Ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής της δεύτερης λιανεμπορικής επιχείρησης στον κόσμο αναλύει τα σχέδια για το μέλλον της, μιλά για τις εξελίξεις στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, αλλά και για τη στρατηγική του «πρώτου παίχτη» την οποία θα ακολουθήσει η Carrefour στην ελληνική αγορά.
Ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής της δεύτερης λιανεμπορικής επιχείρησης στον κόσμο αναλύει τα σχέδια για το μέλλον της, μιλά για τις εξελίξεις στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, αλλά και για τη στρατηγική του "πρώτου παίχτη" την οποία θα ακολουθήσει η Carrefour στην ελληνική αγορά.
Δυναμικός, αεικίνητος και πάντα ανοιχτός στο διάλογο, ο Ντανιέλ Μπερνάρ είναι ο άνθρωπος που πιστεύει ότι το μέλλον του λιανεμπορίου είναι συνυφασμένο με την παγκοσμιοποίηση των σχετικών δραστηριοτήτων. Κατά συνέπεια, μία συζήτηση μαζί του παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον…
σελφ σέρβις: Κύριε πρόεδρε, μια πρώτη ερώτηση που θα πρέπει κανείς να σας θέσει είναι αυτή των αποτελεσμάτων της συγχώνευσης με τον όμιλο Promodes. Ανταποκρίνονται στις αισιόδοξες εκτιμήσεις σας;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Κατ αρχάς, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η συγχώνευση Carrefour–Promodes είναι η μεγαλύτερη που έγινε ποτέ στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Δεν πρόκειται για τη συγχώνευση δύο επιχειρήσεων σε μία χώρα, αλλά γι’ αυτήν δύο διεθνών ομίλων με δραστηριότητες σε πολλές χώρες. Είναι αυτονόητο έτσι ότι παρόμοιο επίτευγμα δεν μπορεί να ολοκληρωθεί χωρίς κάποια προβλήματα. Παρ’ όλα αυτά και παρά την κρίση των “τρελών αγελάδων”, μπορώ να πω ότι σήμερα η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί. Μέχρι το τέλος του 2001 όλοι οι στόχοι θα έχουν επιτευχθεί και αυτό μας πείθει ότι η στρατηγική μας είναι αυτή που πρέπει.
σελφ σέρβις: Η ίδια αντίληψη ισχύει και για τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Ασφαλώς. Τα αποτελέσματά μας για το 2000 είναι αυτά που είχαμε προβλέψει. Ο τζίρος μας αυξήθηκε κατά 25% και τα καθαρά κέρδη παρουσίασαν και αυτά άνοδο 22% εκτός Internet, έναντι πρόβλεψης 20%. Επίσης, το πρώτο τρίμηνο του 2001 ο τζίρος μας έχει άνοδο 9,6%, ποσοστό που επίσης ανταποκρίνεται πλήρως στις προβλέψεις μας.
σελφ σέρβις: Όλα αυτά είναι καλά, αλλά στο χρηματιστήριο η μετοχή της Carrefour πέφτει. Αυτό δεν σας ανησυχεί;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Συμφωνώ μαζί σας ότι για το 2000, έναντι του 1999, η μετοχή μας έπεσε κατά 27%. Πλην όμως, στη διάρκεια του 1999 είχε παρουσιάσει άνοδο 71%. Μέσα σε δύο χρόνια οι μέτοχοί μας κέρδισαν 40% και η απόδοση αυτή είναι ευθυγραμμισμένη με την πορεία του κλάδου μας. Σημειώστε επίσης ότι πέρσι η μετοχή του ομίλου Wal-Mart έπεσε 23%, γεγονός που έχει τη σημασία του. Καταλαβαίνω πάντως ότι όλες αυτές οι αλλαγές δημιουργούν ερωτηματικά. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι μία μετοχή δεν μπορεί να έχει μονίμως υπεραποδόσεις. Μετά τις απογειώσεις υπάρχουν και οι προσγειώσεις.
σελφ σέρβις: Αρκετοί χρηματοοικονομικοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι τα τελευταία χρόνια ο όμιλος “ξανοίχτηκε” πολύ και αυτό δεν είναι πάντα αποδοτικό. Πόσο συμφωνείτε με την εκτίμηση αυτή;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Πράγματι, είμαστε η λιανεμπορική επιχείρηση με τα περισσότερα εργοτάξια στον κόσμο και πιστεύουμε ότι αυτή είναι η σωστή στρατηγική. Το λιανικό εμπόριο έχει μία σημαντική ιδιαιτερότητα. Είναι μία οικονομική δραστηριότητα βραχυπρόθεσμη, στην οποία όμως πρέπει να σκέπτεται κανείς μακροπρόθεσμα. Επίσης, απαιτείται ψυχραιμία στο χώρο μας. Μόνον με αυτό το προσόν αντιμετωπίζονται οι κρίσεις και οι αναποδιές, που σε κάθε στιγμή μπορούν να πλήξουν μία επιχείρηση. Ακολουθώντας λοιπόν τις παραπάνω αρχές πιστεύω ότι κάνουμε σωστά τη δουλειά μας και αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να βλέπουμε το μέλλον και τις στρατηγικές μας επιλογές με αισιοδοξία.
σελφ σέρβις: Πιστεύετε ότι κάποια στιγμή θα φθάσετε στην πρώτη θέση της παγκόσμιας λιανεμπορικής δραστηριότητας δίπλα στη Wal-Mart;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Το σημαντικό σε μία επεκτατική στρατηγική είναι να στηρίζεται η επιχείρηση σε ισχυρά φρούρια. Στο παρελθόν, η αδυναμία μας έναντι της Wal-Mart οφειλόταν στο ότι δεν είχαμε μία εξίσου ισχυρή εσωτερική αγορά, όπως αυτή των ΗΠΑ. Συνεπώς, οι Αμερικανοί ανταγωνιστές μας είχαν ένα σοβαρό συγκριτικό πλεονέκτημα. Όμως, μετά τη συγχώνευσή μας με τον όμιλο Promodes κατακτήσαμε στην Ευρώπη την πρώτη θέση και έπεται συνέχεια…
σελφ σέρβις: Αυτή η κατάκτηση όμως είχε ως αποτέλεσμα την υπερχρέωση του ομίλου σας. Αυτό είναι θετικό;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Έχετε δίκιο. Θα πρέπει όμως να σημειώσετε ότι ήδη η κατάσταση αυτή παρουσιάζει ικανοποιητική υποχώρηση.
σελφ σέρβις: Η παρουσία σας στην Ελλάδα πόσο ενίσχυσε τους στρατηγικούς σας στόχους;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Οι εξαγορές μας στη χώρα σας, στην Ιταλία και στο Βέλγιο υπήρξαν καθοριστικές για την αναρρίχησή μας στην πρώτη ευρωπαϊκή θέση. Γι’ αυτό στις χώρες αυτές θα κάνουμε και πρόσθετες επενδύσεις, με σκοπό να παραμείνουμε για πολλά χρόνια οι πρώτοι στην αγορά του λιανεμπορίου.
σελφ σέρβις: Η τελευταία κρίση της αγγλικής αλυσίδας Marks & Spencer ποιες επιπτώσεις θα έχει, κατά τη γνώμη σας, στο ευρωπαϊκό λιανικό εμπόριο; Δεν θα ενισχύσει τις συγχωνεύσεις;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Αρνούμαι να σχολιάσω εξελίξεις που αφορούν τους ανταγωνιστές μας. Όμως, η παραπέρα συγκέντρωση επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου θα έλεγα ότι είναι νομοτελειακά αναπόφευκτη. Πιστεύουμε ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου μας γνωρίζουν τρεις φάσεις: τη διεθνή ανάπτυξη, τη διαφοροποίηση στην εκμετάλλευση καταστημάτων και την ολοκλήρωση μέσω συγχωνεύσεων. Εμείς γνωρίσαμε και τις τρεις φάσεις. Άρα τώρα θα παρακολουθούμε προσεκτικά τι γίνεται γύρω μας. Περιμένουμε κάποιες συγχωνεύσεις.
σελφ σέρβις: Η διατροφική κρίση που πλήττει την Ευρώπη πόσο σας επηρέασε; Σε ποιο βαθμό αλλάζει τις καταναλωτικές συμπεριφορές;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Εδώ και δέκα χρόνια έχουμε δημιουργήσει μηχανισμούς ελέγχου της ποιότητας και μπορούμε να γνωρίζουμε με ακρίβεια τι πουλάμε στην πελατεία μας. Της προσφέρουμε έτσι όλο και περισσότερες εγγυήσεις. Είναι όμως ξεκάθαρο ότι στο διατροφικό κύκλωμα δεν υπάρχει “μηδέν κίνδυνος”. Γι’ αυτό οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις πρέπει να πολλαπλασιάζουν τους ελέγχους. Όσο για τους καταναλωτές, βεβαίως και αλλάζουν. Είναι έτσι πρόθυμοι σήμερα να πληρώσουν κάτι παραπάνω αλλά να έχουν την εγγύηση ότι θα αγοράσουν ένα προϊόν καλύτερης ποιότητας. Στην περίπτωσή μας, εντυπωσιακή άνοδος των πωλήσεων παρατηρείται στα προϊόντα με τη μάρκα Carrefour, όπως και σε αυτά που φέρουν βιολογικό σήμα. Κατά την εκτίμησή μας, οι αγρότες πρέπει να προσανατολιστούν προς τη βιολογική γεωργία, η οποία κερδίζει έδαφος με διψήφιους αριθμούς.
σελφ σέρβις: Ποια είναι τα επενδυτικά σας σχέδια για την Ελλάδα;
ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΕΡΝΑΡ: Πολύ σημαντικά και φιλόδοξα, αλλά μη ανακοινώσιμα για την ώρα. Η ελληνική αγορά, από πολλές πλευρές, είναι καταταγμένη στις ελπιδοφόρες για τον όμιλό μας. Εξάλλου, κατά κανόνα, στις αγορές όπου μπαίνουμε θέλουμε να είμαστε πρώτοι. Αυτός είναι ο στόχος μας και στην Ελλάδα.