10+1 νομοθετικές παρεμβάσεις που αφορούν στην αγορά προωθεί το Υπουργείο Οικονομίας. Κεντρική θέση σε αυτές έχει η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων, μέσω της οποίας θα αντιμετωπιστούν οι γραφειοκρατικές εμπλοκές και οι παρενέργειές τους. Στο ραντάρ του υπουργείου βρίσκονται, επίσης, οι υπαίθριες αγορές, ο Κώδικας διακίνησης αγαθών και υπηρεσιών, οι προσφορές και οι εκπτώσεις, το καθεστώς διακίνησης παραδοσιακών προϊόντων κ.ά.

Σχετικά με την αναθεώρηση της επιμελητηριακής νομοθεσίας, πρόθεση του υπουργείου είναι να προχωρήσει στην κατάργηση των 41 από τα 59 εμποροβιομηχανικά, βιοτεχνικά και επαγγελματικά επιμελητήρια που λειτουργούν σήμερα στη χώρα. Η αναμόρφωση του επιμελητηριακού χάρτη θα γίνει σταδιακά. Όπως αναφέρουν πηγές του σελφ σέρβις, και οι επόμενες εκλογές για την ανάδειξη νέων διοικήσεων στα επιμελητήρια (2017) θα πραγματοποιηθούν με το υφιστάμενο καθεστώς. Εν συνεχεία, ο χάρτης του κλάδου θα επανασχεδιαστεί με βάση την καλλικρατική δομή της χώρας και βάσει αυτού θα γίνουν οι εκλογές του 2021. Στην πράξη κάθε περιφέρεια θα έχει από ένα επιμελητήριο, με εξαίρεση την Αθήνα, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, όπου θα λειτουργούν αντί τριών, δύο φορείς ανά πόλη. Δεν αποκλείεται, πάντως, το σενάριο της συγχώνευσης των τριών επιμελητηρίων σε ένα ανά πόλη. Με βάση, λοιπόν, το σχεδιαζόμενο πλαίσιο, τα Επιμελητήρια θα περιοριστούν σε 18 (Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Ιονίων Νήσων, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου, Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας, Κρήτης και Βορείου Αιγαίου, Θεσσαλονίκης (δύο), περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου (Κυκλάδων και Δωδεκανήσου) και περιφέρειας Αττικής (δύο στην Αθήνα και ένα στον Πειραιά).

Αδειοδοτήσεις εξπρές
Πρόκειται για νομοσχέδιο που έχει ήδη ανακοινωθεί και σε σύντομο διάστημα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση. Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, το κύριο βάρος των ελέγχων για τις υπό ίδρυση εταιρείες μετατοπίζεται σε χρόνο που ακολουθεί την έναρξη της λειτουργίας τους, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους επιχειρηματίες να ξεκινούν τις δραστηριότητές τους, χωρίς να εξαρτώνται από τους χρόνους αντίδρασης της γραφειοκρατίας του συστήματος.

Επιπλέον, εισάγεται για πρώτη φορά στο εθνικό δίκαιο ο όρος της «γνωστοποίησης», δηλαδή της ενημέρωσης της διοίκησης από τον επιχειρηματία για την έναρξη λειτουργίας της οικονομικής του δραστηριότητας, η οποία θα κοινοποιείται άμεσα σε όλες τις συναρμόδιες αρχές. Η διαδικασία της γνωστοποίησης θα αντικαταστήσει κατά το μεγαλύτερο μέρος την υποχρέωση λήψης άδειας λειτουργίας της επιχείρησης.

Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα στάδια αδειοδότησης θα είναι δύο. Στο πρώτο η προέγκριση θα γίνεται με βεβαίωση της Υπηρεσίας Δόμησης, που θα πιστοποιεί τη δυνατότητα ίδρυσης της επιχείρησης στη συγκεκριμένη τοποθεσία. Στο δεύτερο ο ενδιαφερόμενος επιχειρηματίας θα γνωστοποιεί την έναρξη λειτουργίας του καταστήματός του, χωρίς να απαιτούνται εκ των προτέρων έλεγχοι ή η χορήγηση άδειας. Η διαδικασία της γνωστοποίησης θα ακολουθείται και για τα καφέ, εστιατόρια, μπαρ και κομμωτήρια που λειτουργούν σε τουριστικές εγκαταστάσεις. Πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι στο πλαίσιο των προωθούμενων μεταρρυθμίσεων, εξετάζεται η λειτουργία των ΚΕΠ και ως κέντρων εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων.

Αναμόρφωση κανόνων διακίνησης κι εμπορίας
Το υπουργείο προωθεί της αναμόρφωση των Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Υπηρεσιών, με επίκεντρο ζητήματα που αφορούν στις σημάνσεις στους χώρους πώλησης και τα ράφια των καταστημάτων, τα πρόστιμα, τις αδειοδοτήσεις, τις υποχρεώσεις ενημέρωσης των καταναλωτών και τις ενδείξεις επί των συσκευασιών. Σημαντικές θα είναι, στο πλαίσιο αυτό, οι αλλαγές που θα επέλθουν στις συσκευασίες τυποποιημένων προϊόντων και ειδικότερα του κρέατος και του ψωμιού.

