Μειωμένος κατά 5-6% είναι κατά το πρώτο τετράμηνο του 2022 ο όγκος πωλήσεων καφέ μέσω του καναλιού των σούπερ μάρκετ, με την αξία των πωλήσεων ωστόσο να παραμένει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, λόγω της αύξησης της τιμής στο ράφι κατά 7% μεσοσταθμικά (ανατιμήσεις από 0,5 έως 2 ευρώ το κιλό). Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά μιλώντας σε δημοσιογράφους ο Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, οι αυξήσεις των πρώτων υλών στα υλικά συσκευασίας μεσοσταθμικά ανέρχονται σε επιπλέον 2-3 ευρώ το κιλό, ενώ η επιβάρυνση που προκύπτει από την ενέργεια έχει διπλασιαστεί. Ο ίδιος σημείωσε πως η τιμή του καφέ από τη Βραζιλία για τον «πράσινο» ωμό καφέ είναι αυτή τη στιγμή περίπου στα 5 ευρώ το κιλό, συν τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, ενώ οι καφέδες από τη Λατινική Αμερική είναι περίπου στα 8 ευρώ ανά κιλό για τον ωμό καφέ προ επεξεργασίας. Ωστόσο, οι εταιρείες του κλάδου έχουν απορροφήσει σημαντικό μέρος των ανατιμήσεων, με τον ανταγωνισμό στη συγκεκριμένη αγορά να λειτουργεί υπέρ του καταναλωτή.

Ανεβαίνουν οι κάψουλες, πέφτουν ο ελληνικός και ο στιγμιαίος
Στο μέτωπο της κατανάλωσης, ο κλάδος του καφέ στο κανάλι των σούπερ μάρκετ ήταν από τους ευνοημένους της πανδημίας, καθώς τα lockdowns οδήγησαν τους καταναλωτές σε αυξημένες αγορές ώστε να μπορέσουν να απολαύσουν το αγαπημένο τους ρόφημα κατ’ οίκον, με αποτέλεσμα η κατανάλωση να αυξηθεί κατά 10% στα δύο χρόνια της πανδημίας, ενώ ακόμα και με τη μεώση του όγκου πωλήσεων τους πρώτους μήνες του 2022, αυτός παραμένει αυξημένος κατά 4-5% περίπου σε σχέση με το 2019.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον, σύμφωνα με μέλη της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, είναι ότι οι καταναλωτές φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια ζητούν όλο και περισσότερο premium προϊόντα καφέ, μία τάση που εκδηλώνεται με την αύξηση των πωλήσεων καψουλών εσπρέσο. Από τα 300 εκατ. ευρώ που ήταν οι συνολικές πωλήσεις όλων των ειδών καφέ στα σούπερ μάρκετ το 2021, εκτιμάται πως το 10% αντιπροσώπευαν οι πωλήσεις καψουλών.

Πρόκειται βέβαια για ένα σχετικά χαμηλό μερίδιο αγοράς, το οποίο όμως καταγράφει σταθερά ανοδικές τάσεις, την ώρα που ο ελληνικός καφές παραμένει σταθερά πτωτικός σε κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, διατηρώντας όμως μερίδιο 50% της κατανάλωσης περίπου. Για το πρώτο τετράμηνο εκτιμάται ότι η κατανάλωση ελληνικού καφέ είναι πεσμένη κατά 5% περίπου σε ετήσια βάση, αν και η συγκριτική βάση των πρώτων μηνών του 2021 ήταν αρκετά υψηλή, με δεδομένο ότι υπήρχε σε ισχύ lockdown.

Εντονότερα πτωτική είναι η πορεία του στιγμιαίου καφέ, που πάντως κρατάει μερίδιο της τάξεως του 20%, ενώ το υπόλοιπο 30% μοιράζονται ο καφές φίλτρου, που κινείται ελαφρώς ανοδικά, και οι διάφορες μορφές εσπρέσο, που είναι διαχρονικά ανοδικές.

Όσον αφορά στη συνολική αξία κατανάλωσης καφέ στην εστίαση, αυτή εκτιμάται περίπου στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, όπως υπολογίζεται με βάση την τιμή του ροφήματος που πωλείται ως τελικό προϊόν στον καταναλωτή.

«Πληγή» ο ειδικός φόρος κατανάλωσης
Μιλώντας για τα προβλήματα του κλάδου, ο κ. Μπενόπουλος τόνισε πως πρώτο και βασικό θέμα είναι η κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, που αποτελεί πάγιο αίτημα της αγοράς. Παρότι η Ένωση Ελληνικού Καφέ διατηρεί καλές σχέσεις με την Πολιτεία, πηγές της Ελληνικής Ένωσης Καφέ σχολίαζαν πως δύσκολα θα ικανοποιηθεί στο εγγύς μέλλον το αίτημά τους, δεδομένου ότι η κατάργηση ή έστω η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης θα είχε δημοσιονομικό κόστος, το οποίο η κυβέρνηση σε αυτήν τη φάση μάλλον δεν είναι πρόθυμη να επωμιστεί, δεδομένου ότι οι εκλογές είναι προ των πυλών.

Άλλα προβλήματα που ανέδειξε ο κ. Μπενόπουλος αφορούν στη φύρα στον νωπό καφέ που αποθηκεύεται στις αποθήκες των εισαγωγέων και στην κατάργηση του χαρτόσημου στα χρησιδάνεια που δίνουν στους πελάτες οι επιχειρήσεις στο κανάλι της εστίασης.

Ένα άλλο θέμα είναι η ένταξη του κλάδου μεταποίησης καφέ στο ΕΣΠΑ, που «κολλάει» στο ότι η πρώτη ύλη δε φύεται στην Ευρώπη.

«Δεν θέλουμε ΕΣΠΑ για να φυτέψουμε φυτείες αλλά για να αγοράσουμε μηχανήματα επεξεργασίας. Βρισκόμαστε σε συζητήσεις για να φύγει ο τομέας επεξεργασίας καφέ από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σε ό,τι αφορά την απόδοση των αναπτυξιακών προγραμμάτων και να μεταφερθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης», εξήγησε ο κ. Μπενόπουλος.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter