Πληθωριστικές τάσεις δημιουργούν στην αγορά οι πρώτες ανατιμήσεις μεγάλων προμηθευτών του οργανωμένου λιανεμπορίου, που άρχισαν να περνούν σταδιακά στην κατανάλωση. Στην πλειοψηφία τους οι αυξήσεις τιμών χονδρικής του 2007 χαρακτηρίζονται υπερβολικές ή έστω αδικαιολόγητες και το σημαντικότερο όλων είναι ότι αφορούν σε ορισμένα από τα αγαθά, τα οποία καταναλώνονται σε καθημερινή βάση από τα νοικοκυριά.

Κοινωνοί των νέων τιμολογιακών στοιχείων έγιναν τόσο οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες καλούνται στo πλαίσιο του σκληρού ανταγωνισμού να αποφασίσουν πότε και σε τι βαθμό θα περάσουν στο ράφι τις ανατιμήσεις, όσο και το υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο μέσω της Διεύθυνσης Τιμών Φαρμάκων και Βιομηχανικών Προϊόντων συγκεντρώνει με ευθύνη των ίδιων των βιομηχανιών κάθε νέο τιμοκατάλογο μεγάλου προμηθευτή του λιανεμπορίου.

Απευθυνθήκαμε σε υψηλόβαθμο παράγοντα του υπουργείου για τον σχολιασμό των τελευταίων εξελίξεων γύρω από τις τιμές. Ζητώντας να τηρηθεί η ανωνυμία του, υποστήριξε ότι από τα στοιχεία του υπουργείου προκύπτει πως οι νέοι τιμοκατάλογοι χονδρικής περιλαμβάνουν αυξήσεις, οι οποίες σε μέσα επίπεδα κινούνται στα όρια του πληθωρισμού. Πάντως, από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το greekretail, συνάγονται τα εξής: 

  • Οι τέσσερις στις πέντε αυξήσεις τιμών του πρώτου τριμήνου του 2007 κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα του πληθωρισμού, που το μήνα Ιανουάριο έκλεισε στο 2,7%.
  • Σε σύνολο, οι αυξήσεις τιμών αφορούν σε 130 βασικά είδη κατανάλωσης, το καθ’ ένα από τα οποία περιλαμβάνει πολυάριθμους κωδικούς.
  • Οι ανατιμήσεις άρχισαν να ισχύουν σταδιακά από την 1η του έτους. Ο πρώτος κύκλος τους πρόκειται να ολοκληρωθεί στα μέσα του τρέχοντος μηνός.
  • Μόνο οι 24 από τις 130 ανατιμήσεις είναι χαμηλότερες του 2,7%.
  • Οι περισσότερες ανατιμήσεις κυμαίνονται μεταξύ 4% και 7%. Ωστόσο, δεν λείπουν και οι ακραίες περιπτώσεις με ποσοστά που υπερβαίνουν το 20%.
  • Μεταξύ των κατηγοριών που καταγράφονται αυξήσεις τιμών είναι προϊόντα όμως χυμοί, αναψυκτικά, κρασιά και ποτά, γάλατα και γιαούρτια, απορρυπαντικά, χαρτικά, παιδικές τροφές και άλλες βασικές κατηγορίες αγαθών ευρείας κατανάλωσης.
  • Στη λίστα με τις επιχειρήσεις που προχώρησαν σε ανατιμήσεις για το 2007 περιλαμβάνονται οι περισσότεροι από τους μεγαλύτερους προμηθευτές του οργανωμένου λιανεμπορίου.

Πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι ο πρώτος κύκλος ανατιμήσεων δεν έκλεισε, δεδομένου ότι πολλές βιομηχανίες συνεχίζουν να ανακοινώνουν νέους τιμοκαταλόγους χονδρικής στο οργανωμένο λιανεμπόριο.