Επενδύοντας στην καινοτομία και στην ιστορία της, η ΕΨΑ κλείνει φέτος τα 90 χρόνια παρουσίας της στην επιχειρηματική ζωή της χώρας και, όπως τονίζει στο σελφ σέρβις ο κ. Μιχάλης Τσαούτος, γενικός διευθυντής της εταιρείας, συνεχίζει να αυξάνει τα μεγέθη της και να διατηρεί την κερδοφορία της.
Ακούγεται κάπως περίεργο, «αλλά η καθημερινότητα σε μια εταιρεία σχεδόν αιωνόβια σε κάνει να νιώθεις ιδιαίτερα νέος», ομολογεί ο κ. Μιχάλης Τσαούτος, εξηγώντας: «Αυτό συμβαίνει, ίσως, επειδή χρειάζονται πάντα η φρεσκάδα και οι νέες ιδέες για να διατηρούν ζωντανή και ενδιαφέρουσα την πορεία της. Ταυτόχρονα, μια «κυρία» μεγάλης ηλικίας πάντα σε υποχρεώνει να σέβεσαι και να τιμάς την ιστορία της και την προσφορά όλων όσοι έχουν σταθεί δίπλα της…».
σελφ σέρβις: Περιγράψτε μας τους βασικότερους σταθμούς στην ιστορία της ΕΨΑ. Να τους περιορίσουμε σε τρεις;
Μιχάλης Τσαούτος: Αν αναλογιστείτε πόσα προηγήθηκαν σε εννέα δεκαετίες, τα γεγονότα που σημάδεψαν την πορεία της ΕΨΑ, τις δυσκολίες και το πώς ξεπεράστηκαν, τις προκλήσεις και το πώς απαντήθηκαν, θα αντιληφθείτε τη δυσκολία μου να ξεχωρίσω ως καθοριστικούς τρεις σταθμούς της πορείας μας. Για τις ανάγκες της κουβέντάς μας, ωστόσο, ξεχωρίζω ως πρώτο σταθμό της ΕΨΑ την κατάκτηση του Χρυσού Βραβείου Ποιότητας στην Έκθεση Θεσσαλονίκης το 1937. Ένας δεύτερος σταθμός έγινε τρία χρόνια αργότερα, το 1940, οπότε σχεδιάσθηκε η κλασική γυάλινη φιάλη της ΕΨΑ. Τα δύο αυτά γεγονότα είναι αλληλένδετα, καθώς ο ρόμβος στη γυάλινη φιάλη των αναψυκτικών εμπνεύστηκε από το βραβείο της Θεσσαλονίκης. Ως τρίτο σταθμό ορίζω ασφαλώς τη δημιουργία του σημερινού μας εργοστασίου, το 1981, και της ολοκλήρωσης μιας υψηλού κόστους –για τα δεδομένα μας– επένδυσης σε εξοπλισμό εμφιάλωσης. Στο εργοστάσιο αυτό βασίσθηκε, άλλωστε, η ΕΨΑ, για να μπορέσει να «ξεφύγει» από τα όρια της Μαγνησίας και να εξαπλωθεί σε όλη την Ελλάδα.
σελφ σέρβις: Ποια είναι τα σχέδιά σας στη δέκατη δεκαετία της ιστορίας της ΕΨΑ;
Μιχάλης Τσαούτος: Όσο μεγαλώνουμε, τόσο αυξάνεται η φαντασία μας και η δημιουργική μας διάθεση. Πλησιάζοντας, λοιπόν, τον ένα αιώνα ζωής, η ΕΨΑ βρίσκεται με ένα εργαστήριο γεμάτο με πλήθος έτοιμα, νέα καινοτόμα προϊόντα, που μπορούν άμεσα να παραχθούν. Το ποια και πότε θα αξιοποιήσουμε εμπορικά, θα το αποφασίσουμε αξιολογώντας τις εκάστοτε συνθήκες της αγοράς και του ανταγωνισμού. Πρωταρχικός μας στόχος είναι, πάντως, η περαιτέρω βελτίωση της παρουσίας μας στην ελληνική αγορά, ιδιαίτερα στην «κρύα», καθώς και η αύξηση των εξαγωγών μας. Οι εξαγωγές μπορεί να αλλάξουν σημαντικά την εικόνα και τα μεγέθη της ΕΨΑ, αυξάνοντας τη συμμετοχή τους στο συνολικό τζίρο της εταιρείας. Απαιτείται, όμως, πολλή δουλειά και συνέπεια, πράγμα για το οποίο είμαστε δεσμευμένοι.
Καινοτομία: Παρακαταθήκη για το σήμερα και το αύριο
σελφ σέρβις: Στην αγορά των αναψυκτικών, σε περίοδο ύφεσης, πόσο εύκολο είναι για μια επιχείρηση να καινοτομήσει;
Μιχάλης Τσαούτος: Τα περιθώρια για καινοτομία πάντα υπάρχουν. Σίγουρα ο χώρος των αναψυκτικών προσφέρεται λιγότερο για καινοτομίες από ότι, για παράδειγμα, ο τομέας της πληροφορικής και της υψηλής τεχνολογίας. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι θα παραμείνουμε άπραγοι. Θυμίζω πως, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, η ΕΨΑ διέθεσε στην αγορά πολλά καινοτόμα προϊόντα. Στα τέλη του 2011 λάνσαρε τα πρώτα ελληνικά βιολογικά αναψυκτικά, το 2012 τα πρώτα αναψυκτικά με γλυκαντικό από το φυτό στέβια, το 2013 την πρώτη ελληνική cola με στέβια και φέτος το επετειακό σαγκουίνι, καθώς και το κόκκινο τσάι light.
Βεβαίως, το ότι διανύουμε μια περίοδο μακράς ύφεσης δυσκολεύει κάθε επένδυση στην καινοτομία –ιδιαίτερα σε premium προϊόντα, υψηλού επιπέδου τιμής λιανικής. Αυτός ήταν, άλλωστε, ο λόγος που αναστείλαμε την τοποθέτηση στην αγορά ορισμένων προϊόντων μας, τα οποία «κρατούμε» ως προτάσεις για το μέλλον. Επιμένουμε, πάντως, να επενδύουμε στην καινοτομία, καθώς κάθε νέα μας πρόταση αποτελεί διέξοδο ανάπτυξης.
Στόχος η αύξηση 20% του όγκου πωλήσεων
σελφ σέρβις: Πώς εξελίχθηκαν τα βασικά οικονομικά μεγέθη της ΕΨΑ το 2013 και τι προβλέπετε για φέτος;
Μιχάλης Τσαούτος: Πέρυσι αυξήσαμε περίπου κατά 10% τον όγκο των πωλήσεών μας, ενώ καταφέραμε να επανέλθουμε στην κερδοφορία μετά από τρεις ζημιογόνες χρήσεις. Ο τζίρος μας ήταν της τάξης των 12 εκατ. ευρώ και διαμορφώθηκε λίγο πάνω από τα επίπεδα του 2012. Φέτος ο στόχος μας είναι να επιτύχουμε μια αύξηση όγκου πωλήσεων της τάξης του 20%, διατηρώντας την κερδοφορία μας. Μέχρι στιγμής τα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά και η αναμενόμενη τόνωση του τουρισμού στη χώρα δημιουργεί αισιοδοξία. Πιστεύουμε ότι τα νέα μας προϊόντα θα συντελέσουν στην επίτευξη των στόχων μας, όπως και η στροφή των καταναλωτών προς τις ελληνικές εταιρείες –μια τάση που, δυστυχώς, έπρεπε να χτυπήσει η κρίση τη χώρα για να τη δούμε να εκδηλώνεται.
Εξαγωγές σε 15 χώρες
σελφ σέρβις: Ποιες είναι οι ξένες αγορές που βρίσκει κανείς τα προϊόντα της ΕΨΑ στα ράφια των σούπερ μάρκετ;
Μιχάλης Τσαούτος: Σήμερα τα αναψυκτικά μας εξάγονται σε 15 χώρες. Η Αυστραλία ήταν για εμάς από τις πρώτες αγορές-στόχους, κυρίως λόγω της πολυπληθούς κοινότητας της ελληνικής ομογένειας. Στην Ευρώπη τα προϊόντα ΕΨΑ διακινούνται στη Γερμανία, την Αγγλία, την Ιταλία και πιο πρόσφατα στη Γαλλία, την Ουγγαρία και το Βέλγιο. Πολλά υποσχόμενες αγορές θα χαρακτήριζα των ΗΠΑ και της Κίνας. Στις ΗΠΑ έχουμε παρουσία κυρίως στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, χρειάζεται, ωστόσο, μεγαλύτερη προσπάθεια για να φτάσουν οι πωλήσεις μας στα επιδιωκόμενα επίπεδα.
Η Κίνα αποτελεί μια νέα αγορά για την ΕΨΑ και, όπως υπολογίζουμε, σε ένα ή δύο χρόνια θα μιλούμε για έναν ικανοποιητικό όγκο εξαγωγών. Το μεγάλο στοίχημά μας είναι να οδηγηθούμε σε συμφωνία συνεργασίας με μια ισχυρή αλυσίδα σούπερ μάρκετ του εξωτερικού, ώστε μέσω αυτής να ανοίξει η «μεγάλη πόρτα» στη διεθνή αγορά, που θα επηρεάσει σημαντικά τον συνολικό όγκο των εξαγωγών μας.
Περήφανοι για το τμήμα R&D της εταιρείας
σελφ σέρβις: Υπάρχουν σχέδια για νέα προϊόντα;
Μιχάλης Τσαούτος: Κάθε εταιρεία που σέβεται τον εαυτό της δεν σταματά να σχεδιάζει νέα προϊόντα. Στην ΕΨΑ είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για το τμήμα R&D που έχουμε. Φέτος παρουσιάσαμε ήδη νέα προϊόντα, όπως το επετειακό σαγκουίνι, το επετειακό κόκκινο τσάι κράνμπερι-γκότζι- μπέρι-αρώνια και την πορτοκαλάδα light χωρίς ανθρακικό, ενώ έπονται νέες εκπλήξεις ως το τέλος της χρονιάς. Μας αρέσει πολύ να δοκιμάζουμε καινούργιες ιδέες προϊόντων. Ακόμη και την πιο περίεργη πρόταση που μπορεί να γεννήσει μια απλή συζήτηση, θα διερευνήσουμε κατά πόσο μπορεί να υλοποιηθεί. Πέρυσι την Πρωταπριλιά, για παράδειγμα, ανακοινώσαμε ως «νέο προϊόν» τη Γκαζόζα με γεύση φράουλα.
Όσοι εκ των συνεργατών μας δεν αντιλήφθηκαν το πρωταπριλιάτικο αστείο, έσπευσαν να παραγγείλουν παλέτες του υποτιθέμενου νέου μας προϊόντος, ενώ εμείς δοκιμάσαμε τη γεύση του στο εργαστήριο, επιχειρώντας να δημιουργήσουμε –γιατί όχι;– εξ αφορμής ενός αστείου! Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, το τι θα βγει στην αγορά, υπό ποιες συνθήκες και με τι προδιαγραφές προϋποθέτει έρευνα σε βάθος και ώριμη σκέψη.
σελφ σέρβις: Ποια στοιχεία των προϊόντων σας θεωρείτε ότι τα διαφοροποιούν έναντι του ανταγωνισμού τους;
Μιχάλης Τσαούτος: Καταρχάς η σχολαστική επιλογή των πρώτων υλών, τα αυστηρά συστήματα διασφάλισης ποιότητας, το νερό του Πηλίου και, φυσικά, η συνταγή κάθε προϊόντος. Εκτός της ποιότητας και της γεύσης υπάρχουν ορισμένα προϊόντα ΕΨΑ που διαφοροποιούνται σημαντικά για πρόσθετους λόγους –πχ τα βιολογικά αναψυκτικά ή τα αναψυκτικά με γλυκαντικό από στέβια που είναι ιδανικά και για διαβητικούς, καθώς δεν έχουν καθόλου ζάχαρη. Δίνουμε, επίσης, μεγάλη σημασία στη γυάλινη συσκευασία, καθώς είναι το καλύτερο υλικό προστασίας και διατήρησης αναλλοίωτης της γεύσης του προϊόντος. Φυσικά, όλα αυτά αποτελούν στοιχεία μιας μακράς και πλούσιας εμπειρίας 90 χρόνων.