Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, στις 31/12/99 στη χώρα μας κυκλοφορούσαν 731.658 ελαφρά φορτηγά οχήματα, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 19,4% του συνολικού στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων. Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν δημιουργήσει το δικό τους στόλο οχημάτων, ο οποίος αποτελείται τόσο από ελαφριά φορτηγά (μέχρι 3,5 τόνους), τα οποία χρησιμοποιούνται για τη διανομή στα όρια της πρωτεύουσας, όσο και μεγάλα φορτηγά, για τον εφοδιασμό των καταστημάτων της περιφέρειας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, στις 31/12/99 στη χώρα μας κυκλοφορούσαν 731.658 ελαφρά φορτηγά οχήματα, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 19,4% του συνολικού στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων.

Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν δημιουργήσει το δικό τους στόλο οχημάτων, ο οποίος αποτελείται τόσο από ελαφριά φορτηγά (μέχρι 3,5 τόνους), τα οποία χρησιμοποιούνται για τη διανομή στα όρια της πρωτεύουσας, όσο και μεγάλα φορτηγά, για τον εφοδιασμό των καταστημάτων της περιφέρειας.

“Οι μεγάλες εταιρίες -λέει ο κ. Κατινιώτης, υπέυθυνος πωλήσεων επαγγελματικών αυτοκινήτων της Mercedes- έχουν δημιουργήσει εδώ και πολύ καιρό το δικό τους στόλο, που αποτελείται από όλων των ειδών τα επαγγελματικά αυτοκίνητα. Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαθέτουν αυτοκίνητα μεγαλύτερου όγκου, καθώς οι αποστάσεις που πρέπει να καλύψουν για να διανέμουν εμπόρευμα από τις κεντρικές τους αποθήκες είναι μεγαλύτερες. Τα συνοικιακά καταστήματα επιλέγουν μοντέλα μικρού όγκου, επειδή οι ανάγκες τους είναι περιορισμένες και χρειάζονται πιο πρακτικά και ευέλικτα αυτοκίνητα”. “Η προμήθεια οχημάτων για τα σούπερ μάρκετ καταλήγει συνήθως σε δύο επιλογές, λέει ο κ. Διακάτος, υπεύθυνος πωλήσεων επαγγελματικών αυτοκινήτων της Kosmocar. Αυτά με ωφέλιμο φορτίο 1½ τόνου, που προορίζονται για τη διανομή των προϊόντων στα καταστήματα και τα μικρότερα, έως 1 τόνο, για τις παραδόσεις κατ’ οίκον”.

Οι τιμές

Όσον αφορά στις τιμές των επαγγελματικών αυτοκινήτων, ο υποψήφιος αγοραστής θα διαπιστώσει τις ίδιες διακυμάνσεις που ισχύουν και για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Τα πιο μικρά οχήματα, τα van πόλης, κοστίζουν από 2,5 -3,5 εκατομμύρια δραχμές. Τα pick-up από 3,5 – 5,5 εκ. δρχ. και τα van από 4,5 εκατομμύρια και πάνω.

Τα πιο ακριβά επαγγελματικά αυτοκίνητα έχουν το σήμα της Mercedes. Η εξήγηση που δίνει ο κ. Κατινιώτης είναι ότι: Ο κανόνας της αγοράς λέει “ό,τι πληρώσεις θα πάρεις”. Τα μοντέλα της Mercedes διαθέτουν πιο εξελιγμένους κινητήρες με δυνατότερες αποδόσεις. Επίσης, το κόστος χρήσης και συντήρησης είναι από τα πιο χαμηλά που υπάρχουν σε όλες τις κατηγορίες. Η Mercedes είναι η μοναδική εταιρία που παρέχει service ανά 45.000 χιλιόμετρα.

