Επενδύσεις στο δίκτυο που θα ξεπεράσουν τα 180 εκατ. ευρώ σχεδιάζει έως το 2025 η ΑΒ Βασιλόπουλος, με την προοπτική να λειτουργήσει 198 νέα καταστήματα, στην πλειονότητά τους franchise, και το ποσοστό της κερδοφορίας της να διαμορφωθεί κοντά στο 4% επί του ετήσιου τζίρου της. Αυτά τονίζει, μεταξύ άλλων, στη συνέντευξή του στο «σελφ σέρβις» ο κ. Νίκος Λαβίδας, CEO της ΑΒ Βασιλόπουλος, ο οποίος, αναφερόμενος στο φαινόμενο της ακρίβειας, σημειώνει ότι θα απαιτηθεί καιρός εωσότου δούμε αξιοσημείωτη πτώση του πληθωρισμού στα τρόφιμα, προσθέτοντας ότι ο μέσος καταναλωτής δεν έχει τα περιθώρια να αντιμετωπίσει ένα νέο πληθωριστικό κύμα.

Aπαντώντας ο κ. Νίκος Λαβίδας στην έναρξη της συζήτησής μας σε ερώτηση σχετικά με την πρόβλεψή του για την εξέλιξη των τιμών στα αγαθά καθημερινής ανάγκης και το χρόνο ομαλοποίησής τους, μας είπε τα εξής: «Ο πληθωρισμός που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια είναι κατά κύριο λόγο εξωγενής. Ξεκίνησε από την πανδημία και την αναταραχή που επέφεραν τα lockdowns στην αλυσίδα παραγωγής, αλλά οι πληθωριστικές πιέσεις εντάθηκαν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, που είχε αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση των τιμών των ενεργειακών αγαθών. Το γεγονός αυτό επηρέασε οριζόντια όλα τα επίπεδα της παραγωγής και των μεταφορών. Η αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα συνεχίζεται και εντείνεται εξαιτίας των πρόσφατων δυσμενών γεωπολιτικών και κλιματικών εξελίξεων. Υπήρξε σημαντική αποκλιμάκωση του ρυθμού αύξησης του πληθωρισμού τον Ιούλιο, αλλά τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο είδαμε να ανεβαίνει ξανά κατά 1,9%.

Η ακρίβεια στα τρόφιμα εξακολουθεί να επιμένει, ευρισκόμενη στο 9,4%, αν και έπεσε σε μονοψήφιο ποσοστό συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες. Θα χρειαστεί περισσότερος καιρός, προκειμένου να δούμε μια αξιοσημείωτη πτώση αυτού του ποσοστού. Συνεπώς, οι συνθήκες δεν συμβάλλουν στην ουσιαστική μείωση της πληθωριστικής πίεσης, τουλάχιστον στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Όμως, σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον ο πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, όπως αποδεικνύεται από μια συγκριτική ανάλυση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat. Αυτό είναι κάτι που επιβεβαιώνει και το ΙΕΛΚΑ στην πρόσφατη μελέτη του για τις τιμές στη χώρα μας, ενθαρρύνοντάς μας να αντιμετωπίζουμε πιο αισιόδοξα τα πράγματα. Ωστόσο, είναι πολύ δύσκολο να κάνουμε ασφαλείς προβλέψεις, κυρίως λόγω των δύο γεωπολιτικών κρίσεων στην ευρύτερη περιοχή μας, των πολέμων στην Ουκρανία και την Μέση Ανατολή».

Μετά βίας καλύπτονται τα λειτουργικά κόστη

σελφ σέρβις: Τα στοιχεία τιμολόγησης των νωπών φρούτων και λαχανικών μεταξύ της ιστοσελίδας του Οργανισμού Κεντρικής Αγοράς Αθηνών και του e-Καταναλωτής (τιμές λιανικής των σούπερ μάρκετ) εμφανίζουν τις αλυσίδες με περιθώρια κέρδους έως 150%. Θα χαρακτηρίζατε τα κέρδη αυτού του επιπέδου «λογικά» ή «υπερβολικά»;

Νίκος Λαβίδας: Τόσο για την ΑΒ Βασιλόπουλος όσο και για το σύνολο του κλάδου των σούπερ μάρκετ μπορώ να πω με σιγουριά ότι δεν μας αφορούν αυτά τα στατιστικά δεδομένα. Δεν γνωρίζω από πού αντλήθηκαν τα σχετικά στοιχεία, διότι η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Η μαναβική παραδοσιακά είναι μία μη κερδοφόρα κατηγορία για τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω πως το μικτό περιθώριο κέρδους της ΑΒ την εβδομάδα που ξεκίνησε τη Δευτέρα 6 Νοεμβρίου ήταν 26,5%, ποσοστό ενδεικτικό του μέσου όρου της μικτής κερδοφορίας της κατηγορίας. Αντίστοιχα, το συνολικό μικτό περιθώριο κερδοφορίας της μαναβικής το 2022 ήταν περίπου 27%, το οποίο μετά βίας καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα της εν λόγω κατηγορίας. Άρα, αν συνυπολογιστούν τα διάφορα λειτουργικά κόστη, όπως αποθήκευσης, φυρών, ανθρωπίνων πόρων κι ενέργειας για τη συντήρηση των προϊόντων, είναι άμεσα αντιληπτό ότι το ποσοστό που μου αναφέρατε δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

 

198 νέα καταστήματα ως το 2025

σ. σ.: Βλέποντας σε ορίζοντα πενταετίας τα μεγέθη της ΑΒ Βασιλόπουλος, σε τι επίπεδο εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί ο πήχης των εσόδων της εταιρείας και ποια θα είναι η διάρθρωση του δικτύου της;

Ν. Λ.: Έχουμε θέσει ψηλά τον πήχη σε όλα τα επίπεδα. Βασικό μας μέλημα είναι να επανέλθουμε στα προ 2022 επίπεδα –η κερδοφορία μας το 2021 ήταν περίπου 40 εκατ. ευρώ–, ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να επενδύσουμε σε περαιτέρω ανάπτυξη. Έχουμε σχεδιάσει ένα βιώσιμο και συνεκτικό πλάνο επενδύσεων, που εκτείνεται σε βάθος τριετίας. Στο δίκτυό μας θα επενδυθούν περισσότερα των 180 εκατ. ευρώ μέχρι το 2025, οπότε είναι εξαιρετικά σημαντικό να επανέλθουμε σε ποσοστά κερδοφορίας κοντά στο 4% επί του τζίρου μας, προκειμένου να ενισχύσουμε τις πωλήσεις μας μέσω της ανάπτυξης του δικτύου των καταστημάτων μας. Σήμερα το δίκτυό μας έχει συνολικά 556 καταστήματα, μοιρασμένα σε 317 εταιρικά καταστήματα ΑΒ Βασιλόπουλος, 14 καταστήματα χονδρικής πώλησης ΕΝΑ και 225 franchise. Έως το 2025 σχεδιάζουμε να προσθέσουμε 198 νέα καταστήματα στο δίκτυό μας, εκ των οποίων τα 16 θα είναι εταιρικά και τα υπόλοιπα 182 franchise. Πιστεύουμε ιδιαίτερα στο μοντέλο των franchise καταστημάτων, καθώς διαπιστώνουμε ότι τα καταστήματα γειτονιάς είναι αυτά που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε σύγκριση με τις άλλες τυπολογίες καταστημάτων, καθώς ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καταναλωτών για άμεση και φιλική εξυπηρέτηση.

Επενδύουμε 250 εκατ. ευρώ στη μείωση των τιμών μας

σ. σ.: Έχετε επανειλημμένα δηλώσει ότι στη συνείδηση του Έλληνα καταναλωτή υπάρχει η εντύπωση ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος είναι ακριβότερη από τους ανταγωνιστές της και ότι η προσπάθειά σας είναι εστιασμένη στην αλλαγή αυτής της εντύπωσης. Πόσος χρόνος θα απαιτηθεί για να φτάσετε στο επιθυμητό αποτέλεσμα;

