Η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Μάιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός της τάξης του -1,25% σε σύγκριση με τον προηγούμενο Μάιο (έναντι +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024), σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) η οποία διενεργήθηκε αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων.
Ειδικότερα, η μεταβολή του Μαΐου σε σχέση με τον Απρίλιο οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδο κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία το 2023 ήταν στα μέσα Απριλίου, ενώ το 2024 στην πρώτη εβδομάδα του Μαίου και ενσωματώνεται στα στοιχεία της παρούσας μέτρησης.

Η μεγαλύτερη πτώση τιμών στα βούτυρα και αυγά με -7,50%
Αναφορικά με τις μεγαλύτερες μειώσεις τιμών στα τρόφιμα και ποτά, εκείνες καταγράφονται στα βούτυρα και αυγά με ποσοστό της τάξεως -7,50%, τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά με -4,04%, τα τυροκομικά με -3,97% και τα αλκοολούχα ποτά με -3,74%. Συγκεκριμένα, στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αυγά επωφελούνται από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα.

Επίσης, τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023.

Αύξηση της τάξης του 3,13% στα έτοιμα γεύματα – Εννέα κατηγορίες κατέγραψαν αύξηση τιμών
Στον αντίποδα, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στα μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη με +5,85%, τα φρέσκα ψάρια και θαλασσινά με +4,42%, τα έτοιμα γεύματα με +3,13% και τα νερά και αναψυκτικά με +2,79%.

Σημειώνεται ότι τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.

Από τις 23 κατηγορίες οι οποίες εξετάζονται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι 14 κατέγραψαν μείωση και οι εννέα αύξηση.

Συνθήκες και για περαιτέρω αποκλιμάκωση
«Για πρώτη φορά οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Μάιο είναι μειωμένες (-1,25%) σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, ενώ επίσης για πρώτη φορά 14 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων καταγράφουν μείωση. Ο αγώνας για την αναχαίτηση της ακρίβειας είναι συνεχής. Για αυτό ακριβώς η τάση πτώσης των τιμών στα σούπερ μάρκετ, όπως καταγράφεται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, αποδεικνύει ότι τα μέτρα έχουν σταδιακά αποτελέσματα, δημιουργώντας τις συνθήκες και για περαιτέρω αποκλιμάκωση», δήλωσε σχετικά ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter