Πτώση τζίρου σε όλες τις κατηγορίες αναψυκτικών έχουμε το 2022 σε σχέση με το 2021, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της IRI για το πρώτο τετράμηνο της φετινής χρονιάς.
Ο συνολικός τζίρος της κατηγορίας των αναψυκτικών για τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο 2022 διαμορφώθηκε στα 54,43 εκατ. ευρώ, αρκετά κάτω από το όριο των 60 εκατ. ευρώ, το οποίο δεν είχε ξεπεραστεί ούτε το 2021 (57,63 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο πρώτο τετράμηνο), μειωμένος κατά 5,6% σε σχέση με το 2021.

Οι ιδιαιτερότητες του πρώτου τετραμήνου του 2021 – «Βουτιά» για τα αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας
Ωστόσο, αν υπολογίσει κανείς ότι ο τζίρος δωδεκαμήνου για τα προηγούμενα τρία έτη, δηλαδή 2018, 2019 και 2020, κυμάνθηκε μεταξύ 161,28 εκατ. ευρώ και 171,88 εκατ. ευρώ, για το πρώτο τετράμηνο θα περιμέναμε τζίρο άνω των 55,51 εκατ. ευρώ και έχουμε 54,43 εκατ. ευρώ. Βρισκόμαστε δηλαδή πολύ κοντά σε απόλυτους αριθμούς.

Συμπεραίνουμε ότι το 2021 δεν είναι ασφαλής χρονιά – κριτήριο. Ιδιαίτερα το πρώτο τετράμηνο της συγκεκριμένης χρονιάς, υπήρχε ακόμη lockdown στην Ελλάδα και οι αγορές τροφίμων και ποτών από σούπερ μάρκετ ήταν αυξημένες. Αφενός το ίδιο το 2021 δεν συνέχισε έτσι, αλλά και ούτε το 2022 αναμένεται να πιάσει το δωδεκάμηνο του 2022. Από την άλλη, ο τζίρος δωδεκαμήνου του 2018 και του 2019 είναι εφικτοί στόχοι για το 2022.

Οι πρώτοι τέσσερις μήνες του 2022 έχουν καλύψει το 33,74% του συνολικού τζίρου του 2018 και το 32,1% του 2019.

Μεγάλη «βουτιά» έχει σημειώσει η υποαγορά των αναψυκτικών ιδιωτικής ετικέτας, κατά 18,1% σε τζίρο πωλήσεων, από τα 964.598 ευρώ στο πρώτο τρίτο του 2021 στα 790.332 ευρώ κατά το πρώτο τετράμηνο του 2022.

Η πτώση είναι στο 20,3% σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων, σε μια υποαγορά, πάντως, που αποτελεί μόλις το 2,6% έως 4,1% του συνολικού όγκου πωλήσεων στην ενιαία αγορά αναψυκτικών.

Πτώση κατανάλωσης σε Κρήτη και Θεσσαλονίκη – Ακριβότερα τα αναψυκτικά στην Αττική
Σε ό,τι αφορά τα αναψυκτικά, εξάλλου, η μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση σημειώθηκε στα σούπερ μάρκετ της Κρήτης, κατά 8,9% στον κύκλο εργασιών, από 3,26 εκατ. ευρώ σε 2,97 εκατ. ευρώ. Θα έλεγε κανείς ότι, πέρα από την άνοδο του πληθωρισμού και των τιμών και την ενεργειακή κρίση παρέα με τις αναταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, καταγράφεται ξανά η τάση των Ελλήνων καταναλωτών για στροφή προς πιο υγιεινά τρόφιμα και ποτά, εν προκειμένω μείωση κατανάλωσης στα ποτά που δεν συμπεριλαμβάνονται στην υγιεινή διατροφή.

Στην ποσοστιαία πτώση τζίρου ακολούθησε η αγορά της Θεσσαλονίκης, με πτώση 7,7% και έπειτα η Αττική με πτώση 6,3% στον τζίρο.

Ωστόσο, η πτώση ήταν μικρότερη στην Αττική σε όγκο πωλήσεων (5,4%, πίσω και από την αγορά οργανωμένου λιανεμπορίου ολόκληρου του υπολοίπου Βόρειας Ελλάδας, πλην Θεσσαλονίκης, που ήταν 5,8%), κάτι που καταδεικνύει ότι τα αναψυκτικά εν πολλοίς πωλούνται σε υψηλότερες τιμές στην Αττική.

Η καταναλωτική συμπεριφορά ως προς τα αναψυκτικά στα πολύ μεγάλα σούπερ μάρκετ, συγκριτικά μ’ αυτά της γειτονιάς
Η μεγαλύτερη πτώση όγκου πωλήσεων αναψυκτικών σημειώθηκε στα μικρομεσαία καταστήματα σούπερ μάρκετ, δηλαδή σ’ εκείνα από 400 έως 1.000 τ.μ. (6,8%), ενώ η μικρότερη σημειώθηκε στα πολύ μεγάλα σούπερ μάρκετ τύπου υπεραγορών. Οι καταναλωτές που ψωνίζουν σε μεγάλους χώρους κάνουν ψώνια που δεν επηρεάζουν τα χρήματα που δαπανούν για αναψυκτικά. Αντίθετα, η μείωση κατανάλωσης δείχνει να είναι περισσότερο ορατή στα συνοικιακά σούπερ μάρκετ γειτονιάς.

Στα συγκεκριμένα μικρομεσαία καταστήματα σούπερ μάρκετ (από 400 έως 1.000 τ.μ.) η πτώση τζίρου ήταν ακόμη πιο ραγδαία: 7,1%, από τα 19,98 εκατ. ευρώ στο πρώτο τετράμηνο του 2021 στα 18,56 εκατ. ευρώ τους αντίστοιχους πρώτους τέσσερις μήνες του 2022.

Η μικρότερη πτώση τζίρου (0,8%) εμφανίζεται στα πολύ μικρά σούπερ μάρκετ, μέχρι 400 τ.μ. Τα αναψυκτικά πωλούνται πιο ακριβά στα συγκεκριμένα σημεία οργανωμένου λιανεμπορίου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter