Αντοχές έναντι της κρίσης επιδεικνύει ο όμιλος αγορών Ασπίδα, που παρά το δυσμενές περιβάλλον κρατά τις δυνάμεις του σχεδόν αμετάβλητες. Πρακτικά διατηρεί περίπου τον ίδιο αριθμό μελών, με τον συνολικό τους τζίρο περιορισμένο φέτος κατά 5% έως 6%. Αυτή η πτώση καταγράφηκε κυρίως το καλοκαίρι, περίοδο στην οποία τα μέλη του πραγματοποιούν παραδοσιακά μεγάλο μέρος των πωλήσεών τους, καθώς τα καταστήματα των περισσότερων βρίσκονται στην τουριστική ζώνη.

Επισημαίνεται, πάντως, πως η κάμψη του τζίρου το καλοκαίρι σημειώθηκε παρά τη σημαντική φέτος αύξηση της τουριστικής κίνησης. Ωστόσο, δεδομένων των συνθηκών της γενικότερης δυσμένειας στην εγχώρια αγορά και των πιέσεων που δέχονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις λιανικής από τα μεγάλα δίκτυα του κλάδου, οι προαναφερόμενες απώλειες εσόδων του ομίλου κρίνονται από τη διοίκησή του ως «εξαιρετικά περιορισμένες και απόλυτα αντιμετωπίσιμες» από τις επιχειρήσεις-μέλη του.

Στον όμιλο, σύμφωνα με τον διευθυντή του, κ. Κωνσταντίνο Νικολάου, δεν υπάρχουν φαινόμενα πτωχεύσεων. Οι απώλειες που έχουν ήδη καταγραφεί σε σημεία πώλησης οφείλονται κυρίως στο γεγονός ότι ορισμένα, λίγα σε αριθμό, σούπερ μάρκετ του δυναμικού του έκλεισαν μετά την απόφαση των ιδιοκτητών τους να συνταξιοδοτηθούν.

Επίσης, λίγες απώλειες καταγράφηκαν και λόγω της μετακίνησης κάποιων εκ των μελών του ομίλου αγορών Ασπίδα προς άλλους ομίλους, αλλά την ίδια στιγμή, κινητικότητα υπήρξε και εξακολουθεί να υπάρχει και προς τον Ασπίδα, έτσι ώστε οι νέες εγγραφές μελών καλύπτουν τις αποχωρήσεις επιχειρηματιών, λόγω συνταξιοδότησης ή μετακίνησης.

Σύμφωνα με στοιχεία του ομίλου, φέτος το καλοκαίρι στον Ασπίδα εγγράφηκαν δύο νέα μέλη, ενώ δύο ακόμη εγγραφές προηγήθηκαν στις αρχές του χρόνου. Έτσι το δυναμικό του ομίλου σήμερα αριθμεί 182 επιχειρήσεις-μέλη, συνολικού δυναμικού 200 καταστημάτων στη χώρα, με ετήσιο τζίρο της τάξης των 400 εκατ. ευρώ.

Ευελιξία και στήριξη
Γεγονός, κατά τον κ. Νικολάου, παραμένει ότι οι ασκούμενες πιέσεις στον όμιλο είναι μεγάλες, κυρίως λόγω του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος. Όμως ένας ισχυρός λόγος, από τους βασικότερους, που τα μέλη του καταφέρνουν να αντιπαρέρχονται μέχρι σήμερα την κατάσταση -πέραν της στήριξης που έχουν κεντρικά από τον Ασπίδα- σχετίζεται με το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις τους είναι οικογενειακές, οπότε διαχειρίζονται ευέλικτα και πιο αποτελεσματικά το λειτουργικό τους κόστος.

Από την πλευρά του ο όμιλος τα στηρίζει ενισχύοντας την ποικιλία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που τους παρέχει, ώστε να καθίστανται οι επιχειρήσεις τους πιο ανταγωνιστικές έναντι των ανταγωνιστών τους. Σήμερα υπολογίζεται ότι οι private label κωδικοί του Ασπίδα φθάνουν τους 270, εκ των οποίων οι 10 δημιουργήθηκαν φέτος και αφορούν σε κατηγορίες όπως τα προϊόντα τομάτας, οι μουστάρδες και τα απορρυπαντικά.

Ο όμιλος συνεχίζει τα προγράμματα των προωθητικών του ενεργειών, δίνοντας έμφαση σε κατηγορίες προϊόντων όπως τα απορρυπαντικά, τα καλλυντικά, καθώς και σε βασικές κατηγορίες τροφίμων και ποτών. Τα σχετικά προγράμματα είναι συνήθως διάρκειας δέκα-δεκαπέντε ημερών, συνοδεύονται από φυλλάδια και στην πλειονότητά τους γίνονται σε συνεργασία με τους προμηθευτές, με στόχο την αντιμετώπιση της μειωμένης ζήτησης.

Όπως τονίζεται, κάποιες από τις προωθητικές πετυχαίνουν τους στόχους, συγκρατώντας τον τζίρο σε θετικά επίπεδα, αλλά σε αρκετές άλλες τα προβλήματα είναι τόσο έντονα, ώστε είτε είναι αδύνατο να αντιμετωπιστούν, είτε απλώς μετριάζονται.