Ν. Λ.: Από την πρώτη στιγμή έχουμε πει ότι είναι πρόκληση το να πείσουμε τους καταναλωτές πως η ΑΒ Βασιλόπουλος δεν είναι ακριβότερη. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει χρόνο και υπομονή. Επομένως, είναι δύσκολο να απαντήσω στο ερώτημά σας, δεδομένου ότι η αντιστροφή μίας λανθάνουσας αντίληψης δεν μπορεί να οριστεί χρονικά. Παρ’ όλα αυτά διαθέτουμε το υψηλότερο ποσοστό συμμετοχής των προωθητικών ενεργειών στην αγορά, που αγγίζει σχεδόν το 50% των πωλήσεών μας, με ετήσιες επενδύσεις κοντά στα 250 εκατ. ευρώ σε ενέργειες, προσφέρουμε πληθώρα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υψηλής ποιότητας με άκρως ανταγωνιστικές τιμές και παρακολουθούμε συνεχώς τον ανταγωνισμό σε όλα τα βασικά είδη, προκειμένου να είμαστε ανταγωνιστικοί, διασφαλίζοντας τις καλύτερες τιμές. Η πρόκληση είναι αδιάκοπη και γι’ αυτό πρέπει να συνεχίσουμε να επικοινωνούμε σταθερά στους καταναλωτές το μήνυμα πως στα καταστήματά μας προσφέρονται εκατοντάδες κωδικοί προϊόντων στις χαμηλότερες τιμές της αγοράς. Για παράδειγμα, το φυτικό γάλα Nature’s promise, οι σοκολάτες Milly, οι καφέδες Perla, η σειρά Gustona είναι πιο οικονομικά συγκριτικά με αντίστοιχα προϊόντα, όπως και οι μωρουδιακές πάνες Babycute, που διατίθενται σε τιμή 25% χαμηλότερη από την επόμενη πιο οικονομική στην αγορά. Επομένως, θα συνεχίσουμε σε αυτήν την κατεύθυνση, διαθέτοντας ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές και προσφέροντας «και του πουλιού το γάλα».

Ο καταναλωτής δεν αντέχει νέες πληθωριστικές πιέσεις

σ. σ.: Αν η κρίση στη Μέση Ανατολή λάβει τελικά μεγαλύτερες διαστάσεις, θεωρείται βέβαιο ότι οι διεθνείς τιμές των αγαθών και της ενέργειας, ιδιαίτερα του πετρελαίου, θα εκτοξευθούν εκ νέου στα ύψη. Ο μέσος καταναλωτής έχει τα περιθώρια να αντιμετωπίσει ένα νέο πληθωριστικό κύμα;

Ν. Λ.: Οι εξελίξεις στην Μέση Ανατολή, όπως ανέφερα προηγουμένως, είναι πολύ δυσμενείς. Είναι σαφές πως οι τιμές της ενέργειας θα ανέβουν εξαιτίας των νέων γεωπολιτικών δεδομένων. Ο καταναλωτής οπωσδήποτε θα επηρεαστεί αρνητικά από οποιαδήποτε δυσμενή γεωπολιτική εξέλιξη, όπως άλλωστε και ολόκληρη η οικονομία. Ο καταναλωτής, βεβαίως, έχει ζήσει δύσκολες στιγμές, ειδικά αν αναλογιστούμε πως το διαθέσιμο εισόδημα βαίνει μειούμενο εξαιτίας του πληθωρισμού. Δεν πιστεύω ότι ο μέσος καταναλωτής έχει περιθώρια να αντιμετωπίσει ένα νέο πληθωριστικό κύμα. Γι’ αυτό οι ενέργειές μας εστιάζονται στο να επενδύουμε στις τιμές, χωρίς να αμελούμε την υψηλή ποιότητα των προϊόντων μας.

Επενδύουμε στην ανάπτυξη νέων προϊόντων

σ. σ.: Μέχρι πριν την πανδημία η οργανωμένη λιανική, όπως και οι προμηθεύτριες εταιρείες, αναφέρονταν συχνά στη σημασία της καινοτομίας. Σήμερα ο ρόλος του R&D έχει σαφώς υποβαθμιστεί. Τι σημαίνει αυτό για τον καταναλωτή;

Ν. Λ.: Πράγματι οι πόροι που δαπανούνται στην Ελλάδα για έρευνα και ανάπτυξη είναι λιγότεροι συγκριτικά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η τάση αυτή είναι εν πολλοίς αποτέλεσμα της υπερδεκαετούς κρίσης, που συμπαρέσυρε προς τα κάτω τις παραγωγικές δαπάνες, τόσο των επιχειρήσεων όσο και του κράτους. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή η κατάσταση έχει βελτιωθεί κι αυτό οφείλεται στη μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, όπως αποδεικνύει έρευνα του επιστημονικού ιδρύματος ΕΛΙΑΜΕΠ (2023), η οποία κάνει λόγο για διπλασιασμό της δαπάνης από το 2012, δηλαδή από 0,39% σε 0,76% του ΑΕΠ, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν πρέπει να γίνουν επιπλέον προσπάθειες για τη βελτίωση της κατάστασης. Προς αυτήν την κατεύθυνση κινούμαστε και εμείς, επενδύοντας στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων, όπως για παράδειγμα η σειρά Nature’s Promise, που πρόσφατα λανσάραμε, η οποία περιλαμβάνει προϊόντα που προάγουν την υγιεινή διατροφή, όπως φυσικούς χυμούς κρύας έκθλιψης και καινοτόμα βιολογικά προϊόντα. Τα βιολογικά προϊόντα Nature’s Promise διαθέτουν υψηλή ποιότητα, ενώ διατίθενται στην τιμή των αντίστοιχων μη βιολογικών προϊόντων. Ακόμα μία καινοτομία μας είναι τα ΑΒ Έτοιμα Γεύματα, όλα με την υπογραφή του γνωστού σεφ Άκη Πετρετζίκη, όπως και η σειρά Excellent Tapas με μεγάλη ποικιλία από ελιές, αλλαντικά και dips, τα οποία προσφέρονται σε μικρές πρακτικές συσκευασίες, που οι πελάτες μας μπορούν να προμηθεύονται εύκολα και γρήγορα. Όλα αυτά, προσφέροντας το καλύτερο, αλλάζουν την καταναλωτική εμπειρία συνολικά, εξοικονομώντας χρόνο για όλους.

Υιοθετούμε τις νέες τεχνολογίες επ’ ωφελεία των πελατών

σ. σ.: Σε τι βαθμό οι νέες τεχνολογίες τύπου ΑΙ θα αλλάξουν την καθημερινότητα των καταναλωτών, τις αγοραστικές τους επιλογές και τη συχνότητα των επισκέψεών τους στα σούπερ μάρκετ;

Ν. Λ.: Αναμφισβήτητα η τεχνητή νοημοσύνη ήρθε για να μείνει. Φέρνει επανάσταση στην αγοραστική εμπειρία σε πολλά επίπεδα. Τη βλέπουμε να εφαρμόζεται σε τρεις άξονες: Της συμβολής στη μείωση του λειτουργικού μας κόστους, της εξασφαλισμένης πληρότητας των ραφιών των καταστημάτων μας και της δημιουργίας προσωποποιημένων προσφορών στον πελάτη. Αφομοιώνοντας τη νέα τάση, μία τεχνολογία τύπου ΑΙ μάς δίνει τη δυνατότητα να διαχειριζόμαστε μεγάλο όγκο δεδομένων, προκειμένου να πετύχουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, χρησιμοποιούμε AI εργαλεία για την παρακολούθηση και τον έλεγχο των αποθεμάτων μας, ώστε να γνωρίζουμε ανά πάσα ώρα τις ακριβείς ανάγκες κάθε καταστήματός μας σε εμπορεύματα. Επίσης, με το ΑΙ μπορούμε να κάνουμε πιο στοχευμένες ενέργειες, απαντώντας στις ανάγκες του πελάτη μας. Το σχήμα πιστότητας AB Plus προσφέρει εξατομικευμένες προσφορές, μέσω της χρήσης εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, πράγμα που ενισχύει την πελατοκεντρική μας προσέγγιση. Αναμφίβολα έτσι επωφελείται άμεσα ο καταναλωτής, γιατί αυτές οι τεχνολογίες μάς βοηθούν να μειώνουμε τα κόστη μας και κατ’ επέκταση τις τιμές ραφιού και να βελτιώνουμε την αγοραστική εμπειρία των πελατών μας, καθώς βρίσκουν αυτό που θέλουν τη στιγμή που το θέλουν στα ράφια μας. Κάθε καινοτομία που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των καταναλωτών, είμαστε πολύ δεκτικοί όχι απλώς στο να την υιοθετούμε, αλλά να ηγούμαστε των σχετικών εξελίξεων.