Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο... γιαουρτοπόλεμος ως συνέχεια της τιμολογιακής σύγκρουσης στο φρέσκο γάλα, ο οποίος προοιωνίζεται πιθανώς μια γενίκευση του ανταγωνισμού στις μειώσεις τιμών και σε άλλες κατηγορίες τροφίμων-ποτών, όπως στους χυμούς. Οι απανωτές προσφορές στο ράφι μειώνουν δραματικά το περιθώριο κέρδους των γαλακτοβιομηχανιών. Το «όποιος αντέξει» στον ανταγωνισμό του φρέσκου γάλακτος μεταφέρεται πλέον τώρα και στην αγορά του γιαουρτιού, με απρόβλεπτες συνέπειες για τη βιωσιμότητα των εταιρειών του κλάδου -πολύ περισσότερο, εφόσον η αγορά των μη επώνυμων γιαουρτιών προβαίνει ήδη σε καθοδικές αναπροσαρμογές στις τιμές της, ενώ ήδη καταγράφεται μια ανησυχητική κάμψη στις ετήσιες πωλήσεις γιαουρτιών στην εγχώρια αγορά.

Η κατηγορία των προϊόντων γιαούρτης τα τελευταία χρόνια εξασφάλισε ένα ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους στις γαλακτοβιομηχανίες αναπληρώνοντας τις όποιες απώλειές τους από το φρέσκο γάλα. Βέβαια, ιδιαίτερα μετά την είσοδο της Friesland στο γιαούρτι, με τις απανωτές προσφορές ξεκίνησε μία συνεχιζόμενη διελκυστίνδα ανταγωνισμού στις μειώσεις τιμών, η οποία πήρε την μορφή του «2 γιαούρτια + 1 δώρο» και που πρόσφατα έλαβε τον χαρακτήρα του «2 + 2 δώρο». Πρωτεύοντα ρόλο διαδραμάτισε και η προσπάθεια της ΦΑΓΕ, leader της αγοράς στα προϊόντα γιαούρτης, να επανακτήσει τα χαμένα μερίδιά της, η οποία προέβη πρώτη μεταξύ των «μεγάλων» του κλάδου σε απανωτές προσφορές.

Αυτές οι προωθητικές πρωτοβουλίες μειώνουν δραματικά το περιθώριο κέρδους των γαλακτοβιομηχανιών, και, ουσιαστικά, μετά το φρέσκο γάλα το «όποιος αντέξει» ισχύει τώρα και στην αγορά του γιαουρτιού, με απρόβλεπτες συνέπειες για τη βιωσιμότητα των εταιρειών του κλάδου.

Η απόφαση της Vivartia και της Danone να προχωρήσουν σε μειώσεις στις τιμές προϊόντων τους κατά τις προηγούμενες ημέρες εκτιμάται ότι γρήγορα θα βρει… μιμητές.

Σε πτώση η αγορά του γιαουρτιού

Στο μεταξύ, η συνεχής πτώση των πωλήσεων προϊόντων γιαουρτιού προκαλεί έντονους προβληματισμούς για το μέλλον του κλάδου. Η τιμή του 0,50 ευρώ της συσκευασίας των 150 γρμ γιαουρτιού, η οποία προωθείται τώρα στο ράφι παράλληλα με τη συσκευασία των 200 γρμ, είναι όντως φθηνή, όταν πρόκειται για επώνυμα γιαούρτια, αλλά ήδη προσφέρεται προ πολλού από τις αλυσίδες discount. Οι discounter, κατά την πάγια τακτική τους, προβαίνουν ήδη σε καθοδικές αναπροσαρμογές των τιμών τους στο γιαούρτι, καθώς επιθυμούν να διατηρούν μία τιμολογιακή διαφορά έως και 20% από τα αντίστοιχα φθηνότερα επώνυμα είδη.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΙRΙ Ηellas, οι πωλήσεις γιαουρτιών το διάστημα μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 19ης Απριλίου φέτος κατέγραψαν πτώση 5,4% όγκου πωλήσεων και 11,1% αξίας πωλήσεων. Αντίθετα, οι πωλήσεις των PL γιαουρτιών στα σούπερ μάρκετ παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων 54,9% σε όγκο και 39,1% σε αξία.

Η συρρίκνωση των πωλήσεων στην αγορά του γιαουρτιού ξεκίνησε το 2008, οπότε ο συνολικός ετήσιος τζίρος της περιορίστηκε στα 281,323 εκατ. ευρώ. Σημειώνουμε ότι μεγάλες πιέσεις στο α’ τετράμηνο του 2009 δέχτηκαν οι πωλήσεις γιαουρτιών με φρούτα (-25,3%), των λειτουργικών (-14,1%), των παιδικών (-8,2%) και των παραδοσιακών γιαουρτιών (-10,3%). ‘Ετσι, από 12,48 εκατ. κιλά γιαούρτης που καταναλώθηκαν το α’ τρίμηνο του 2008, φέτος το ίδιο διάστημα πουλήθηκαν περί τα 680.000 κιλά γιαούρτης λιγότερα.