Οι πληροφορίες που παρέχουν τα στοιχεία της πρώτης ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής έρευνας, που πραγματοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2000 από την AC NIELSEN δίνουν μια εικόνα της διανομής προϊόντων ευρείας κατανάλωσης στην Ευρώπη. Πρόκειται για τα πιο πλήρη διαθέσιμα, αυτή τη στιγμή, στοιχεία για τα σημεία πώλησης τροφίμων και για το σύνολο των πωλήσεών τους, με συγκριτική παρουσίαση σε κάθε χώρα.

Οι πληροφορίες που παρέχουν τα στοιχεία της πρώτης ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής έρευνας, που πραγματοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2000 από την AC NIELSEN δίνουν μια εικόνα της διανομής προϊόντων ευρείας κατανάλωσης στην Ευρώπη. Πρόκειται για τα πιο πλήρη διαθέσιμα, αυτή τη στιγμή, στοιχεία για τα σημεία πώλησης τροφίμων και για το σύνολο των πωλήσεών τους, με συγκριτική παρουσίαση σε κάθε χώρα.

Η σπουδαιότητα της συγκεκριμένης έρευνας έγκειται επίσης στο γεγονός ότι δίνει στοιχεία, βασισμένα σε κοινά στάνταρντ καταγραφής κυρίως των διαφορετικών τύπων καταστημάτων. Είναι γνωστή, σε όσους έχουν κάνει ανάλογες προσπάθειες στο παρελθόν, ακόμη και σε εθνικό επίπεδο, η δυσκολία να καταγραφούν τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων, σύμφωνα με τον τύπο, το μέγεθός τους και τα προϊόντα που διαθέτουν. Τα πρότυπα που ακολουθούνται διαφέρουν συχνά από χώρα σε χώρα, όπως διαφέρει και ο ορισμός των διαφόρων τύπων καταστημάτων (π.χ. υπέρ μάρκετ, hard και soft discount κ.λπ.) Στην ανάλυση που πραγματοποίησε η AC NIELSEN έχουν χρησιμοποιηθεί κοινά στάνταρντ για όλες τις χώρες.

Κατηγοριοποίηση καταστημάτων

Η έρευνα καταγράφει τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων, ποτών, καθαριστικών, υγιεινής και περιποίησης (τυποποιημένων προϊόντων ευρείας κατανάλωσης).

Τα καταστήματα κατηγοριοποιούνται ως εξής:

Καταστήματα ειδών ευρείας κατανάλωσης όπου περιλαμβάνονται:

  • Υπέρ μάρκετ: καταστήματα που λειτουργούν με το σύστημα “σελφ σέρβις”, με επιφάνεια πώλησης ίση ή μεγαλύτερη των 2.500 τ.μ. Τα υπέρ μάρκετ με τη σειρά τους περιλαμβάνουν:

Μεγάλα υπέρ μάρκετ (+15.000 τ.μ. )

Μεσαία υπέρ μάρκετ (7.500-15.000 τ.μ.)

Μικρά υπέρ μάρκετ (2.500-7.500 τ.μ.)

  • Σούπερ μάρκετ: καταστήματα που λειτουργούν με το σύστημα “σελφ σέρβις”, με επιφάνεια πώλησης 400 – 2.500 τ.μ. Τα σούπερ μάρκετ χωρίζονται σε:

Μεγάλα σούπερ μάρκετ (1.000-2.500 τ.μ.)

Μεσαία σούπερ μάρκετ (400-1.000 τ.μ.)

Μικρά σούπερ μάρκετ (100-400 τ.μ.)

  • Παραδοσιακά καταστήματα τροφίμων με επιφάνεια μικρότερη των 100 τ.μ. και τρόπο πώλησης συνήθως παραδοσιακό, με τη βοήθεια υπαλλήλου.

Από την έρευνα εξαιρούνται: τα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων, όπως κρεοπωλεία, ειδών μαναβικής, ζαχαροπλαστεία, κατεψυγμένων προϊόντων, καλλυντικών), τα cash & carry, οι εποχικές αγορές και οι λαϊκές κ.λπ., τα μπαρ, τα εστιατόρια, τα ψιλικά και τα ξενοδοχεία, τα μεγάλα καταστήματα με είδη κυρίως της κατηγορίας των non food, τα φαρμακεία κ.λπ.)

Στα οικονομικά στοιχεία που αφορούν στις πωλήσεις συμπεριλαμβάνονται μόνο οι πωλήσεις των προαναφερθέντων κατηγοριών (τρόφιμα, ποτά, αναψυκτικά, είδη υγιεινής και καθαριότητας σπιτιού και προσωπικής υγιεινής και περιποίησης). Εξαιρούνται οι πωλήσεις προϊόντων άλλων κατηγοριών όπως ηλεκτρικών μικροσυσκευών, ειδών bazaar κ.λπ.)

Αριθμός καταστημάτων λιανικής τροφίμων ανά εκατομμύριο κατοίκους



















Χώρα

1990

1995

2000

Πορτογαλία

3774

3149

2748

Ιταλία

3681

2814

2545

Ιρλανδία

2947

2625

2399

Ισπανία

2488

2070

1691

Ελλάδα

2814

1665

1578

Μέσος όρος Ευρώπης

1741

1324

1136

Βέλγιο

1383

1275

1115

Νορβηγία

1397

1179

956

Ελβετία

1149

1009

884

Αυστρία

1294

987

796

Γερμανία

1375

910

736

Δανία

866

673

656

Φινλανδία

1192

891

633

Γαλλία

791

716

611

Σουηδία

858

705

594

Μεγάλη Βρετανία

837

631

532

Ολλανδία

547

413

376

Αριθμός Υ/Μ & Σ/Μ ανά εκατομμύριο κατοίκους



















Χώρα

1990

1995

2000

Nορβηγία

287

343

368

Αυστρία

200

237

282

Γερμανία

186

208

260

Δανία

192

239

253

Φινλανδία

252

236

235

Σουηδία

215

220

234

Βέλγιο

191

208

210

Ολλανδία

156

191

208

Ελβετία

157

172

186

Μέσος όρος Ευρώπης

120

142

164

Γαλλία

138

132

122

Ιταλία

76

99

121

Ισπανία

65

89

117

Ελλάδα

55

81

109

Μεγάλη Βρετανία

55

81

99

Ιρλανδία

143

97

85

Πορτογαλία

32

50

73