Παράταση μέχρι την Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023 παίρνει το μέτρο του Καλαθιού του Νοικοκυριού, με νομοθετική διάταξη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που ψηφίστηκε από το Κοινοβούλιο. Ακόμη, στο νόμο προστέθηκε διάταξη, η οποία επιτρέπει στον εκάστοτε υπουργό να εφαρμόσει νέα ολιγόμηνη επέκταση στο μέτρο. Η τελευταία διάταξη ψηφίστηκε με το μυαλό στην πιθανότητα η χώρα να βρίσκεται σε καθεστώς υπηρεσιακής κυβέρνησης στην καταληκτική ημερομηνία ισχύος του μέτρου, αν δεν έχει προκύψει κυβέρνηση στις 21 Μαΐου.

Απορρίπτει το Υπουργείο το ενδεχόμενο εργαλειοποίησης των προστίμων εκ μέρους των σούπερ μάρκετ
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε ότι «η μάχη κατά της ακρίβειας αρχίζει να αποδίδει». Αναφορικά με τα πρόστιμα που επέβαλε η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) στις 16 Φεβρουαρίου 2023, ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε ότι «έχουν εισπραχθεί όλα, μέχρι τελευταίου ευρώ και οι αλυσίδες θα κινηθούν δικαστικά στη συνέχεια για να το διεκδικήσουν πίσω, αν δικαιωθούν». Σε ερώτηση του FOODReporter αν η ισχύουσα νομοθεσία συμφέρει τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να παραβαίνουν αρχικά το νόμο περί αισχροκέρδειας, προκειμένου βραχυπρόθεσμα να εγγράψουν στους ισολογισμούς τους μεγαλύτερα κέρδη και ύστερα, μετά τη δικαστική διεκδίκηση, να εγγράψουν σε μεταγενέστερες οικονομικές καταστάσεις τις όποιες ζημίες από οριστικοποιημένα πρόστιμα, ο κ. Γεωργιάδης απάντησε: «Ασφαλώς και δεν τους συμφέρει, επειδή τους πιάνουμε αμέσως και πληρώνουν το διπλάσιο της παράβασης.

Το σύστημα, όπως έχει φτιαχτεί, δεν μπορεί να επιτρέψει σε καμία αλυσίδα να “κλέψει” τον καταναλωτή. Εξάλλου, για να αμφισβητήσουν δικαστικά την όποια επιλογή προστίμου, πρέπει πρώτα να το πληρώσουν». Ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης, στο ίδιο ερώτημα, στάθηκε στη δημοσιοποίηση του ονόματος και την αρνητική διαφήμιση επ’ αυτού: «Συμφέρει μια αλυσίδα να δημοσιοποιηθεί ότι υπέπεσε σε τέτοια παράβαση;», διερωτήθηκε. Υπενθυμίζεται ότι αν η παράβαση είναι πάνω από €50.000, το όνομα της αλυσίδας που παραβαίνει το νόμο περί αισχροκέρδειας δημοσιεύεται με την πρώτη παράβαση. Το ίδιο ισχύει αν η επιχείρηση είναι υπότροπη.

Το παράδειγμα του πληθωρισμού της Λιθουανίας στα τρόφιμα
Αναφορικά με το παράδειγμα της Λιθουανίας, η οποία επιφυλάσσει υψηλότερα πρόστιμα για αισχροκέρδεια συγκριτικά με εκείνα της Ελλάδας, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε: «Δεν είναι πολιτική μας να επιβάλουμε πρόστιμα για τα πρόστιμα. Ο πληθωρισμός της Λιθουανίας στην αγορά των τροφίμων “τρέχει” με διπλάσιους ρυθμούς απ’ ό,τι της Ελλάδας. Αυτό σημαίνει ότι εμείς έχουμε τιθασεύσει τον πληθωρισμό, άρα τα μέτρα που έχουμε θέσει, αποδίδουν και οι αλυσίδες δεν τα παραβαίνουν».

Ο κ. Παπαθανάσης στάθηκε στο ζωηρότερο ενδιαφέρον των εταιρειών να εντάξουν branded προϊόντα τους στο Καλάθι του Νοικοκυριού: «Ο καταναλωτής έχει την τάση να συνηθίζει σε ένα είδος. Όταν συνηθίζει να αγοράζει προϊόν ιδιωτικής ετικέτας από το Καλάθι του Νοικοκυριού για μια ανάγκη του, δημιουργείται μια αναταραχή στις συνήθειές του. Επομένως, οι εταιρείες που έχουν χάσει μερίδιο της αγοράς, επιθυμούν να μειώσουν τις τιμές για να μπουν στο Καλάθι και να μπορέσουν να ανακτήσουν το μερίδιο της αγοράς που απώλεσαν», τόνισε. Ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στις επαφές που θα έχει για τις τιμές των κρεάτων το Πάσχα, διευκρινίζοντας ότι στις διαπραγματεύσεις με την κρεαταγορά και του χονδρεμπόρους θα παίξει ρόλο η μικρότερη εκτροφή αμνοεριφίων από τους κτηνοτρόφους, αλλά και η πρότερη -της ελληνικής- αυξημένη ζήτηση κρέατος για εξαγωγές, λόγω του Πάσχα των Καθολικών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter