Ζούμε σε μια εποχή καμπής σε ό,τι αφορά την αναθεώρηση των κατεστημένων αντιλήψεων και συνηθειών μας που σχετίζονται με τον ρόλο, τη σημασία και τα υλικά των συσκευασιών των προϊόντων που παράγουμε, εμπορευόμαστε και καταναλώνουμε. Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, σε συνδυασμό με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της καθημερινότητάς μας, τον οποίο επιταχύνει δραματικά η κρίση στη δημόσια υγεία, αλλάζουν την κοινωνική συνείδηση από το ατομικό και υποκειμενικό ως το συλλογικό της πλαίσιο, που διαμεσολαβείται από τη θεσμική ρύθμιση, εθνική και υπερεθνική. Η καταναλωτική κοινωνία συνειδητοποιεί ότι οι πλαστικές συσκευασίες μιας χρήσης την πνίγουν, δεν είναι βιώσιμη λύση και ότι η ανταπόκριση στο αιτούμενο της ανακύκλωσης, της επαναχρησιμοποίησης των υλικών συσκευασίας και της αναζήτησης και εφαρμογής βιώσιμων λύσεων συσκευασίας στο εξής θα αποτελεί κριτήριο επιβράβευσης ή παραγκωνισμού και τιμωρίας. Αλλά η μεγάλη πρόκληση αυτής της καμπής για τον κόσμο της αγοράς είναι να αδράξει τις τεράστιες ευκαιρίες, που δημιουργεί η νέα αυτή παγκόσμια τάση…
Όταν μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις αναψυκτικών παγκοσμίως, η Coca Cola, ανακοινώνει ότι πρόκειται να δοκιμάσει το πρώτο της μπουκάλι από χαρτί, φαίνεται πως κάτι αρχίζει επιτέλους ν’ αλλάζει στο επίμαχο θέμα των υλικών συσκευασίας των προϊόντων. Όπως πράγματι ανακοινώθηκε τον Μάρτιο, η εν λόγω δοκιμή θα γίνει στην Ευρώπη, «στο πλαίσιο της εκπλήρωσης του παγκόσμιου οράματος της The Coca-Cola Company για έναν «κόσμο χωρίς απορρίμματα», με βάση το οποίο έχει δεσμευτεί η εταιρεία ότι έως το 2030 όλες οι συσκευασίες της θα ανακυκλώνονται ή θα επαναχρησιμοποιούνται. Σε σχετικό δημοσίευμα προηγούμενου τεύχους του περιοδικού μας επεξηγείτο ότι το νέο χάρτινο μπουκάλι, προϊόν συνεργασίας επιστημόνων της εταιρείας και της Paper Bottle Company (Paboco), επρόκειτο να δοκιμαστεί στην Ουγγαρία ως τον Ιούνιο φέτος.
Η «πράσινη» αφύπνιση
Η σύγχρονη καταναλωτική τάση σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο υπέρ των πιο υγιεινών προϊόντων και η ευαισθητοποίηση όλο και περισσότερων ανθρώπων σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφόρο ανάπτυξη φαίνεται ότι αποδίδουν καρπούς, βοηθούσης ασφαλώς της φιλοπεριβαλλοντικής στοχοθεσίας του ΟΗΕ, που ως γνωστόν έχει τεθεί επικεφαλής των προσπαθειών για την αειφόρο ανάπτυξη, καλώντας κυβερνήσεις και επιχειρηματικούς οργανισμούς σε κοινή δράση, μέσω θεσμικών παρεμβάσεων και αυτοδέσμευσης στην υιοθέτηση καλών πρακτικών.
Η συζήτηση δεν αφορά πλέον μόνο τα ανακυκλώσιμα υλικά, αλλά και την επαναχρησιμοποίηση. Στο πλαίσιο αυτό, τα τελευταία χρόνια οι συσκευασίες «μιας χρήσης» έχουν μπει στο στόχαστρο της αρνητικής επικοινωνίας και των αποτρεπτικών θεσμικών ρυθμίσεων, τουλάχιστον της ΕΕ.
Η Greenpeace, που δίνει μάχες αφύπνισης κατά του πλαστικού και των συσκευασιών μιας χρήσης από την εποχή της αίγλης τους, δηλαδή από την εποχή που οι όψιμοι σταυροφόροι των φιλοπεριβαλλοντικών λύσεων συσκευασίας –οι επιχειρήσεις– ανταγωνίζονταν στη διάδοση των «ευκολιών» τους, επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωσή της: «Το 99% του πλαστικού παράγεται από ορυκτά καύσιμα, όπως το αέριο που προέρχεται από fracking και από το πετρέλαιο, και συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή σε όλο τον κύκλο ζωής του. Το πλαστικό είναι τοξικό, τόσο για την κοινωνία όσο και για το περιβάλλον. Όμως όταν ο κόσμος μιλάει, οι μεγάλες μάρκες ακούνε. Για να προστατεύσουμε το κλίμα, τις κοινωνίες και την υγεία μας, πρέπει να πούμε στις εταιρείες ότι φτάνει πια: Ώρα να κάνουν πραγματικά κάτι ουσιαστικό. Απαίτησε κι εσύ να μειώσουν το πλαστικό τους αποτύπωμα στην πηγή και να επενδύσουν άμεσα στην επαναχρησιμοποίηση!».
Το σούπερ μάρκετ «νίκησε» την πλαστική σακούλα μιας χρήσης
Όσοι ήταν επιφυλακτικοί, σχετικά με το τι θα απέδιδε η προσπάθεια για την εξάλειψη της πλαστικής σακούλας, έχουν διαψευστεί. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η μείωση της χρήσης λεπτής πλαστικής σακούλας από τα σούπερ μάρκετ το 2020 σε σχέση με το 2017 έφτασε το 99,9%! Συγκεκριμένα, ενώ το 2017 διατέθηκαν 1,8 δισ. σακούλες, πέρυσι διατέθηκαν λιγότερες από ένα εκατομμύριο! Έτσι, σύμφωνα με την έρευνα, πρώτον, ουσιαστικά φέτος εξαλείφεται η λεπτή πλαστική σακούλα μεταφοράς από τα σούπερ μάρκετ, καθώς η κατά κεφαλή χρήση της από τα 167 τεμάχια το 2017 πέφτει στα 0,1. Δεύτερον, αναμένεται φέτος η αύξηση κατά 600% της χρήσης βιοαποικοδομήσιμων πλαστικών σακουλών. Και τρίτον, εκτιμάται ότι είναι, πάντως, δύσκολο να επιτευχθεί στην Ελλάδα ως το 2025 ο ευρωπαϊκός στόχος του περιορισμού της ετήσιας κατά κεφαλή χρήσης πλαστικής σακούλας στα 40 τεμάχια, λόγω της εξαίρεσης από τη νομοθεσία της διάθεσής της από συγκεκριμένα κανάλια διανομής, αλλά και των περιορισμένων ελέγχων εκ μέρους της πολιτείας.
Η διάθεση βιοαποικοδομήσιμων-κομποστοποιήσιμων λεπτών πλαστικών σακουλών, ξεκινώντας από μηδενική βάση το 2017, ανήλθε στα 35 εκατομμύρια τεμάχια πέρυσι, ενώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις, φέτος πιθανώς θα ξεπεράσει τα 250 εκατομμύρια! Στο μεταξύ, η διάθεση επαναχρησιμοποιούμενων τσαντών πολλαπλασιάστηκε. Όπως εκτιμάται, τα ελληνικά νοικοκυριά την τελευταία τριετία έχουν προμηθευτεί περισσότερα από 32 εκατ. τεμάχια –ανά νοικοκυριό αναλογούν 7,8 επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες. Ειδικά από τον Ιανουάριο φέτος η χρήση τους εκτιμάται ότι είναι κατά πολύ εντονότερη.
Διαπιστώσεις και προτάσεις του ΙΕΛΚΑ
Το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει, ωστόσο, ότι η εξαίρεση των υπαίθριων λαϊκών αγορών και των περιπτέρων από την εφαρμογή της νομοθεσίας δημιουργεί μια «προβληματική κατάσταση, που στέλνει λάθος μηνύματα στους πολίτες αναφορικά με τα κανονιστικά μέτρα (κατά της πλαστικής σακούλας μιας χρήσης) και τους στόχους τους, ενώ δημιουργεί και πρακτικά προβλήματα. Χαρακτηριστικό είναι ότι εκτός της μη επιβολής περιβαλλοντικού τέλους, εξακολουθούν να κυκλοφορούν πλαστικές σακούλες χωρίς σήμανση, πράγμα που αποτελεί επίσης κοινοτική υποχρέωση». Εξάλλου, το ΙΕΛΚΑ διαπιστώνει μερική εφαρμογή του μέτρου, με διαφοροποιήσεις ανάλογα με τον κλάδο και την περιοχή. Ειδικότερα, μερική εφαρμογή διαπιστώνει στην ανεξάρτητη μικρή λιανική τροφίμων (π.χ. αρτοποιεία, κρεοπωλεία κ.ά.) και στον κλάδο της μαζικής εστίασης, με την εξαίρεση και στη μια και στην άλλη περίπτωση των οργανωμένων αλυσίδων καταστημάτων στους δύο κλάδους. Επίσης διαπιστώνει την καλύτερη εφαρμογή του μέτρου στα αστικά κέντρα συγκριτικά με την επαρχία, την άγνοια πολλών μικρών εμπόρων για τις υποχρεώσεις τους, όπως ορίζονται από τη νομοθεσία κατά της χρήσης πλαστικής σακούλας, καθώς και την καθυστέρηση της αντικατάστασης της πλαστικής σακούλας π.χ. από τη χάρτινη σε άλλους κλάδους, όπως στα είδη ένδυσης, ή από τη βιοαποικοδομήσιμη στην περίπτωση των φαρμακείων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, αν εξαιρεθεί από τη συζήτηση το μέτρο της συμβολής των σούπερ μάρκετ στη δραστική μείωση της χρήσης πλαστικής σακούλας μιας χρήσης, πέρυσι συνολικά οι δραστηριότητες της εγχώριας λιανικής διοχέτευσαν ανά κάτοικο περί τις 75-80 τέτοιες σακούλες. Στο πλαίσιο αυτό, το ΙΕΛΚΑ, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον περιορισμό της ετήσιας κατά κεφαλήν χρήσης της στα 40 τεμάχια ως το 2025, προτείνει την άρση της εξαίρεσης επιβολής του περιβαλλοντικού τέλους στις λαϊκές αγορές και τα περίπτερα, την ενημέρωση των μικρών επιχειρήσεων λιανικής αναφορικά με τη σχετική νομοθεσία και τις υποχρεώσεις τους και την εντατικοποίηση των σχετικών ελέγχων της πολιτείας παντού.
Συγκυριακό φρένο στις «πράσινες» ευαισθησίες
Η πανδημία, πάντως, τεκμηριώνεται πως έβαλε σε δεύτερη μοίρα στις συνειδήσεις των ανθρώπων την προστασία του περιβάλλοντος έναντι του πρωτείου της προστασίας και της ασφάλειας της υγείας, όπως και των τροφίμων. Σχετικώς, πάντως, η απόρριψη στα σκουπίδια, αν όχι στο δρόμο, χωρίς καμία υγειονομική μέριμνα, των δισεκατομμυρίων μασκών και γαντιών μιας χρήσης συνιστά αντίφαση πρώτου μεγέθους…!
