Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εξαμηνιαίας Παγκόσμιας Διαδικτυακής Καταναλωτικής ‘Ερευνας της Nielsen, που διεξήχθη τον Σεπτέμβριο του 2007 σε 26.000 χρήστες του διαδικτύου 52 διαφορετικών χωρών και περιελάμβανε ειδικό τμήμα ερωτήσεων για τη χρήση των μέσων και την ψυχαγωγία των πολιτών.

Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με την έρευνα, οι ‘Ελληνες σημειώνουν αρκετά υψηλά ποσοστά στην παρακολούθηση βίντεο ή ταινιών από το διαδίκτυο, ενώ στην ερώτηση για την παρακολούθηση τηλεόρασης και χρήσης CD players το τελευταίο εξάμηνο τα ποσοστά είναι σχεδόν παρόμοια με εκείνα του συνόλου της Ευρώπης (93% έχει δει τηλεόραση, 92% έχει χρησιμοποιήσει υπολογιστή και 66% CD players). Μόνο για τα DVD players το ποσοστό είναι αρκετά χαμηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, φτάνοντας στο 44%.

Εντύπωση προκαλούν, επίσης, τα ποσοστά που αφορούν στην Ελλάδα και στη χρήση κινητών τελευταίας τεχνολογίας. Το 49% δήλωσε πως χρησιμοποίησε τους τελευταίους 6 μήνες κάποιο κινητό τελευταίας τεχνολογίας με δυνατότητα ασύρματου internet και βίντεο-κλήσης, τη στιγμή που στην Ευρώπη προηγούνται σε ποσοστά τα κινητά χωρίς δυνατότητες internet. Αντίθετα, μόλις το 35% απάντησε πως έκανε χρήση κάποιου κινητού χωρίς δυνατότητα πολυμέσων ή διαδικτύου (μέσος όρος Ευρώπης: 49%).

Διαφορές μεταξύ Ανατολής και Δύσης

Το επονομαζόμενο “ψηφιακό χάσμα” ανάμεσα στον ανεπτυγμένο και υπό ανάπτυξη κόσμο ίσως τελικά να μην είναι τόσο μεγάλο όσο νομίζαμε μέχρι σήμερα, τονίζεται στην έρευνα. Σύμφωνα με τη Nielsen, οι πολίτες των δυτικών χωρών τείνουν να είναι συχνοί χρήστες ηλεκτρονικών συσκευών, όπως DVD-players και παιχνιδομηχανές, όμως συσκευές της νέας εποχής, όπως προηγμένα κινητά με δυνατότητες πολυμέσων και διαδικτύου, είναι πολύ δημοφιλή στις αναπτυσσόμενες αγορές, ειδικά στην Ασία.

Πολλές από τις Ασιατικές χώρες βρέθηκαν στις δέκα κορυφαίες, όσον αφορά στη χρήση πολλών ηλεκτρονικών συσκευών, ειδικά οι ερωτώμενοι από τις Φιλιππίνες, οι οποίοι ήταν πρώτοι στη χρήση των ψηφιακών μέσων και των βίντεο-παιχνιδιών.

Ο κ. Klaas Hommez,  αντιπρόεδρος της Nielsen Entertainment και επιβλέπων της έρευνας στο κομμάτι της ψυχαγωγίας, σχολίασε πως πολλοί Ασιάτες καταναλωτές έχουν στραφεί στην ασύρματη τεχνολογία. «’Ιδια ραγδαία εξέλιξη παρουσιάζεται και στη ψυχαγωγία, όπου οι καταναλωτές παρακάμπτουν τις σχετικά ακριβές παιχνιδομηχανές και εγγράφονται σε online παιχνίδια μέσω διαδικτύου». Ο κ. Hommez παρατηρεί, επίσης, και άλλους παράγοντες που επηρεάζουν τη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών σε πολλές ασιατικές χώρες, όπως την ευρεία χρήση των κινητών τηλεφώνων και τις κυβερνητικές πολιτικές που μεγιστοποιούν την πρόσβαση σε ευρυζωνικό internet στην Κίνα και τη Σιγκαπούρη. 

