τους.

Στο +17,5% ο τζίρος στην Κρήτη
Όσον αφορά στα σημεία πώλησης, τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε αξία σε ετήσια βάση καταγράφουν τα μικρά καταστήματα (0-400 τ.μ., +15,8%) και οι υπεραγορές (2.500+ τ.μ., +13,9%). Πάντως, οι άλλες τυπολογίες καταστημάτων (400 με 1.000 τ.μ. και 1.000 με 2.500 τ.μ.) παραμένουν κυρίαρχες με συνολικό μερίδιο 76,8%.
Σε γεωγραφικό επίπεδο, ιδιαίτερα αυξημένες εμφανίζονται οι πωλήσεις σε αξία στην Κρήτη (+17,5%) και την Πελοπόννησο (+11,1%), ενώ στην Αττική, που αντιπροσωπεύει το 47,9% των συνολικών πωλήσεων σε όλη τη χώρα, η αύξηση στο εξάμηνο ήταν της τάξεως του +8,8%.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter