Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τη φετινή χριστουγεννιάτικη αγορά, βασισμένη σε τιμοληψίες στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ τον Δεκέμβριο και σε συνεντεύξεις στελεχών του κλάδου αναφορικά με τις εκτιμήσεις και προβλέψεις τους για τις τιμές των αγαθών την εβδομάδα προ των Χριστουγέννων, φαίνεται ότι οι τιμές των προϊόντων του τυπικού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού το 2017 κυμάνθηκαν στο ίδιο επίπεδο με το 2014, εμφανίζοντας μείωση 3% συγκριτικά με τις τιμές του 2016.

Οι ερευνητές του ινστιτούτου επισημαίνουν ότι, ενώ οι τιμές είναι επιβαρυμένες από την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ την τελευταία τριετία, η τελική αξία του γιορτινού καλαθιού αγορών είναι σχεδόν ίδια με το 2014, έτσι ώστε η αξία του προ ΦΠΑ υπολογίζεται μειωμένη κατά 3%. Σημειώνουν ότι για το τυπικό γιορταστικό καλάθι ο αναλογών ΦΠΑ αυξήθηκε κατά 22% ως προς το 2014. Επίσης, επισημαίνουν ότι η αξιοποίηση εκ μέρους των καταναλωτών των ευκαιριών αγορών, δηλαδή των προγραμμάτων προσφορών που διοργανώνουν οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου, τους δίνουν τη δυνατότητα εξοικονομήσεων κατά μέσο όρο 12% ανά καλάθι αγορών.

Η έρευνα αφορούσε 22 τυπικές κατηγορίες προϊόντων, που περιλαμβάνει το χριστουγεννιάτικο τραπέζι (κουραμπιέδες, μελομακάρονα, βασιλόπιτα, γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αυγά, πατάτες, κ.ά.). Από αυτές στις 13 διαπιστώθηκαν μειώσεις τιμών, σε 2 σταθερότητα και σε 7 αύξηση. Σε σχέση με το εύρος τιμών, οι μελετητές σχολιάζουν ότι η μέση διακύμανσή τους παραμένει αυξημένη, υπολογιζόμενη περίπου στο 35% της αξίας τους. Την αποδίδουν δε στις έντονες προσφορές και προωθητικές εκπτωτικές ενέργειες των μεγάλων αλυσίδων και των προμηθευτικών εταιρειών. Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα σχεδόν το ένα στα δύο προϊόντα διατέθηκε υπό καθεστώς προώθησης.