Η αγορά αντηλιακών ευρείας διανομής παρουσιάζει ολοένα και μεγαλύτερη εξειδίκευση προϊόντων, καθώς σε αυτήν μεταφέρονται οι τάσεις της επιλεκτικής διανομής, δηλαδή των ακριβών μαρκών. Η εξειδίκευση εντοπίζεται τόσο στον τομέα της συσκευασίας των προϊόντων, καθώς λανσάρονται συνεχώς νέες μεγαλύτερης πρακτικότητας συσκευασίες, όσο και στην ίδια τη δράση των αντηλιακών, με την κυκλοφορία προϊόντων για τα μαλλιά, self tan, παιδικών κλπ. Ανοδικά κινούνται οι πωλήσεις αντηλιακών γαλακτωμάτων σε μορφή σπρέι. Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, πάντως, παρουσιάζει η υποκατηγορία των προϊόντων αυτομαυρίσματος. Εκτιμάται, επίσης, ότι ανοδικά κινούνται και οι πωλήσεις της υποκατηγορίας των βρεφικών-παιδικών προϊόντων.

Την περσινή σεζόν δεν υπήρξαν μεγάλες καινοτομίες στην κατηγορία. Οι περισσότερες προμηθεύτριες εταιρείες προχώρησαν σε επέκταση των υπαρχόντων σειρών τους με νέα λανσαρίσματα, ενώ μεγαλύτερη έμφαση έδωσαν στη διαφημιστική υποστήριξη των νέων προϊόντων. Οι βασικές καινοτομίες τους σε επίπεδο φόρμουλας αφορούσαν σε υψηλότερους δείκτες και προηγμένα φίλτρα προστασίας, προσθήκη βιταμινών και φυτικών συστατικών, νέα διάφανα spray, καθώς και νέες υφές, όπως τα αντηλιακά gels, που είναι πιο δροσιστικά και απορροφώνται εύκολα. Σε επίπεδο συσκευασίας, η καινοτομία εκφράστηκε στις νέες συσκευασίες spray, όπως τα aerosol spray που εξασφαλίζουν συνεχή ροή στον ψεκασμό, αρκετά εκ των οποίων δεν χρειάζονται καν επάλειψη. 

Το δροσερό και υγρό περσινό καλοκαίρι μείωσε κάπως τις πωλήσεις των αντηλιακών ευρείας διανομής, σε σχέση με την προηγούμενη αντίστοιχη περίοδο. Το σύνολο των πωλήσεων της κατηγορίας στα καταστήματα τροφίμων και καλλυντικών το πρώτο δεκάμηνο του 2006, σύμφωνα με στοιχεία προμηθευτριών εταιρειών βασισμένα σε έρευνες της ACNielsen, ανήλθε στα 13,2 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση κατά -2% σε σχέση με πέρυσι (13,5 εκατ. ευρώ). Αντίστοιχα ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά -5%.

Μαύρισμα… άνευ ηλίου

Οι πωλήσεις των αντηλιακών λαδιών και γαλακτωμάτων πέρυσι παρέμειναν σχεδόν σταθερές. Στα γαλακτώματα ανάπτυξη παρουσίασαν μόνο τα σπρέι, ενισχυμένα κατά 11% σε όγκο και κατά 10% σε αξία. Η άνοδος αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην προτίμηση των πρακτικών συσκευασιών. 

Πτωτική τάση παρουσιάζουν οι πωλήσεις των κρεμών προσώπου, των after sun και των προϊόντων προστασίας των μαλλιών. Κύριος λόγος για την πτώση πωλήσεων των κρεμών προσώπου είναι η προαγωγή τους στην επιλεκτική διανομή, ενώ η πτώση των after sun αποδίδεται στην κυκλοφορία και έντονη διαφημιστική δραστηριοποίηση των προϊόντων περιποίησης σώματος. 

Η ταχύτερα αναπτυσσόμενη υποκατηγορία είναι των προϊόντων αυτομαυρίσματος (self tan), που ενισχύθηκαν σε αξία κατά 707%, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, και κατά 398%, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACNielsen. Η υποκατηγορία, αν και υπάγεται στην ευρύτερη αγορά των αντηλιακών, δεν περιλαμβάνει προϊόντα αντηλιακής προστασίας αλλά προϊόντα αυτομαυρίσματος. Η άνοδός της οδηγείται από την τάση για μαύρισμα χωρίς ήλιο, κυρίως εξαιτίας του φόβου για τις βλαβερές συνέπειες της ηλιακής ακτινοβολίας αλλά και των περιορισμένων διακοπών. Αποδίδεται, όμως, και στην εκπαίδευση του καταναλωτή, καθώς όλες οι μεγάλες μάρκες λανσάρισαν, με έντονη διαφημιστική υποστήριξη, προϊόντα αυτομαυρίσματος. Η υποκατηγορία self tan αποτελεί μόνο το 2% σε αξία επί του συνόλου της αγοράς ευρείας διανομής, αλλά προβλέπεται να αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια.

Κανάλια διανομής 

Χωρίς να υπολογιστούν οι πωλήσεις των φαρμακείων, οι πωλήσεις της κατηγορίας επιμερίζονται κατά 60% στις μεγάλες αλυσίδες και 40% στα μικρά καταστήματα. Σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις, αν συνυπολογιστεί στο σύνολο των πωλήσεων της κατηγορίας το μερίδιο των φαρμακείων (κανάλι για το οποίο δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία μετρήσεων), το 28-30% των πωλήσεων πραγματοποιείται από τα σούπερ μάρκετ, το 30% από τα μικρά καταστήματα των τουριστικών περιοχών, ενώ το υπόλοιπο κατανέμεται μεταξύ φαρμακείων και καταστημάτων καλλυντικών. 

Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα. Σύμφωνα με στοιχεία των προμηθευτριών εταιρειών, το μερίδιό τους πέρυσι στην αγορά της ευρείας διανομής άγγιξε το 3% σε όγκο και 1,3% σε αξία.