Μια ιδιαίτερη κατηγορία συσκευών φαίνεται να αποκτά ολοένα και περισσότερους πιστούς οπαδούς στον χώρο των λιανικών πωλήσεων στη χώρα μας. Πρόκειται για τα λεγόμενα price checkers, δηλαδή καινοτόμες συσκευές που τοποθετούνται δίπλα από τα ράφια των supermarkets ή των λοιπών καταστημάτων λιανικής πώλησης διευκολύνοντας τους καταναλωτές στην εξακρίβωση της τιμής του πωλούμενου προϊόντος. Η χρήση τους είναι ιδιαίτερα απλή: ο καταναλωτής τοποθετεί την ετικέτα του προϊόντος που τον ενδιαφέρει κάτω από τον ενσωματωμένο στη συσκευή αναγνώστη γραμμωτού κώδικα (barcode laser scanner) και διαβάζει την τιμή του προϊόντος στη μικρή οθόνη της συσκευής.

Η παρουσίαση των πρώτων price checkers είχε προκαλέσει μεγάλη εντύπωση στον χώρο των retailers, μιας και για πρώτη φορά ο αποδέκτης της τεχνολογίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών χειρός και του barcode δεν ήταν το προσωπικό της επιχείρησης αλλά ο ίδιος ο πελάτης. Σήμερα, τα παλιά καλά price checkers αλλάζουν πρόσωπο και ενσωματώνουν τόσες νέες λειτουργίες, ώστε είναι αναγκαίο να αλλάξουν όνομα: τα micro kiosks είναι πια διαθέσιμα για τις επιχειρήσεις του ελληνικού λιανεμπορίου.

Στοιχεία ταυτότητας

Αν θέλαμε να περιγράψουμε με λίγες λέξεις τα micro kiosks, θα λέγαμε ότι πρόκειται για συσκευές διαδραστικής επικοινωνίας του πελάτη με την επιχείρηση. Χάρη στην ευανάγνωστη multimedia VGA οθόνη αφής, που κατά κανόνα διαθέτουν, καθώς και τον ενσωματωμένο αναγνώστη γραμμωτού κώδικα, ο οποίος μπορεί να σαρώσει κωδικούς προς όλες τις κατευθύνσεις, τα micro kiosks προσφέρουν σε πραγματικό χρόνο στον πελάτη πολύπλευρη πληροφόρηση για τα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν.

Στις πληροφορίες που μπορεί να προσλάβει με τη βοήθειά τους ο καταναλωτής περιλαμβάνονται η τιμή του προϊόντος ανά συσκευασία, η τιμή της βασικής μονάδας μέτρησης (πχ τιμή ανά κιλό), τα χαρακτηριστικά ή συγκριτικά στοιχεία του και η διαθεσιμότητά του. Επίσης, οι συσκευές μπορούν κατά περίπτωση να ενημερώνουν τον πελάτη για το σημείο μέσα στο κατάστημα που μπορεί να βρει το εν λόγω προϊόν, τις πιθανές προσφορές και τους διαθέσιμους πόντους στη loyalty card κάθε πελάτη. Επιπλέον, σε αρκετές περιπτώσεις οι συσκευές χρησιμοποιούνται για την απεικόνιση των αποτελεσμάτων που αφορούν σε κληρώσεις στο κατάστημα, την παρουσίαση προσφορών που σχετίζονται με τα loyalty cards ανά προϊόν και την διεξαγωγή κληρώσεων ή άλλων διαδραστικών παιχνιδιών που διεξάγονται ανά κατάστημα ή και σε πανελλαδικό δίκτυο. Τέλος, αποτελούν ένα εργαλείο για την χρήση του προσωπικού σε διάφορες ενδοεταιρικές εφαρμογές. Και όλα αυτά χωρίς την παραμικρή δέσμευση προσωπικού!

Στόχοι που επιτυγχάνονται
Η αξιοποίηση των micro kiosks στο περιβάλλον του καταστήματος συνεπάγεται πολλαπλά οφέλη, καθώς η χρήση τους βοηθά την επιχείρηση να κάνει ένα μεγάλο βήμα στην κατεύθυνση της αύξησης του όγκου των πωλήσεων, κατά κύριο λόγο μέσω εκστρατειών προώθησης, οι οποίες στοχεύουν σε συγκεκριμένους πελάτες. Με τη συνδρομή τους, τα supermarkets μπορούν -για πρώτη φορά- να υλοποιήσουν διαδικασίες προσωπικής πώλησης τη στιγμή ακριβώς που ο πελάτης βρίσκεται μέσα στο κατάστημα και όχι μετά την απομάκρυνσή του από αυτό, όπως γίνεται σήμερα.

Επίσης, σημαντικός είναι ο ρόλος που διαδραματίζουν στη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τον πελάτη. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες των micro kiosks, ο πελάτης σταματά να σπαταλά τον πολύτιμο χρόνο του, αναζητώντας -πολλές φορές μάταια- πληροφορίες για τα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν, πληροφορίες που πλέον τού παρέχονται σε πραγματικό χρόνο. Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της πίστης του πελάτη προς τη συγκεκριμένη φίρμα. Με τη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών, την ελαχιστοποίηση του χαμένου χρόνου, καθώς και την αποφυγή του εκνευρισμού που συνεπάγονται οι καθυστερήσεις, εδραιώνεται η σχέση πελάτη επιχείρησης. Η επιχείρηση έτσι αποκτάει στρατηγικό προβάδισμα στις μελλοντικές επιλογές του πελάτη. Επιπλέον, αναβαθμίζεται η εικόνα της επιχείρησης, καθώς είναι γενικά αποδεκτό ότι τα καινοτόμα τεχνολογικά συστήματα έλκουν τους πελάτες και δίνουν μια αύρα πρωτοπορίας στην επιχείρηση που τα χρησιμοποιεί.
Τέλος, η χρήση των micro kiosks συντελεί καθοριστικά στην απελευθέρωση του προσωπικού από μη παραγωγικές εργασίες. Σήμερα, υπολογίζεται ότι το προσωπικό μιας μεγάλης επιχείρησης λιανικού εμπορίου σπαταλά μεγάλο μέρος του ωραρίου του επιχειρώντας να παράσχει -πολλές φορές όχι επιτυχημένα- στους πελάτες τις πληροφορίες που αυτοί αναζητούν. Τα micro kiosks υλοποιούν αυτό το έργο με ταχύτητα και αξιοπιστία, δίνοντας στο προσωπικό τη δυνατότητα να αφιερωθεί σε πραγματικά παραγωγικά καθήκοντα.

Symbol MK2200 Micro Kiosk

Η συσκευή Symbol MK2200 Micro Kiosk της Motorola είναι ένας τυπικός εκπρόσωπος των micro kiosks. Ο ελκυστικός και συνάμα εργονομικός σχεδιασμός τής συσκευής την καθιστά κατάλληλη για το περιβάλλον ενός supermarket ή όποιου άλλου καταστήματος λιανικής. To MK2200 φέρει οθόνη αφής full VGA (640×480 pixels) 6,4 ιντσών, τέσσερα προγραμματιζόμενα πλήκτρα, επεξεργαστή Intel XScale στα 400 MHz και στερεοφωνικά ηχεία, χαρακτηριστικά που το καθιστούν κατάλληλο για την εξυπηρέτηση interactive εφαρμογών που απευθύνονται στους πελάτες ή τους υπαλλήλους του καταστήματος. Υποστηρίζοντας ασύρματη (802.11b) και ενσύρματη σύνδεση (802.3), έχει τη δυνατότητα άμεσης σύνδεσης στο εταιρικό δίκτυο. Ο ενσωματωμένος barcode laser scanner επιτρέπει τη σάρωση σημάνσεων γραμμωτού κώδικα 1D & 2D, ενώ ο προαιρετικός magstripe reader υποστηρίζει την ανάγνωση μαγνητικών καρτών, όπως πχ οι loyalty cards.

Αντί επιλόγου
Σε μια εποχή που οι οικονομικές δυσκολίες κάνουν τους πελάτες ολοένα και πιο “δύσκολους” στις αγορές τους, η αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών, καθώς και η μείωση του λειτουργικού κόστους, μετατρέπονται από εργαλεία αύξησης των κερδών σε απολύτως αναγκαία μέσα για τη διατήρηση της ευρωστίας μιας επιχείρησης λιανικής. Οι τεχνολογίες των ηλεκτρονικών υπολογιστών χειρός και του barcode δίνουν και πάλι την απάντηση στα μεγάλα προβλήματα που απασχολούν τους λιανέμπορους.

info
Ο κ. Δημήτρης Βιδάλης είναι διευθυντής πωλήσεων στην εταιρεία Β. Ι. Αλμπάνης ΑΕ. Η Β. Ι. ΑΛΜΠΑΝΗΣ AE (www.albanis.gr) ιδρύθηκε το 1982 με σκοπό τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την υποστήριξη εφαρμογών συλλογής, επεξεργασίας, διακίνησης και εκτύπωσης δεδομένων. Αντιπροσωπεύει τους διεθνείς οίκους, όπως οι Motorola Symbol (Motorola Premier Solution Partner), Zebra Technologies (Advanced Partner), Datalogic Spa (Accredited Reseller), Honeywell Batteries (Premier Partner), ενώ συνεργάζεται και με άλλους γνωστούς κατασκευαστές, όπως οι Intermec και Datamax. Διαθέτει επιχειρηματικές φορητές λύσεις τιμολόγησης επί αυτοκινήτου, διαχείρισης πωλήσεων με φορητά τερματικά, ασυρμάτων δικτύων, διαχείρισης αποθηκών με ασύρματα τερματικά, ολοκληρωμένα συστήματα RFID, λύσεις εκτύπωσης ετικετών και πλαστικών καρτών, ανάγνωσης και εκτύπωσης barcode κά.

Το παραπάνω άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος 38 του περιοδικού Retail Technology (Ιούνιος – Ιούλιος 2008) των εκδόσεων Comcenter.