Ο κ. Γιώργος Καραγιάννης, Founding Creative Partner της 2yolk -Brand Consulting & Design agency, σημειώνει ότι «ολόκληροι κλάδοι της οικονομίας, όπως της εστίασης, τέθηκαν εκτός λειτουργίας. Προφανώς τούτο είχε επίδραση στη μείωση του πλαστικού, που συνδέεται με αυτές τις δραστηριότητες. Από την άλλη, όμως, υπήρξε αυξημένη ζήτηση των συσκευασιών, που συνδέονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις παραδόσεις των προϊόντων. Στο μεταξύ, άλλαξαν και οι παράμετροι στη συζήτηση για το μέλλον των πλαστικών μιας χρήσης. Πριν την πανδημία υπήρχε μία σταθερή πορεία προς τη μείωση ή την κατάργησή τους. Όμως, υπό συνθήκες πανδημίας οι ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με την ασφαλή παράδοση των προϊόντων και την ασφαλή αποθήκευση και μεταφορά των νωπών προϊόντων φαίνεται πως επιβραδύνουν αυτή την πορεία. Όσο η οικονομία θα επανέρχεται βαθμιαία σε μία κανονικότητα, θα βλέπουμε να αναδύονται νέες απαιτήσεις από τη συσκευασία. Σε σχέση π.χ. με τον τουρισμό τίθεται το θέμα των ατομικών συσκευασιών τροφίμων και των συσκευασιών προσωρινής αποθήκευσης. Αντίστοιχα ζητήματα τίθενται με τις παραδόσεις των ηλεκτρονικών παραγγελιών της μαζικής εστίασης… Γενικά η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου φέρνει αλλαγές στον τρόπο μεταφοράς των προϊόντων, καθώς αυξάνει η ζήτηση συσκευασιών που μεταφέρονται εύκολα και με ασφάλεια. Μοιραία θα υπάρξει η ανάγκη δημιουργίας branded υλικών συσκευασίας, ενόσω τα ίδια τα brands θα αναζητούν τρόπους δημιουργίας μιας αναβαθμισμένης εμπειρίας του καταναλωτή κατά την παραλαβή τους. Ενώ μέχρι πρότινος η έμφαση του brand δινόταν στην αγοραστική εμπειρία στο φυσικό κατάστημα, τώρα αυτή αφορά και την κατ’ οίκον παράδοση των προϊόντων», σχολιάζει ο κ. Καραγιάννης.
Οι τάσεις στη συσκευασία
Στον «Οδηγό για τις τάσεις συσκευασίας το 2021» της DS Smith (εταιρεία συσκευασίας με έδρα το Λονδίνο), επισημαίνεται ότι θα εξακολουθήσουν οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες εξαιτίας της πανδημίας, αλλαγές που συνδέονται με τις ηλεκτρονικές αγορές και την αυξανόμενη σημασία της ταχείας παράδοσης των παραγγελιών. Ως κυρίαρχες στη συσκευασία σήμερα σταχυολογεί τις εξής τάσεις: Πρώτον, την «αφήγηση ιστοριών» (Storytelling), που αναβαθμίζει την προώθηση της εμπορικής επωνυμίας μέσω της συσκευασίας, δεύτερον, την υπόθεση της βιωσιμότητας (Sustainability), τρίτον, την ευρεία χρήση του όρου green, καθώς οι αξίες των ανθρώπων έχουν αλλάξει και απαιτούν από τις εμπορικές επωνυμίες τη συμβολή στη βιώσιμη διαβίωσή τους, και τέταρτον, τις «έξυπνες» συσκευασίες (Smart Packaging), με νέες προσεγγίσεις στον σχεδιασμό, που ανακλούν μεγαλύτερη αξία, μέσω των ψηφιακών διεπαφών και της συνδεσιμότητας. Τις τάσεις αυτές στον τομέα της συσκευασίας είτε τις συμπληρώνουν είτε τις εντείνουν οι επιδράσεις της πανδημίας.
Οι μέριμνες των επιχειρήσεων
Όπως επισημαίνει ο κ. Αναστάσιος Πετρόπουλος, διευθυντής Marketing της 3αλφα-Αφοί Κ. Καραγεωργίου, «οι καταναλωτές σήμερα τείνουν να αγοράζουν συσκευασμένα τρόφιμα, τα οποία, πέραν της κάλυψης διατροφικών αναγκών, τους δίνουν μια ολιστική ικανοποίηση. Έτσι τα brands, οι φορείς του κλάδου τροφίμων και ευρύτερα της εφοδιαστικής αλυσίδας, στο πλαίσιο της προσαρμογής τους στις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες και παράλληλα με τη βασική τους μέριμνα για εγγυημένη ασφάλεια των προϊόντων τους, στρέφονται σε πιο βιώσιμες συσκευασίες, οι οποίες δημιουργούν προϋποθέσεις καλύτερης προβολής τους στο ράφι και αναπτύσσουν τα «clean labels»…».
«Αν και η πανδημία δημιούργησε κλίμα ανησυχίας σχετικά με την ασφάλεια των τροφίμων, οπότε φάνηκε ότι τα πλαστικά μιας χρήσης προσφέρουν αξιόπιστη λύση, όσο πλησιάζουμε προς το τέλος της κρίσης στη δημόσια υγεία θα επανέρχεται στο προσκήνιο η αναγκαιότητα της προστασίας του περιβάλλοντος. Πρέπει να επιτύχουμε ενδεχομένως μία νέα ισορροπία, στο πλαίσιο της οποίας η βιομηχανία οφείλει να ικανοποιεί και τα δύο ζητούμενα. Συνεπώς τα ανακυκλώσιμα και τα βιοδιασπώμενα υλικά, η μείωση της χρήσης του πλαστικού, η αύξηση της χρήσης του χαρτιού από πηγές πιστοποιημένα ορθής διαχείρισης και τα υλικά φυτικής προέλευσης θα μείνουν στην επικαιρότητα», σχολιάζει ο κ. Καραγιάννης.
Στο ίδιο πλαίσιο, ενδιαφέρον έχει το λανσάρισμα των νέων συσκευασιών των αφρόλουτρων Palmolive από 100% ανακυκλωμένο πλαστικό, που κυκλοφορούν από τον Μάιο. Όπως εξηγείται σε σχετική ανακοίνωση της εταιρείας, η συγκεκριμένη επιλογή «αποτελεί μέρος ενός μακροπρόθεσμου οράματος βιωσιμότητας, το οποίο περιλαμβάνει τη χρήση 100% ανακυκλώσιμης, επαναχρησιμοποιούμενης ή φυσικά διασπώμενης συσκευασίας σε όλη τη σειρά Palmolive έως το 2025». Ο γενικός διευθυντής του τομέα Προσωπικής Περιποίησης της Colgate-Palmolive, κ. Rani Al Hajji, έχει δηλώσει σχετικά: «Το Palmolive είναι αφοσιωμένο στη βελτίωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος και κάθε χρόνο κάνει συγκεκριμένα βήματα στην κατεύθυνση αυτή. Η αφαίρεση του παραδοσιακού πλαστικού από τη σειρά αφρόλουτρων είναι απλώς ακόμα ένα βήμα στην πορεία μας προς ένα μέλλον απαλλαγμένο από την σπατάλη πλαστικού. Αναγνωρίζουμε πως υπάρχουν πολλά περισσότερα που μπορούν να γίνουν και αυτός είναι και ο λόγος που αναζητούμε συνεχώς καινοτόμους τρόπους διασφάλισης ότι τα προϊόντα μας παρέχουν μία ευχάριστη εμπειρία ντους, αλλά χωρίς επιβλαβείς συνέπειες για το περιβάλλον».
Σύμφωνα με τον κ. Πετρόπουλο, «ο ρόλος της συσκευασίας στην πώληση ενός προϊόντος θεωρείται πλέον κομβικός, καθώς στην αγοραστική απόφαση συντελούν η ευκολία χρήσης, η ασφάλεια, οι όροι βιωσιμότητας της παραγωγής ενός προϊόντος, όπως και η εικόνα του στο ράφι. Στην 3αλφα-Αφοί Κ. Καραγεωργίου, ορμώμενοι από τις σχετικές τάσεις, αποφασίσαμε στα τέλη του 2019 ν’ αλλάξουμε τις συσκευασίες των ειδικών ρυζιών και επαναλανσάραμε ολόκληρη την προϊοντική σειρά των αρωματικών και εξωτικών ρυζιών. Eπανασχεδιάσαμε εξ ολοκλήρου τους πέντε μέχρι στιγμής κωδικούς της υπό την επωνυμία «Γεύσεις του Κόσμου». Οι νέες συσκευασίες έχουν έντονες ματ αποχρώσεις με ethnic στοιχεία, που παραπέμπουν στη χώρα προέλευσης της κάθε εκλεκτής ποικιλίας ρυζιού, ανοίγοντας έτσι ένα «παράθυρο» για να δει ο καταναλωτής το καθένα από αυτά. Το υλικό που χρησιμοποιούμε στις συσκευασίες τους είναι πλήρως ανακυκλώσιμο, βάσει των σχετικών Οδηγιών της ΕΕ. Ο τρόπος εκτύπωσής τους (τεχνοτροπία reversed with pattern mat lacquer in register) δημιουργεί ματ όψη σε ορισμένα σημεία της συσκευασίας, αναδεικνύοντας το λογότυπο της 3αλφα». Εξάλλου, διαπιστώνει την αυξανόμενη ανάγκη των καταναλωτών για περισσότερη πληροφόρηση στις συσκευασίες για το περιεχόμενό τους, «η οποία ωθεί στην ανάπτυξη νέων και καινοτόμων ιδεών συσκευασίας, που ικανοποιούν αυτό το αίτημα, όπως άλλωστε και την ανάγκη για ασφαλή διατήρηση των προϊόντων σε μεγαλύτερη διάρκεια χρόνου».
Περισσότερο «έξυπνες» οι συσκευασίες στο μέλλον
«Η κινητήριος δύναμη είναι οι καταναλωτές», τονίζει ο κ. Καραγιάννης, εξηγώντας: «Όσο αυξάνει η ευαισθησία τους σε θέματα υγιεινής και προστασίας του περιβάλλοντος, το λιανεμπόριο θα υιοθετεί τις λύσεις, που προσφέρει η βιομηχανία, ώστε να ικανοποιούνται αυτές ακριβώς οι ανάγκες. Το λιανεμπόριο στη χώρα μας ανταποκρίνεται θετικά στα ζητούμενα αυτά, έτσι ώστε όλο και συχνότερα συναντούμε σχετικές προτάσεις προϊοντικών λύσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές τις αναζητούν κι όταν τις εντοπίζουν, τις επιβραβεύουν και τις υιοθετούν». Εξάλλου, παράλληλα προς τα ζητήματα της υγιεινής και της προστασίας του περιβάλλοντος, όπως επισημαίνει, αναπτύσσονται περισσότερο και οι τάσεις της προσωποποιημένης συσκευασίας, της χρήσης των ψηφιακών εκτυπώσεων του augmented reality και των «έξυπνων» συσκευασιών, «των οποίων έχουμε ήδη δει εφαρμογές, αλλά ακόμα όχι σε μεγάλη έκταση. Έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας, ώσπου να μιλούμε για κυριαρχία των «έξυπνων» συσκευασιών. Όμως η τάση είναι υπαρκτή και γίνονται αργά και σταθερά βήματα στην κατεύθυνσή της. Άλλωστε, μην ξεχνάτε ότι αυτό που ονομάζουμε «έξυπνη συσκευασία» δεν μπορεί να λειτουργήσει από μόνο του, δηλαδή χωρίς να ενταχθεί σε ένα μεγαλύτερο σύμπαν «έξυπνων» συσκευών, με τις οποίες η συσκευασία θα αλληλεπιδρά. Όσο οι σχετικές τεχνολογίες εξελίσσονται –ήδη βλέπουμε τη συνδεσιμότητα στην καθημερινότητά μας να αυξάνεται–, τόσο θα κερδίζουν έδαφος οι «έξυπνες» συσκευασίες».
Θετικές προοπτικές με πολλές προκλήσεις
«Η πανδημία έχει φέρει νέες αντιλήψεις σχετικά με την ανάγκη της συσκευασίας και διανομής των προϊόντων με αποτελεσματικό τρόπο. Υπάρχουν προσδοκίες για την ταχύτερη και καλύτερη παραγωγή και διανομή των προϊόντων, πράγμα που αφορά και τις συσκευασίες τους. Οι εταιρείες συσκευασίας θα βρεθούν αντιμέτωπες με νέες προκλήσεις για την ανάπτυξη λύσεων που θα ικανοποιούν, τόσο την αυξημένη ζήτηση όσο και τις ανάγκες για ταχύτερη διανομή. Θα είναι ένας αγώνας με το χρόνο, αλλά η ανάγκη για ασφαλείς και αποδοτικές συσκευασίες πιέζει», σχολιάζεται εκ μέρους της εταιρείας συσκευασιών Αφοί Θεοδώρου.
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, οι προοπτικές του κλάδου είναι θετικές, καθώς παρά τα συγκυριακά προβλήματα σε συγκεκριμένες προϊοντικές κατηγορίες ή κλάδους της οικονομίας, η ζήτηση βρίσκει αλλού διεξόδους, έτσι ώστε οι εταιρείες του κλάδου πρέπει να αναζητούν τις νέες ευκαιρίες και να προσαρμόζονται ανάλογα. Όπως λέει χαρακτηριστικά, «η συσκευασία εξακολουθεί να προσφέρει αυτό που παραδοσιακά προσέφερε: Προστασία του προϊόντος, ευκολία στην αποθήκευσή του και ασφάλεια κατά τη μεταφορά του. Αυτά είναι επκαιρα όσο ποτέ. Όμως, πλέον ενισχύεται και μια ακόμη πλευρά του ρόλου της συσκευασίας: Τα brands δεν απολαμβάνουν πια της προβολής που είχαν στα καταστήματα λιανικής, όσο τουλάχιστον προ πανδημίας, καθώς ο κόσμος δεν ψωνίζει με την ίδια συχνότητα. Συνεπώς η αξία της συσκευασίας ως εργαλείο μάρκετινγκ και αγωγός της εμπειρίας που θέλει να προσφέρει ένα brand στον καταναλωτή, θα έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία στο άμεσο μέλλον. Αυτό πρέπει να συνειδητοποιηθεί άμεσα από τις εταιρείες, καθώς οι εμπειρίες που προσφέρουν τα περισσότερα brands, μέσω του συγκεκριμένου καναλιού διανομής, είναι προς το παρόν απελπιστικά φτωχές…».
Όπως σημειώνει ο κ. Πετρόπουλος, «ιδιαίτερα σε παραδοσιακά τρόφιμα, όπως τα ρύζια και τα όσπρια, αποτελεί υψίστης σημασίας θέμα η συγκράτηση του κόστους. Από αυτή την άποψη δεν είναι δυνατόν να λείπουν από το τραπέζι του καταναλωτή, λόγω μιας υποτιθέμενης αύξησης του κόστους των συσκευασιών τους. Γι’ αυτό επιλέγουμε πάντα λύσεις που προσφέρουν μια χρυσή ισορροπία…».