Με ένα γενναίο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 45 εκατ. ευρώ, εστιασμένο στο δίκτυο πωλήσεων, τα κέντρα διανομής, την ψηφιακή μετάβαση και την αγορά ενέργειας, η Metro εμμένει στη διατήρηση των ρυθμών της ανάπτυξής της, κερδίζοντας σε αυτή τη φάση αυξημένα έσοδα και μερίδια αγοράς, κυρίως λόγω της καλής εξέλιξης φέτος του τζίρου του δικτύου χονδρικής.

Με ένα γενναίο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 45 εκατ. ευρώ, εστιασμένο στο δίκτυο πωλήσεων, τα κέντρα διανομής, την ψηφιακή μετάβαση και την αγορά ενέργειας, η Metro εμμένει
στη διατήρηση των ρυθμών της ανάπτυξής της, κερδίζοντας σε αυτή τη φάση αυξημένα έσοδα και μερίδια αγοράς, κυρίως λόγω της καλής εξέλιξης φέτος του τζίρου του δικτύου χονδρικής.

Mπαλαντέρ για την ενίσχυση των μελλοντικών της επιδόσεων αναμένεται να αποτελέσει το άνοιγμα του δικτύου της και στο πεδίο του franchise, μέσω του οποίου η εταιρεία προσβλέπει στην οργάνωση και λειτουργία 86 νέων καταστημάτων σε βάθος τριετίας και 290 σε δέκα χρόνια.

Πρόκειται για καταστήματα χώρου πωλήσεων έως 200τμ, με εκθετήριο 3.000-4.500 κωδικών προϊόντων, τα οποία η διοίκηση της εταιρείας θεωρεί ότι μπορούν σε μέσο επίπεδο να αποδίδουν το καθένα ετησίως πωλήσεις περίπου 750.000 ευρώ. Όσο για το κόστος οργάνωσης ενός τέτοιου καταστήματος, ο υποψήφιος επενδυτής πρέπει να διαθέτει συνολικά περί τα 200.000 ευρώ (στο ποσό περιλαμβάνεται το κόστος αγοράς του αρχικού εμπορεύματος), «καταθέτοντας» όμως στο ξεκίνημα της συνεργασίας του κεφάλαιο 60.000 ευρώ, καθώς η εταιρεία σχεδιάζει τη χρηματοδότηση της διαφοράς με ευνοϊκούς όρους.

Το πρώτο franchise κατάστημα, με έδρα την Κυψέλη, ήδη ολοκλήρωσε την πιλοτική του δράση. Η εταιρεία είναι πλέον έτοιμη να παρουσιάσει το εν λόγω project σε κάθε ενδιαφερόμενο συνεργάτη.

Το επενδυτικό σχέδιο
Σύμφωνα με όσα ανέφερε, στο πλαίσιο πρόσφατης συνέντευξης Τύπου, ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, CEO της εταιρείας, το επενδυτικό πλάνο της Metro προβλέπει φέτος τη διάθεσή 45 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό είναι το υψηλότερο την τελευταία τετραετία, δεδομένου ότι το 2019 η Metro είχε επενδύσει 33 εκατ. ευρώ, την επόμενη χρονιά 25 εκατ. ευρώ και πέρυσι 38 εκατ. ευρώ. Στο εξής η εταιρεία, όπως είπε ο κ. Παντελιάδης, θα επενδύει σταθερά ετησίως περί τα 40 εκατ. ευρώ στην προοπτική της κάλυψης όλων των αναπτυξιακών της σχεδίων και αναγκών.

Ένα σημαντικό μέρος των επενδύσεων αφορά την περίοδο αυτή τις υποδομές logistics. Σήμερα η εταιρεία λειτουργεί ένα μεγάλο κέντρο διανομής στα Οινόφυτα, έκτασης 40.000τμ, ένα δεύτερο στη Μάνδρα Αττικής 21.000τμ, ένα τρίτο στην Θεσσαλονίκη 22.000τμ και ένα μικρότερο στον Ασπρόπυργο 4.000τμ. Μέσω αυτών, εξυπηρετεί 800 προμηθευτές και διαχειρίζεται 16.000 κωδικούς προϊόντων, που αντιστοιχούν στο 75% του συνόλου των κωδικών που διαθέτουν τα δίκτυα χονδρικής και λιανικής της εταιρείας, αποφέροντας το 87% του συνολικού τζίρου της.