Ο δακτύλιος

Σύμφωνα με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, τα επαγγελματικά αυτοκίνητα με ωφέλιμο βάρος μεγαλύτερο από 1,5 τόνο απαγορεύεται να μπουν στο δακτύλιο. “Τις περισσότερες φορές οι διανομές στα καταστήματα γίνονται με μικρότερα αυτοκίνητα. Εδώ η κυβέρνηση θα πρέπει να επανεξετάσει το θέμα”, λέει ο κ. Διακάτος της Kosmocar.

Αντίστοιχα ο κ. Κωνσταντάτος, διευθυντής marketing της Citroen Hellas, επισημαίνει ότι: “Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δημιουργεί προβλήματα όχι μόνο στη διανομή αλλά και στην αγορά των επαγγελματικών οχημάτων. Χρειάζεται πολλές μετατροπές έτσι ώστε να προσεγγίσει – έως ένα σημείο – το ευρωπαϊκό πρότυπο”.

Τα pick-up κερδίζουν έδαφος

Tα επαγγελματικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες. Τα ελαφρά, με ωφέλιμο βάρος έως 1,700 τόνους, τα van πόλης, με ωφέλιμο βάρος έως 500 κιλά και τα βαριά έως 3,5 τόνους. Τα ελαφρά (pick-up) αντιπροσωπεύουν το 67% της αγοράς, τα van πόλης το 7% και τα βαριά το 26%.

Συνολικά η αγορά επαγγελματικών αυτοκινήτων στη χώρα μας παρουσιάζει μια σταδιακή αύξηση. Ο μέσος όρος αύξησης των πωλήσεων είναι αντίστοιχος του μέσου όρου αύξησης των επιβατικών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, κάθε χρόνο ταξινομούνται 40.000 περίπου ελαφρά φορτηγά αυτοκίνητα, με αναλογία 50-50 των καινούργιων με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Αυτά που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι τα pick-up, με ωφέλιμο μικτό βάρος έως 3,5 τόνους. Οι προτάσεις που υπάρχουν στην αγορά είναι πολλές και προέρχονται τόσο από την ευρωπαϊκή (Mercedes, VW, Fiat, Citroen) όσο και την ασιατική (Hyundai, Toyota, Nissan) αυτοκινητοβιομηχανία. Ο επαγγελματίας έχει να διαλέξει ανάμεσα στα δικίνητα ή τετρακίνητα μοντέλα και στα μονοκάμπινα ή τα ωφέλιμου όγκου που είναι γνωστά ως king cab. Ανάλογα με την περιοχή που μένει ο επαγγελματίας επιλέγει βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο όχημα (στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη δεν επιτρέπεται η πετρελαιοκίνηση για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα μέχρι 3,5 τόνους).

Μικρά van πόλης

Η κατηγορία αυτή είναι η νεότερη γενιά των επαγγελματικών αυτοκινήτων και εξυπηρετεί κατά βάση εταιρίες μικρομεσαίας εμβέλειας και εταιρίες παροχής υπηρεσιών. Στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για εργοστασιακές μετατροπές επιβατικών οχημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Στη συγκεκριμένη κατηγορία -και λόγω της αυξημένης ζήτησης- έχουν δημιουργηθεί και αυτόνομα μοντέλα όπως το VW Caddy, το Citroen Berlingo, το Renault Kango κ.ά. Χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων αυτών -που προορίζονται κυρίως για επαγγελματίες των μεγαλουπόλεων- είναι η εργονομία τους, η σωστή εκμετάλλευση στο χώρο φόρτωσης και η οικονομία τόσο στην τιμή αγοράς όσο και στην κατανάλωση καυσίμων.

Κλειστά van

Στην κατηγορία αυτή κατατάσσονται τα οχήματα με ωφέλιμο φορτίο από 1 έως 3,5 τόνους. Απευθύνονται σε επαγγελματίες που μεταφέρουν πολλά και ογκώδη αντικείμενα. Οι εκδόσεις είναι πάρα πολλές και η επιλογή εξαρτάται από τη χρήση. Με κανονική η υπερυψωμένη καρότσα, με μακρύ ή κοντό μεταξόνιο, πετρελαιοκίνητο ή βενζινοκίνητο. Τα πιο δημοφιλή μοντέλα της κατηγορίας αυτής είναι τα Vitro και Sprinter της Mercedes, τα Fiat Scudo και Ducato, το VW Transporter, τα Citroen Jumpy και Jumber, το Hyundai H-1, το Ford Transit.

Τα μοντέλα

  • Mercedes: Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά με επαγγελματικά οχήματα με ωφέλιμο βάρος από 2,5 έως και 40 τόνων. Από τα ελαφρά φορτηγά ξεχωρίζει το Vito και το Sprinter. Ακολουθεί το Vario και το Atego και τέλος το Actros.
  • FIAT: Ιδιαίτερη έμφαση στην κατηγορία του pick-up έχει δώσει η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία. Το Fiat Fiorino Panorama και το Fiorino pick-up είναι από τα δημοφιλέστερα μοντέλα της αγοράς. Στην κατηγορία του van η εταιρία πρωταγωνιστεί με το νέο Ducato και στα van πόλης με το Panda Van.
  • Citroen: Η Citroen δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά μόνο στα βαριά van και τα van πόλης. Τα τρία μοντέλα της εταιρίας, το Berlingo, το Jumby και το Jumper έχουν δώσει στην αντιπροσωπία περισσότερο από το 8% της συνολικής αγοράς επαγγελματικών αυτοκινήτων στη χώρα μας. Στην κατηγορία του van πόλης η Citroen κατασκεύασε το Saxo Enterprise σε τρεις εκδόσεις 1,0 και 1,1 κυβικά και 1,5 κυβικά Diesel.
  • VW: Τη δική της παράδοση στα επαγγελματικά αυτοκίνητα έχει δημιουργήσει η Φολκσβάγκεν με τρεις γενιές οχημάτων που πέρασαν -με επιτυχία- από την ελληνική αγορά. Τα δυο τελευταία μοντέλα, το Transporter Kambi και το κλειστό φορτηγό Transporter διακρίνονται για την εργονομία στο σχεδιασμό τους και τις άρτιες προδιαγραφές ασφάλειας (αυτόματες ζώνες ασφαλείας και σημείων).
  • Hyundai: Η κορεάτικη αυτοκινητοβιομηχανία, αφού πέρασε με επιτυχία το τεστ αγοράς στα επιβατικά (στις τρεις πρώτες θέσεις από πλευράς πωλήσεων τα τελευταία χρόνια), εισήλθε δυνατά και στα επαγγελματικά. Στην ελληνική αγορά κυκλοφόρησε ήδη το νέο Ηyundai Van Η-1. Κύρια χαρακτηριστικά του ο σύγχρονος εξωτερικός σχεδιασμός και το κόστος συντήρησης που είναι το χαμηλότερο στην κατηγορία του.










ΣΤΟΛΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ (31.12.99)

Κατηγορία

Καύσιμο

Πλήθος

Πλήθος αθροιστικά

(%)

Επιβατικά αυτοκίνητα

Βενζίνη

2817938

2817938

74,7

Συμβατικά

Με μόλυβδο

1254117

44,5%

Καταλυτικά

Αμόλυβδη

1563821

28179385

5,5

Ελαφρά φορτηγά

Βενζίνη

731658

3549596

19,4

Βαρέα φορτηγά

Πετρέλαιο

195155

374475

15,2

Λεωφορεία

Βενζίνη/ Πετρέλαιο

27055

3771806

0,7

Σύνολο οχημάτων

3771906

3771906

100%

ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΕΛΑΦΡΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΤΟ ΜΗΝΑ ΑΠΡΙΛΙΟ 2000

1. TOYOTA 340

2. NISSAN 254

3. FORD 149

4. VW 89

5. MITSUBISHI 78

6. FIAT 66

7. CITROEN 64

8. MAZDA 63

9. HYUNDAI 32

10. SEAT 32

11. MERCEDES 30

12. OPEL 30

13. RENAULT 26

14. SKODA 21

15. PEUGEOT 18