Σε αντίθεση με την Ασία, οι δυτικές χώρες τείνουν να βρίσκονται υψηλότερα σε λιγότερο φορητές συσκευές, όπως είναι οι παιχνιδομηχανές και τα DVD players. Αλλά όταν πρόκειται για παρακολούθηση βίντεο μέσω internet (streaming) και “κατέβασμα” αρχείων (downloading), τότε οι ανατολικές χώρες, όπως η Κίνα, είναι αδιαμφισβήτητα μπροστά. Ασιατικές χώρες, όπως οι Φιλιππίνες, η Κίνα, το Βιετνάμ, η Μαλαισία και η Ταϊλάνδη, βρέθηκαν στις υψηλότερες θέσεις αρκετών κατηγοριών. Τα ποσοστά, όμως, των τεσσάρων εξαιρετικά αναπτυσσόμενων χωρών της Βραζιλίας, Ρωσίας, Ινδίας και Κίνας (η επονομαζόμενη τετράδα BRIC) είναι εξίσου υψηλά. Η Βραζιλία βρέθηκε στη δεύτερη θέση μετά τις Φιλιππίνες στη συνολική χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών και μέσων και στην πρώτη θέση της μουσικής κατηγορίας. Εδικά για τον τομέα της μουσικής, ο κ. Hommez τόνισε πως «η πειρατεία κράτησε το κόστος απόκτησης μουσικής αρκετά χαμηλά είτε πρόκειται για τα CDs είτε για το νόμιμο “κατέβασμα” μουσικής».

Οι Φιλιππίνες είναι μία αγορά γνωστή για την υψηλή χρήση των κινητών τηλεφώνων, κυρίως εξαιτίας της χαμηλής διείσδυσης της σταθερής τηλεφωνίας. Η έρευνα της Nielsen αποκάλυψε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα χρήσης των γραπτών μηνυμάτων στα κινητά και εξίσου υψηλή επισκεψιμότητα ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης (social networking sites). Ο ιστότοπος «Friendster» αντλεί περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας κίνησής του μόνο από τις Φιλιππίνες. Επιπλέον, μπορεί η αγορά του ευρυζωνικού internet να είναι στις Φιλιππίνες πιο υποτονική σε σχέση με άλλες ασιατικές χώρες, όμως αυτό αντισταθμίζεται σε έναν βαθμό από την εξαιρετικά ανεπτυγμένη αγορά των internet-cafe που προσφέρουν πρόσβαση στο διαδίκτυο.

Η έρευνα της Nielsen παρουσιάζει, επίσης, τις ηλεκτρονικές συσκευές που χρησιμοποιούνται περισσότερο σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη, το 94% των ερωτηθέντων παρακολούθησε τηλεόραση τους περασμένους 6 μήνες, ενώ το 88% έχει κάνει χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Στις αμέσως επόμενες θέσεις, όσον αφορά στη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων, βρίσκονται τα CD players και τα DVD players με 64% και 61% αντίστοιχα. Επιπλέον, είναι εμφανής η άνοδος στη χρήση των κινητών που παρέχουν ασύρματη συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο και έχουν δυνατότητα βίντεο-κλήσης και αναπαραγωγής πολυμέσων. Τα κινητά ήταν πιο μπροστά στην κατάταξη στην Ευρώπη με ποσοστό χρήσης 49% και ακολούθησαν τα πιο σύγχρονα κινητά με ποσοστό 39%.

Να τονιστεί, επίσης, πως τα ιδιαίτερα αυξημένα ποσοστά χρήσης που παρουσιάζονται στην έρευνα για τις αναπτυσσόμενες χώρες δικαιολογούνται από το γεγονός πως οι πολίτες που απαντούν είναι ήδη χρήστες του διαδικτύου και πιθανότατα θα ανήκουν στους συχνούς χρήστες των προηγμένων μέσων χωρίς να αντιπροσωπεύουν πλήρως τον συνολικό πληθυσμό των χωρών τους. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τις ήδη ανεπτυγμένες χώρες, όπου η πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι σχεδόν καθολική και συνεπώς το δείγμα περισσότερο αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού. Επιπλέον, ο μέσος όρος ηλικίας των χρηστών του διαδικτύου στον υπό ανάπτυξη κόσμο είναι περίπου 10 χρόνια χαμηλότερος από εκείνον της Δύσης, με αποτέλεσμα τα νεαρότερα άτομα να κάνουν συχνότερη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων.