Σύμφωνα με την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen για το δεύτερο τρίμηνο του 2015, ο παγκόσμιος δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών σημείωσε μικρή πτώση (-1), ανερχόμενος στις 96 μονάδες.

Ειδικότερα, πτώση σημειώθηκε στις χώρες της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής (94 έναντι 96), καθώς και στη Νότια Αμερική (83 έναντι 86) και τις ΗΠΑ (101 έναντι 106), ενώ ο δείκτης παρέμεινε σταθερός στις ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και την Ωκεανία (107). Στον αντίποδα, η Ευρώπη (79 έναντι 77) ήταν η μοναδική ήπειρος που κατέγραψε άνοδο της αισιοδοξίας, αν και εξακολουθεί να αποτελεί την πιο απαισιόδοξη περιοχή στον πλανήτη. Ειδικότερα για την Ευρώπη, παρατηρήθηκε βελτίωση στις περισσότερες χώρες, με τη μεγαλύτερη άνοδο να εντοπίζεται στη Δανία (112 έναντι 106).

Έπονται η Τσεχία (88 έναντι 83), η Ρωσία (78 έναντι 72), η Ισπανία (72 έναντι 67), η Γαλλία (66 έναντι 60) και η Ουκρανία (48). Αντίθετα, στην Ελλάδα σημειώθηκε η μεγαλύτερη πτώση στον δείκτη αισιοδοξίας (53 έναντι 65) μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν έρευνα, ο οποίος επανήλθε στα επίπεδα του τελευταίου τριμήνου του 2014. Παράλληλα με την πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη χώρα μας καταγράφεται σημαντική αύξηση όσων πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα εξακολουθεί να βρίσκεται σε οικονομική κρίση την επόμενη χρονιά. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση όσων δηλώνουν ότι δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (38% έναντι 28%).

Φαίνεται ότι περιορίζονται σημαντικά οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν στις αρχές του 2015 σε ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών, σχετικά με τη βελτίωση των οικονομικών της χώρας αλλά και των νοικοκυριών τους. Η εργασιακή ανασφάλεια, η πορεία της οικονομίας και η υγεία συνεχίζουν να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στις ανησυχίες των Ευρωπαίων πολιτών.

Η Ελλάδα ακολουθεί την γενικότερη τάση, μόνο που στην περίπτωσή μας είναι σχεδόν διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών που ανησυχούν για την εργασία τους (40% έναντι 22%), την οικονομία (41% έναντι 20%) και το χρέος (30% έναντι 14%). Άλλοι λόγοι ανησυχίας των Ελλήνων είναι η υγεία (22%), οι συνεχώς αυξανόμενες τιμές των βασικών αγαθών (10%) και η εκπαίδευση των παιδιών (9%). Επίσης, 8 στους 10 Έλληνες προσπαθούν σε σταθερά να περικόπτουν τα έξοδα των νοικοκυριών τους.