Βάιος Δημοράγκας, διευθύνων σύμβουλος, NielsenIQ, Ελλάδα
«Η πεποίθηση ότι οι τιμές είναι ακόμη υψηλές παραμένει ισχυρή», δήλωσε ο Βάιος Δημοράγκας, διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ για την Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός στα FMCG προϊόντα δείχνει να έχει αποκλιμακωθεί.
Παγκοσμίως, η NielsenIQ αναλύει τα πέντε είδη καταναλωτών λιανικής, δηλαδή τους strugglers (που τα βγάζουν δύσκολα πέρα), τους rebounders (εκείνους που απώλεσαν μέρος των εισοδημάτων τους, αλλά τώρα ανακάμπτουν), τους Cautious (εκείνους που δεν επηρεάστηκαν οικονομικά από την πληθωριστική κρίση, αλλά είναι πλέον προσεκτικοί ως προς το spending τους) και τους Unchanged (τους ανεπηρέαστους από την κρίση που καταναλώνουν το ίδιο) και τους Thrivers (εκείνους που αποταμίευσαν και χρήματα παρά την πληθωριστική κρίση και νιώθουν οικονομικά ασφαλείς).
Για το πρώτο εξάμηνο 2024, παρατηρείται μείωση των Strugglers κατά 4% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο 2023, στο 17%, από 21%. Στους πρώτους έξι μήνες του 2022 βρίσκονταν στο 19%.
Οι Cautious αυξήθηκαν στο 40% από 39% κι αυτό θεωρείται καλό σημάδι, επειδή ουσιαστικά προήλθαν από την προηγούμενη υποκατηγορία, εκείνη των Rebounders, οι οποίοι μειώθηκαν από το 19% σε 16% από πρώτο εξάμηνο σε πρώτο εξάμηνο. Το σύνολο των καταναλωτών που δεν επηρεάστηκαν στην ουσία ποτέ ως προς τις καταναλωτικές τους συνήθειες και το spending τους διαμορφώθηκε στο πρώτο εξάμηνο του 2024 σε 27%, έναντι 21% το πρώτο εξάμηνο του 2023.
«Οι καταναλωτές επιζητούν αποφασιστικότητα και στόχευση, επιθυμούν οι ίδιοι να διεκδικήσουν μια καλύτερη νέα καθημερινότητα», ανέλυσε σχετικά ο κ. Δημοράγκας, για να προσθέσει ότι υπάρχει το κλίμα «για να “χτίσουν” επάνω στην πιο αισιόδοξη πραγματικότητα».
Επειδή δεν έχουν τη δυνατότητα όμως να αγοράζουν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων με τον ίδιο τρόπο, μοιραία οδηγούνται στη στόχευση σε συγκεκριμένες καταναλωτικές συμπεριφορές ανά υποκατηγορία. «Ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται, όμως αυτό δίνεται σταδιακά, με αποτέλεσμα να παραμένει η ανησυχία του καταναλωτή για αυξημένες τιμές στα τρόφιμα», τόνισε ο κ. Δημοράγκας. Μπροστά στο νέο πεδίο, ο καταναλωτής επιλέγει στρατηγική «trial and error».
Με το 40% των καταναλωτών να δηλώνουν ότι είναι πιθανό να επιλέξουν ένα brand μόνο για μια φορά, η πιστότητα δοκιμάζεται.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter