Αντιμέτωπη με το νόμο για την απαγόρευση των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους έρχεται η Carrefour, με την εμπορική πολιτική που ακολουθεί σε σχέση με το ευρώ. rnΟι πρώτες ενδείξεις μαρτυρούν ότι η τήρηση των σχετικών διατάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2002 δεν θα είναι απλή υπόθεση, αφού ο γαλλικός όμιλος, επικαλούμενος την ομαλή μετάβασή του στο ενιαίο νόμισμα, φέρεται διατεθειμένος να μην εφαρμόσει το νέο θεσμικό πλαίσιο, στο βαθμό που θα έρχεται σε σύγκρουση με την τιμολογιακή πολιτική του.
Αντιμέτωπη με το νόμο για την απαγόρευση των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους έρχεται η Carrefour, με την εμπορική πολιτική που ακολουθεί σε σχέση με το ευρώ.
Οι πρώτες ενδείξεις μαρτυρούν ότι η τήρηση των σχετικών διατάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2002 δεν θα είναι απλή υπόθεση, αφού ο γαλλικός όμιλος, επικαλούμενός την ομαλή μετάβασή του στο ενιαίο νόμισμα, φέρεται διατεθειμένος να μην εφαρμόσει το νέο θεσμικό πλαίσιο στο βαθμό που θα έρχεται σε σύγκρουση με την τιμολογιακή του πολιτική.
Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξης Τύπου, ο γενικός διευθυντής της Carrefour, κ. Didier Freury, τόνισε ότι μεταξύ 15 Νοεμβρίου 2001 και 15 Μαρτίου 2002 η εταιρεία θα κρατήσει “παγωμένες” όλες τις τιμές της. Διευκρίνισε όμως ότι η πολιτική της δεν θα επηρεαστεί από τη στάση που θα τηρήσουν οι προμηθευτές της. Χαρακτηριστικό ήταν το σχόλιο που διατυπώθηκε από τον κ. Fleury για τις πιέσεις που ήδη ασκούνται από προμηθευτές της εταιρείας, με στόχο την αύξηση των τιμών χονδρικής. Όπως ανέφερε ο κος Fleyry, αν οι προμηθευτές αυξήσουν την τιμή χονδρικής των προϊόντων τους, σε σημείο που να ξεπεράσει και την τιμή λιανικής που έχει κρατήσει “παγωμένη” η αλυσίδα, τότε τα προϊόντα θα έχουν εκ των πραγμάτων τιμή λιανικής κάτω του κόστους. Οπότε η Carrefour είναι πολύ πιθανό να μη μπορέσει να εφαρμόσει τον επίμαχο νόμο. Το ίδιο θα συμβεί και με την προσαρμογή των “ψυχολογικών” τιμών σε ευρώ. Ως παράδειγμα ο κ. Fleury ανέφερε το εξής παράδειγμα: ένα προϊόν με κόστος 3.550 δρχ., μετά τη μετατροπή της τιμής του σε ευρώ και τη στρογγυλοποίηση της, θα κοστίζει 10,14 ευρώ. Όμως, σύμφωνα με την εφαρμογή του “ψυχολογικού” ορίου τιμής, αν η τελική τιμή του διαμορφωθεί στα 9,99 ευρώ, ενδεχομένως να είναι χαμηλότερη του τιμολογιακού κόστους του.
Κίνδυνος για τον πληθωρισμό
Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση της Carrefour ζήτησε και είχε επαφές με υψηλόβαθμους κυβερνητικούς παράγοντες, από τους οποίους τα κορυφαία στελέχη της αλυσίδας ενημερώθηκαν για όλες τις παραμέτρους του νέου νόμου, ενώ τους επεσήμαναν τον κίνδυνο της τροφοδότησης του πληθωρισμού από την εφαρμογή της επίμαχης ρύθμισης. Ο κ. Fleury δεν παρέλειψε να τονίσει ότι βασικός στόχος της τιμολογιακής πολιτικής της εταιρείας παραμένει η εξασφάλιση υπέρ του καταναλωτή των χαμηλότερων τιμών στην αγορά.
Σχετικά με τους επιμέρους άξονες της πολιτικής που θα ακολουθήσει η εταιρεία ενόψει της εφαρμογής του ευρώ, ανακοινώθηκαν οι “πέντε ευρωδεσμεύσεις” της, οι οποίες προβλέπουν:
- Το “πάγωμα” των τιμών για το διάστημα μεταξύ 15 Νοεμβρίου 2001 και 15 Μαρτίου του 2002.
- Την τήρηση ενός συμβολαίου τιμής, που προβλέπει την προσφορά των προϊόντων στις χαμηλότερες τιμές της αγοράς, αλλά και την επιστροφή της διαφοράς στον καταναλωτή, εφόσον κάποιο ή κάποια από τα προϊόντα αυτά αποδειχθεί ότι πωλούνται φθηνότερα από άλλη αλυσίδα.
- Τη μετατροπή και στρογγυλοποίηση των τιμών όλων των προϊόντων από δραχμές σε ευρώ προς τα κάτω, με τρόπο ώστε ο καταναλωτής να βγαίνει πάντα κερδισμένος, και επιστροφή των χρημάτων του στο δεκαπλάσιο της διαφοράς, εφόσον διαπιστωθεί ότι η στρογγυλοποίηση έγινε σε βάρος του.
- Τη διατήρηση της διπλής αναγραφής των τιμών σε δραχμές και ευρώ μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2002, ώστε το καταναλωτικό κοινό να εξοικειωθεί με το ενιαίο νόμισμα.
- Την υποστήριξη και την ενημέρωση των καταναλωτών από το προσωπικό της εταιρείας, σχετικά με τις συναλλαγές τους στο νέο νόμισμα, καθ’ όλη τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου.
Για την ομαλή μετάβασή της στο ενιαίο νόμισμα η Carrefour δαπάνησε το ποσό των 5 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο της απόφασής της να προχωρήσει στο “πάγωμα” των τιμών λιανικής, καθόρισε για κάθε κατάστημα του δικτύου της τιμές πλαφόν ανά προϊόν, οι οποίες ισχύουν πλέον ως ανώτατα όρια καθ’ όλο το διάστημα που ακολουθεί έως και την 15η Μαρτίου του 2002.
Εκπαίδευση των υπαλλήλων
Το ειδικό πρόγραμμα της Carrefour για την ομαλή μετάβαση της εταιρείας στο ευρώ, όπως τόνισε ο γενικός διευθυντής της, προέβλεψε την εκπαίδευση 3.000 υπαλλήλων, η οποία διήρκεσε 80.000 ώρες και πραγματοποιήθηκε σε 31 κέντρα εκπαίδευσης. Το συνολικό της κόστος ανήλθε στα 700.000 ευρώ. Προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια των ταμείων ώστε να αποδίδονται τα ρέστα σε ευρώ, η Carrefour εφοδίασε τα 11 υπέρ μάρκετ και τα 130 Champion Μαρινόπουλος με 110 τόνους κερμάτων και χαρτονομισμάτων. Για τη μετατροπή των μηχανογραφικών συστημάτων της, ώστε η μετάβαση στο ενιαίο νόμισμα να γίνει ομαλά, η αλυσίδα δαπάνησε 1.300.000 ευρώ., ενώ πρόκειται να διαθέσει 600.000 ευρώ για την ενίσχυση της ασφάλειας κατά τη διάρκεια της κυκλοφορίας των δύο νομισμάτων.