Το διάστημα αυτό η εταιρεία ολοκληρώνει τα έργα διπλασιασμού της έκτασης που καταλαμβάνει η κεντρική αποθήκη της στη Θεσσαλονίκη (αύξηση ικανότητας στα 44.000τμ), στην προοπτική της ικανοποίησης των αναγκών 120 καταστημάτων.

Μεγάλο μέρος των επενδύσεων της Metro διατίθεται για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου των καταστημάτων της, στο οποίο φέτος θα προστεθούν πέντε ή έξι νέα My Market. Σημειώνεται ότι πέρυσι η εταιρεία ενίσχυσε το εν λόγω δίκτυο με ακόμη πέντε νέα καταστήματα.
Σε αυτή τη φάση ο επενδυτικός σχεδιασμός της δεν προβλέπει άλλη νέα μονάδα χονδρικής πώλησης στην Ελλάδα. Ωστόσο στην Κύπρο, όπου ήδη λειτουργεί το πρώτο της cash & carry στη Λεμεσό, η εταιρεία σχεδιάζει άμεσα την επόμενη επένδυσή της σε ακόμα ένα νέο κατάστημα χονδρικής, αυτή τη φορά στη Λευκωσία. Η διοίκησή της είναι εξαιρετικά αισιόδοξη για την πορεία των πωλήσεών της στην κυπριακή αγορά, η οποία μέχρι πρότινος, σημειώνουμε, δεν είχε την εμπειρία της οργανωμένης χονδρικής.

Σήμερα το δίκτυο της Metro περιλαμβάνει 231 My market, 49 Metro Cash and Carry και 1 Spreedy, που είναι το brand του πρώτου franchise κατάστήματός της, 14 πρατήρια υγρών καυσίμων της Avin και το κατάστημα χονδρικής στην Κύπρο.

Επενδύσεις 62 εκατ. ευρώ για την ενέργεια
Κατά τον κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη ένας τομέας που απορροφά σημαντικά κεφάλαια είναι αυτός της αγοράς ενέργειας. Η Metro ήδη διέθεσε περί τα 62 εκατ. ευρώ την περίοδο 2017-2021 για ανακαινίσεις και αναβαθμίσεις του ηλεκτρομηχανικού εξοπλισμού και του εξοπλισμού ψύξης, φωτισμού και κλιματισμού των εγκαταστάσεών της, πετυχαίνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο μια εξοικονόμηση της κατανάλωσης ενέργειας της τάξης του 48%. Οι σχετικές επενδύσεις τη στηρίζουν σήμερα στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και ακρίβειας, που κλιμακώνεται ως επίπτωση του ρωσο-ουκρανικού πολέμου. Από τα στοιχεία της Metro προκύπτει ότι, ενώ το 2020 δαπάνησε συνολικά 11 εκατ. ευρώ για την ενέργεια, φέτος η συνολική δαπάνη της θα υπερβεί, όπως εκτιμάται, τα 26 εκατ. ευρώ, συνυπολογιζόμενης της σχετικής κρατικής επιδότησης.

Ενεργειακή αυτονομία σε πέντε χρόνια
Εξάλλου, η αλυσίδα σχεδιάζει υψηλού κόστους επενδύσεις στον τομέα της ενεργειακής αυτονομίας. Ειδικότερα, μέχρι το 2023 προγραμματίζει να έχει εγκαταστήσει συνολικά 97 φωτοβολταϊκούς σταθμούς στις στέγες καταστημάτων και αποθηκών της, ενώ σε βάθος πενταετίας εκτιμά πως θα έχει επιτύχει την ενεργειακή ουδετερότητα, δηλαδή τη μηδενική εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Παράλληλα, σε συνεργασία με την NRG, εγκαθιστά υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, με σκοπό τη δημιουργία 500 σχετικών θέσεων πάρκινγκ σε 250 καταστήματά της.

Το αυξημένο κόστος της ενέργειας, όπως είναι φυσικό, επιδρά άμεσα στην κερδοφορία της εταιρείας. Ωστόσο, τα κέρδη της φέτος, όπως εκτιμά η διοίκησή της, θα παραμείνουν σταθερά, λόγω της υψηλής απόδοσης των επενδύσεών της τα τελευταία χρόνια. Το 2021 τα κέρδη της διαμορφώθηκαν στα 23,5 εκατ. ευρώ έναντι 24,12 εκατ. το 2020. Ο τζίρος της φέτος αναμένεται ότι θα αυξηθεί στα 1,450 δισ. ευρώ –κυρίως της καλής πορείας του τομέα των cash & carry– έναντι 1,365 εκατ. ευρώ το 2021.

Όπως είπε ο κ. Παντελιάδης, το μερίδιο αγοράς της Metro σήμερα ανέρχεται περίπου στο 10% της κλαδικής αγοράς. Το 2021 τα My Market κατέγραψαν οριακή μείωση μεριδίου (-0,13%) σε αντίθεση με το μερίδιο των Metro Cash & Carry, που ενισχύθηκε κατά 0,7%, λόγω των έντονων αναπτυξιακών τάσεων που εκδηλώθηκαν πέρυσι στην τουριστική αγορά.

Προτεραιότητα ο ψηφιακός μετασχηματισμός
Στο πεδίο των νέων τεχνολογιών η Metro υλοποιεί μια σειρά δράσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της. Ήδη συνεργάζεται με τη Vodafone για την εγκατάσταση δικτύων οπτικών ινών και 5G, τα οποία θα διασυνδέσουν τις 285 κτιριακές δομές της (καταστήματα, κέντρα αποθηκών, διοικητικές υπηρεσίες, λοιπές δομές). Μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού της η αλυσίδα έχει καταφέρει να εκδίδει περί τα 700.000 άυλα παραστατικά ετησίως, ενώ έχει μειώσει αντίστοιχα κατά 900.000 τις σελίδες εκτυπωμένου χαρτιού. Φέτος η εταιρεία θα επενδύσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της περί τα 6 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, εφαρμόζει το σύστημα My Posto. Πρόκειται για μια εφαρμογή, που δίνει τη δυνατότητα της ψηφιακής επικοινωνίας μεταξύ 9.000 εργαζομένων, οι οποίοι απασχολούνται στα διάφορα τμήματα των καταστημάτων της. Υπολογίζεται ότι μέσω αυτής της εφαρμογής, πραγματοποιούνται ετησίως 48.000 εργασίες ανά κατάστημα.

Επίσης, η Metro χρησιμοποιεί το Metro Connect, το οποίο παρέχει πρόσβαση σε 442 προμηθευτές της στα οικονομικά στοιχεία της συνεργασίας καθενός με την εταιρεία, το Metro Smart Index, μέσω του οποίου αξιολογούνται τα προϊόντα με αντικειμενικούς δείκτες και σκοπό την καλύτερη διαχείριση τους (αλλαγή, αντικατάσταση ή κατάργηση κωδικού), το Generation Z, που επιτρέπει την ανέπαφη παραγγελία προϊόντων κοπής και που απευθύνεται κυρίως σε νεαρής ηλικίας καταναλωτές, ενώ διαθέτει και τέσσερις ψηφιακές υπηρεσίες, μέσω των οποίων υποστηρίζει το γνωστικό επίπεδο και την ενημέρωση των 11.500 εργαζομένων της.

Σημειώνεται ότι η αλυσίδα, προκειμένου να υλοποιήσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της, χρησιμοποιεί 3.800 φορητά τερματικά, 1.800 ταμπλέτες, 530 ψηφιακούς ζυγούς και 60 συσκευές voice speaking. Επόμενος στόχος της είναι η αυτοματοποίηση των παραγγελιών των καταστημάτων προς τις αποθήκες.