Επίσης, αναθεωρείται το πλαίσιο για τις εκπτώσεις και προσφορές. Το ζητούμενο δεν είναι μόνο να καθοριστεί το πώς θα πραγματοποιούνται οι προωθητικές ενέργειες και οι εκπτώσεις των εμπορικών καταστημάτων, αλλά το πώς θα καταστεί δυνατός ο έλεγχος των διακινούμενων ποσοτήτων, των τιμών, των ποιοτήτων και της διάρκειας της όποιας προωθητικής ενέργειας. Το νέο πλαίσιο, σε κάθε περίπτωση, πρέπει να διασφαλίζει ότι ο καταναλωτής ως ο τελικός αποδέκτης της προωθητικής ενέργειας θα είναι σε θέση να διασφαλίζει τα συμφέροντά του.

Η λειτουργία καταστημάτων τις Κυριακές
Σχετικά με το θέμα της λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές, το υπουργείο τηρεί στάση αναμονής έως ότου το Συμβούλιο της Επικρατείας εκδώσει την απόφασή του σχετικά με την «υπουργική απόφαση Γιακουμάτου». Ως γνωστόν, η εν λόγω απόφαση προβλέπει τη λειτουργία του συνόλου της αγοράς για 7 Κυριακές το χρόνο και όλες τις Κυριακές για τα εμπορικά καταστήματα που εδρεύουν στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, τη Ραφήνα και το Πικέρμι, τη Ρόδο, την Κω, την Ερμούπολη, τη Μύκονο, τη Σαντορίνη, τη Χαλκιδική και το ιστορικό κέντρο Θεσσαλονίκης, περιοχές δηλαδή τις οποίες η επίμαχη απόφαση χαρακτηρίζει ως τουριστικές.

Υπαίθριο εμπόριο
Το Υπουργείο Οικονομίας προγραμματίζει οριζόντια νομοθετική παρέμβαση, μέσω της οποίας θα ρυθμιστούν οι λειτουργίες του υπαίθριου εμπορίου. Οι ρυθμίσεις θα αφορούν στο στάσιμο (μόνιμη εγκατάσταση) και το πλανόδιο (αλλαγή χώρου με χρήση οχήματος) εμπόριο. Κύρια επιδίωξη είναι η οργάνωση Ηλεκτρονικού Μητρώου για όλους όσοι δραστηριοποιούνται σε τομείς όπως της καλλιτεχνικής δημιουργίας, των λαϊκών αγορών, των κυριακάτικων αγορών, των παλαιοπωλείων, των τοπικών αγορών, των εμποροπανηγύρεων και των θρησκευτικών αγορών. Μέσω του μητρώου, θα διασφαλίζεται η χορήγηση νόμιμων αδειών, η χαρτογράφηση κάθε επιμέρους αγοράς, ο προσδιορισμός των αδειών, η αξιολόγηση των διακινούμενων ποσοτήτων και ποιοτήτων και, βέβαια, η χρήση ταμειακών μηχανών. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην κατανομή των παραγωγών και εμπόρων στις λαϊκές αγορές, καθότι σήμερα κάποιοι, αν και εγγεγραμμένοι σε ασφαλιστικά ταμεία, δεν βρίσκουν πάγκους για τη διακίνηση των προϊόντων τους. Σε κάθε περίπτωση, οι θέσεις των παραγωγών και εμπόρων θα είναι σαφώς διαχωρισμένες με ειδικές πινακίδες, που θα αναγράφουν το όνομά τους, την περιοχή από την οποία προέρχονται και τα προϊόντα τους. Στις προθέσεις του υπουργείου είναι η κατανομή των αδειών να γίνεται σε επίπεδο περιφέρειας με σύστημα μοριοδότησης και εν συνεχεία ο δήμος να χορηγεί τις άδειες στους δικαιούχους, καθώς και να εποπτεύει και να ελέγχει τη οργάνωση των αγορών, εξασφαλίζοντας την ορθή και ασφαλή λειτουργία τους.

Με άλλη παρέμβαση θα διευθετηθεί η νομιμοποίηση των καντινών (εκτός παραλιών), στάσιμων και πλανόδιων. Επίσης, θα οργανωθούν σε νέα βάση οι λεγόμενες «αγορές χωρίς μεσάζοντες», οι οποίες θα μετονομαστούν σε «αγορές καταναλωτών», γιατί, όπως σημειώνεται από το Υπουργείο Οικονομίας, χωρίς μεσάζοντες διαθέτει σήμερα τα προϊόντα του και ο παραγωγός της λαϊκής αγοράς.

Ακόμα με άλλη νομοθετική παρέμβαση θα ενισχυθεί η διακίνηση των παραδοσιακών-τοπικών προϊόντων, η οποία θα αφορά στα προϊόντα της γης, της θάλασσας και της μικρής μεταποίησης (οικοτεχνιών). Γι’ αυτά θα θεσπιστεί ειδικό πλαίσιο, που θα ορίζει μια σειρά από προϋποθέσεις διακίνησης κι εμπορίας, μέσω των οποίων θα διασφαλίζονται οι πραγματικοί παραγωγοί έναντι όσων παραπλανούν τους καταναλωτές.

Βελτιώσεις στο νόμο για το Ελληνικό σήμα
Σε εκκρεμότητα παραμένουν έως σήμερα ζητήματα σχετικά με τους φορείς που αποδίδουν τα Ελληνικά Σήματα και ελέγχουν την ορθή τήρηση των προϋποθέσεων χρήσης τους. Στόχος του υπουργείου είναι οι έλεγχοι χρήσης των σημάτων να διενεργούνται και από ιδιώτες, ενώ δικαίωμα κατάρτισης του κανονισμού τεχνικής τεκμηρίωσης θα έχουν και επιχειρήσεις, οι οποίες ωστόσο θα ελέγχονται από το Δημόσιο.