Η αγορά των μικρών καταστημάτων τροφίμων αναπτύσσεται και εκπλήσσει. Για την εξέλιξή της, αξιοποιεί την ενισχυμένη στον καιρό της πανδημίας απαίτηση για ταχύτητα και ευκολία στην πραγματοποίηση αγορών, αλλά και συνολικά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, όπως η αμεσότητα στην επικοινωνία με τον πελάτη και η ευελιξία του ωραρίου λειτουργίας. Δεδομένα έρευνας και προβληματισμοί σχετικά με το μέλλον της απασχόλησαν το Convenience Retailing Conference. Θέματα που απασχολούν τα μικρά καταστήματα τροφίμων, αλλά και προτάσεις για ισχυροποίηση του κλάδου της μικρής λιανικής τροφίμων, συζητήθηκαν στο συνέδριο για τη μικρή λιανική, που διοργανώθηκε στις 2 Νοεμβρίου για τρίτη χρονιά, από το σελφ σέρβις.

Κάνοντας λίγα βήματα πίσω, ώστε να παρουσιάσει τη μεγάλη εικόνα της μικρής λιανικής, ο κ. Κωνσταντίνος Αγγελολουκάς, Senior Client Executive, NielsenIQ, αξιοποιώντας τα στοιχεία της έρευνας της εταιρείας από το 2008 έως σήμερα, αναφέρθηκε στη σημαντική μείωση του αριθμού των μικρών καταστημάτων τροφίμων, και ειδικότερα, κατά 22,8% των convenience (παντοπωλεία, μπακάλικα, ψιλικά, γαλακτοπωλεία, μίνι μάρκετ κλπ) και κατά 49,3% των περιπτέρων, με παράλληλη αύξηση την ίδια περίοδο των καταστημάτων του οργανωμένου λιανεμπορίου κατά 7,2%. «Είναι απόλυτα εμφανής η επίδραση στη μικρή λιανική της κρίσης που ξεκίνησε την προηγούμενη δεκαετία, και των μνημονίων, από το 2011 και μετά, αλλά και της μείωσης του πληθυσμού, αλλά και η ωφέλεια, σε επίπεδο δικτύου, των σούπερ μάρκετ, ιδίως τα τελευταία πέντε χρόνια», σημείωσε.

Σε ό,τι αφορά το μερίδιο της μικρής λιανικής σε αξία πωλήσεων, κατά τη δεκαετία 2010-2020, από 27% διαπίστωσε πως μειώθηκε στο 21% (πωλήσεις συμπεριλαμβανομένων των καπνικών προϊόντων), ενώ, αν εξαιρεθούν τα καπνικά, η μείωση ήταν από 18% σε 14%. «Πάνω από 1,1 δισ. ευρώ χάθηκαν από τα ταμεία της μικρής λιανικής τη δεκαετία, ενώ παράλληλα παρατηρήθηκαν έντονες πληθωριστικές τάσεις, λόγω επιβολής ειδικών φόρων, όπως στα καπνικά, που οδήγησαν σε συρρίκνωση τις πωλήσεις των προϊόντων της καπνοβιομηχανίας, κατά 50% σε όγκο και 31,2% σε αξία», τόνισε.

Παρακολουθώντας την ανάπτυξη των καναλιών, ο κ. Αγγελολουκάς σημείωσε πως το μεν οργανωμένο λιανεμπόριο εξακολουθεί να αναπτύσσεται με +5,1%, ενώ το παραδοσιακό με +3,2%. Τα μερίδια σε αξία είναι 69,3% και 30,7% αντίστοιχα, στοιχείο που δηλώνει τη σημαντική συνεισφορά της μικρής λιανικής, αφού 1 στα 3 ευρώ που ξοδεύεται στον κλάδο την αφορά.

Σε επίπεδο υπερκατηγοριών (ροφήματα-αλκοολούχα και μη), σνακς, ζαχαρώδη, γαλακτοκομικά κ.ά. διαπιστώνεται πως μόνο τα ροφήματα είχαν μεγάλη ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία στα περίπτερα (+15,1% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, όταν στα convenience το αντίστοιχο ποσοστό ήταν +4,1%), ενώ στα γαλακτοκομικά παρατηρήθηκε σημαντική μείωση, κατά 6%, στα convenience. Τα ροφήματα αναπτύχθηκαν πιο γρήγορα στη μικρή λιανική από ό,τι στο οργανωμένο λιανεμπόριο (7,7% έναντι 7,4%), ενώ σε όλες τις άλλες υπερκατηγορίες τα θετικά πρόσημα παρουσιάζονται μόνο στο δεύτερο κανάλι. Η ανάπτυξη στα ροφήματα αποδίδεται κυρίως στο περίπτερο, όπου η αύξηση ήταν 15,1% έναντι 4,1% στο convenience. Η τάση ήταν αντίστροφη στα ζαχαρώδη, αλλά και στις λοιπές κατηγορίες.

Κατηγορίες που δίνουν ώθηση στη μικρή λιανική είναι, μεταξύ άλλων, τα ροφήματα και τα παγωτά. Τα μεγαλύτερα έσοδα αφορούν τα sport drinks, ιδίως τα ενεργειακά (16,5 εκατ. ευρώ), με τα δύο τρίτα τους να έρχονται από τα περίπτερα, τις μπίρες, με κάτι λιγότερο από 15 εκατ. ευρώ, που μοιράζονται στα δύο κανάλια της μικρής λιανικής, και τα αναψυκτικά, όπου τα convenience βρίσκονται αρκετά χαμηλά σε σχέση με τα περίπτερα.
Επιλέγοντας κορυφαίους κωδικούς από γνωστές μάρκες, η NielsenIQ δημιούργησε ένα καλάθι αγορών. Το καλάθι θα κόστιζε στο οργανωμένο 14 ευρώ, ενώ στο παραδοσιακό θα είχε κατά 5 ευρώ υψηλότερη τιμή. Εξειδικεύοντας σε convenience και περίπτερα, ο πελάτης θα πλήρωνε 18,66 ευρώ στο πρώτο και 19,72 στο δεύτερο (32%-40% επιπλέον τιμή στο κανάλι της μικρής λιανικής).

Κάνοντας μια ενδιαφέρουσα άσκηση, η NielsenIQ υπολόγισε τον αριθμό των κωδικών που απαιτείται να είναι διαθέσιμα σε κάθε κανάλι, ώστε να επιτευχθεί το 80% των πωλήσεων κάθε κατηγορίας. Κατηγορίες με πολύ πιο ευέλικτο κωδικολόγιο, όπως τα σνακς και οι σοκολάτες, επιτυγχάνουν τον στόχο, ενώ τα αναψυκτικά και οι μπίρες μόνο με το ένα τέταρτο των κωδικών του οργανωμένου λιανεμπορίου καταφέρνουν να εξασφαλίσουν το 80% των πωλήσεων του καναλιού.

 

Διαβάστε και τα παρακάτω άρθρα  για το ίδιο θέμα:

Convenience Retailing Conference: Η αναγέννηση της μικρής λιανικής

Netrino: Η αβεβαιότητα των επιχειρηματιών και οι ευκαιρίες

IRI Greece: Η μικρή λιανική δεν είναι και τόσο μικρή…

ΙΕΛΚΑ: Οι πολλοί δρόμοι προς το convenience

Bespot: Location data για στοχευμένες κινήσεις

Mondelez International: «Η μέτρηση είναι το ήμισυ της ανάπτυξης»

Αθηναϊκή Ζυθοποιία: Κανάλι προτεραιότητας η μικρή λιανική

Nikolopoulou Foods: Τα vegan στο μικρό σημείο

Το παρόν και το μέλλον της οργανωμένης μικρής λιανικής

Το χονδρεμπόριο στην υπηρεσία της μικρής λιανικής