Αντί των ελπίδων για «Ολυμπιακά ρεκόρ αυγουστιάτικου τζίρου», τα περισσότερα σούπερ μάρκετ της πρωτεύουσας παρουσίασαν ισχνά έσοδα. Όλοι πλέον μιλούν για διαφυγόντα κέρδη, για απώλειες εσόδων που δύσκολα μπορούν να υπολογιστούν και για αρνητικές επιδράσεις στους φετινούς ρυθμούς ανάπτυξης μιας αγοράς που λειτουργεί με εξαιρετικά περιορισμένα περιθώρια κέρδους. Εκτός της απώλειας των προβλεπομένων εσόδων, το οργανωμένο λιανεμπόριο έχασε και εξαιτίας των επενδύσεων στις οποίες υποχρεώθηκε, προκειμένου να εξασφάλιζε την αρτιότητα των υπηρεσιών που απαιτούσαν οι υψηλές προσδοκίες από την κορυφαία διοργάνωση.
Τα σούπερ μάρκετ την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων δεν τα κατάφεραν στο αγώνισμα των… πωλήσεων, παρουσιάζοντας μειωμένα έσοδα, παρά την ομολογουμένως καλή προετοιμασία τους. Με τη λήξη των Ολυμπιακών τα στελέχη του κλάδου έκαναν τα πλέον απογοητευτικά σχόλια για τον τζίρο του Αυγούστου, μιλώντας για μια αύξησή του στα όρια του πληθωρισμού.
Αντί των ελπίδων για «Ολυμπιακά ρεκόρ αυγουστιάτικου τζίρου», τα περισσότερα σούπερ μάρκετ της πρωτεύουσας παρουσίασαν ισχνά έσοδα. Ενώ το προσωπικό τους παρέμενε στις επάλξεις για το «μετάλλιο» στην εξυπηρέτηση υπέρ της εθνικής μας υπόθεσης, η Αθήνα ερήμωσε από τους μόνιμους κατοίκους της. Όσο για τους τουρίστες, με εξαίρεση το ιστορικό κέντρο της πόλης και το κατάστημα Carrefour κοντά στο Ολυμπιακό στάδιο, ήταν μάλλον άφαντοι.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αντιμετώπισαν ανάλογα προβλήματα και στα νησιά. Η μείωση κατά 30% της τουριστικής κίνησης σε σχέση με την περυσινή καλοκαιρινή περίοδο έπληξε τον κλάδο. Το κλίμα επιβαρύνθηκε και από τις συγκρατημένες αγορές των Ελλήνων τουριστών, οι οποίοι περισσότερο από κάθε προηγούμενη χρονιά προτίμησαν φέτος για τις διακοπές τους τα σπίτια συγγενών και φίλων αντί των αδικαιολόγητα δαπανηρών τουριστικών καταλυμάτων.
Διαφυγόντα κέρδη, απώλειες εσόδων
Το πλήγμα που δέχθηκε το οργανωμένο λιανεμπόριο ήταν διπλό. Δεν έχασε μόνο έσοδα, τα οποία μάλιστα θεωρούσε δεδομένα, αλλά υποχρεώθηκε σε επενδύσεις προκειμένου να αναδιοργανώσει τον μηχανισμό του, ώστε «να λειτουργήσει ρολόι» στο διάστημα των Ολυμπιακών Αγώνων. Στο πλαίσιο αυτό επενδύθηκαν σημαντικά κεφάλαια στον τομέα των logistics, για την κάλυψη της υπερωριακής-νυκτερινής εργασίας, για τις μετακινήσεις υπαλλήλων από την περιφέρεια προς τις Ολυμπιακές πόλεις και για την καταβολή Ολυμπιακού πριμ –όπου κρίθηκε αναγκαίο– ενώ αμέτρητες ήταν και οι εργατοώρες που απαίτησε ο στόχος της επιτυχημένης προετοιμασίας και προσαρμογής των αλυσίδων.
Όλοι πλέον μιλούν για διαφυγόντα κέρδη, για απώλειες εσόδων που δύσκολα μπορούν να υπολογιστούν και για αρνητικές επιδράσεις στους φετινούς ρυθμούς ανάπτυξης μιας αγοράς που λειτουργεί με εξαιρετικά περιορισμένα περιθώρια κέρδους.
Οι …παρενέργειες στον κλάδο από την παγκόσμια αθλητική διοργάνωση αναμένεται να συνεχιστούν το φθινόπωρο, αφού οι αλυσίδες υποχρεούνται να δώσουν στους υπαλλήλους τους τα γενναία υπόλοιπα αδείας που τους οφείλουν, με αποτέλεσμα εμφανή στο επίπεδο της εξυπηρέτησης των καταναλωτών, οι οποίοι βρίσκονται πλέον εντός των αττικών τειχών…
Μικρή αποζημίωση από τον Φοίβο και την Αθηνά
Η μοναδική νότα αισιοδοξίας τον Αύγουστο για τα σούπερ μάρκετ ήρθε από τα ράφια του Φοίβου και της Αθηνάς, αφού σε αντίθεση με τα υπόλοιπα αγαθά, τα Ολυμπιακά προϊόντα κέρδισαν το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Οι πωλήσεις τους εκτινάχθηκαν στα ύψη, με τον ημερήσιο τζίρο τους να αντιστοιχεί σε έσοδα που στο πρόσφατο παρελθόν πρόσφεραν σε διάστημα ολόκληρου μήνα! Ασυζητητί, βέβαια, ο τζίρος των Ολυμπιακών προϊόντων δεν αντιστάθμισε στο ελάχιστο τις απώλειες εσόδων των αλυσίδων…