Τεράστια επιχείρηση καναδικών συμφερόντων, η McCain κατέχει δεσπόζουσα θέση στην ευρωπαϊκή αγορά και εφαρμόζει αποτελεσματικές πολιτικές υψηλής ποιότητας και διεισδυτικού μάρκετινγκ. Ο όμιλος δίνει ιδιαίτερη σημασία την ανάπτυξη στη νότια Ευρώπη και στα Βαλκάνια, γεγονός που ενισχύει και τη θέση της Ελλάδας στο στρατηγικό του σχεδιασμό, όπως διαπιστώσαμε και κατά το ταξίδι μας στη Λιλ, που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της McCain Hellas.

Τεράστια επιχείρηση καναδικών συμφερόντων, η McCain κατέχει δεσπόζουσα θέση στην ευρωπαϊκή αγορά και εφαρμόζει αποτελεσματικές πολιτικές υψηλής ποιότητας και διεισδυτικού μάρκετινγκ. Ο όμιλος δίνει ιδιαίτερη σημασία την ανάπτυξη στη νότια Ευρώπη και στα Βαλκάνια, γεγονός που ενισχύει και τη θέση της Ελλάδας στο στρατηγικό του σχεδιασμό, όπως διαπιστώσαμε και κατά το ταξίδι μας στη Λιλ, που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της McCain Hellas.

Πραγματικός κολοσσός στον τομέα της τηγανητής πατάτας, ο καναδικός όμιλος McCain έχει, εδώ και πολλά χρόνια, τις κύριες ευρωπαϊκές του εγκαταστάσεις στη βόρεια Γαλλία. Ενισχύει δε την παρουσία του στην περιοχή αυτή με επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 114 εκατομμύρια δολάρια. Το νέο εργοστάσιο της McCain θα λειτουργήσει τέλη Μαϊου στο Matougues της Καμπανίας η οποία, πέρα από τις σαμπάνιες της, φημίζεται και για την υψηλή ποιότητα των πατατών της. Η νέα μονάδα της McCain, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο (22.500 τ.μ.) θα έχει ικανότητα παραγωγής 25 τόνων τηγανητής πατάτας την ώρα και θα προσφέρει στην τοπική κοινωνία πάνω από 300 θέσεις εργασίας. Συνολικά, ο όμιλος McCain έχει πέντε μονάδες παραγωγής και επεξεργασίας τηγανητής πατάτας στη βόρεια Γαλλία και κατέχει την πρώτη θέση στη γαλλική αγορά προτηγανισμένων κατεψυγμένων πατατών.

Υπερτοπικό κέντρο ανάπτυξης με έδρα την Ελλάδα

Με ιδρυτή τον Harisson McCain, ο όμιλος έχει σήμερα μονάδες παραγωγής σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης, όπου υπάρχει επάρκεια πρώτης ύλης και, από πλευράς μάρκετινγκ, μεγάλο του ατού είναι η αυστηρή προσήλωση στην ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων. Όπως μας υπογράμμισαν εκ μέρους της McCain Alimentaire ο διευθύνων σύμβουλος κ. J. Bernu και ο γενικός διευθυντής της κ. Jean Louis Jilardi, η McCain διερευνά την άμεση επέκταση σε νέες αγορές όπως αυτές των Βαλκανικών και άλλων γειτονικών της Ελλάδας χωρών, με προοπτική τη δημιουργία ενός υπερτοπικού κέντρου με έδρα την χώρα μας. Παράλληλα, ο όμιλος έχει προγραμματίσει νέες επενδύσεις στην Ισπανία, την Ιταλία, το Βέλγιο και την Πορτογαλία, χώρες που παρουσιάζουν μεγάλη ζήτηση προτηγανισμένης πατάτας. Ας σημειωθεί επίσης ότι μέσα στο 2000 η McCain εγκαινίασε μονάδες παραγωγής στην Πολωνία, στην Alberta του Καναδά και στο Easton των ΗΠΑ, ενώ χάρη στη συμμαχία της με την ελβετική Frigemo AG μπήκε για πρώτη φορά και στην αγορά της Ελβετίας.

Εντυπωσιακή είναι επίσης και η είσοδος του ομίλου στη νότια Αφρική, όπου τον περασμένο Ιούνιο εξαγόρασε την εταιρεία προτηγανισμένης πατάτας Irvin and Johnson του ομίλου Anglovaal. Με την εξαγορά αυτή, ο όμιλος McCain όχι μόνον ενίσχυσε σημαντικά την παρουσία του στη χώρα του Ν. Μαντέλα, αλλά απέκτησε και δύο εργοστάσια παραγωγής κατεψυγμένων λαχανικών τα οποία, μαζί με τη μονάδα προτηγανισμένης πατάτας, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 95 εκατ. δολάρια σε κύκλο εργασιών. Εξάλλου, με αυτή την εξαγορά στη νότια Αφρική, η McCain Foods Limited θα διαθέτει πάνω από 50 παραγωγικές μονάδες σε 14 χώρες, από τις οποίες οι 30 παράγουν προτηγανισμένη πατάτα σε όλες τις εκδοχές της. “Με τον τρόπο αυτό καλύπτουμε το 30% προτηγανισμένης πατάτας σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά ταυτόχρονα διαθέτουμε και ένα υψηλού επιπέδου επιτελείο γεωπόνων”, μας τονίζει ο κ. J. Bernu. Πράγματι, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο καναδικός όμιλος κάνει σοβαρές επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη και πέρσι ήταν ο διοργανωτής του Παγκόσμιου Γεωπονικού Συνεδρίου.

McCain Hellas

Αναφορικά με την παρουσία της στην Ελλάδα, ο κ. Γιώργος Γκόνος, γενικός διευθυντής της ελληνικής θυγατρικής, μας είπε πως η McCain συμπληρώνει φέτος οκτώ χρόνια εμπορικής δραστηριότητας με σταθερή ετήσια άνοδο των πωλήσεών της. Αναλυτικότερα, η McCain Hellas κατέχει το 58% της ελληνικής αγοράς πατάτας στη χονδρική και το 40% στη λιανική. Έτσι, οι προτηγανισμένες πατάτες της εταιρείας καλύπτουν όλο το φάσμα της μαζικής διατροφής, αλλά και τα μεγαλύτερα σημεία λιανικών πωλήσεων. Τους τελευταίους μήνες η McCain λάνσαρε στην ελληνική αγορά και δύο κατεψυγμένες πίτσες, οι οποίες γνωρίζουν υψηλές πωλήσεις τόσο στις ΗΠΑ όσο και στον Καναδά, ενώ προωθεί και τα Specialities, προϊόντα προστιθέμενης αξίας με βάση την πατάτα. Ιδιαίτερα τα Specialities, αποτελούν ένα πολύ καλό “όχημα” ανάπτυξης των πωλήσεων της εταιρείας διεθνώς, παρουσιάζοντας μια νέα πρόταση στην κατηγορία των σνακ, με την ευρύτερη έννοια του όρου. Προσαρμόζοντας τη στρατηγική της εταιρείας στην τοπική αγορά, η McCain Hellas στοχεύει στην αύξηση του μεριδίου της και μέσω ανάπτυξης νέων αγορών, αλλά και μέσω εξαγορών.

Προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ομίλου, η κατανάλωση προτηγανισμένης πατάτας έχει πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης των πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Όσο για τη μαζική εστίαση, τα διευθυντικά στελέχη της McCain πιστεύουν ότι επίσης θα αναπτύσσεται, παρά τις αντιδράσεις κάποιων ομάδων, ειδικά στη Γαλλία.

Από την άποψη αυτή είναι ενδιαφέρουσες οι απόψεις του Γάλλου αγρότη συνδικαλιστή κ. Πιερ Λεμέρ, από τη Λιλ, ο οποίος υπογραμμίζει ότι οι μονάδες παραγωγής της McCain όχι μόνον έσωσαν τη γαλλική παραγωγή πατάτας, αλλά της επέτρεψαν να επεκταθεί και σε νέες ποικιλίες, οι οποίες σήμερα προσφέρουν στους παραγωγούς υψηλές προστιθέμενες αξίες”.

Στόχος της McCain ο διπλασιασμός του τζίρου της στη Ν. Ευρώπη

Απευθυνόμενος στους συμμετέχοντες στη δεύτερη αποστολή που επισκέφθηκε το εργοστάσιο της McCain στην Hernes, έξω από τη Λιλ, ο κος J.L. Jilardi, αναφέρθηκε στην στους στόχους της εταιρείας για την επόμενη πενταετία.

H McCain, είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων. Πραγματοποιεί τζίρο 1,5 τρισ. δρχ. Τα τελευταία πέντε χρόνια διέθεσε για επενδύσεις σε κατασκευή εργοστασίων ή αναβάθμιση ήδη υπαρχόντων πάνω από 130 δισ. δρχ. Στις ΗΠΑ κατέχει τη δεύτερη θέση στην αγορά της προτηγανισμένης πατάτας, μετά την εξαγορά από την Heinz της Ore Ida που κόστισε 500 εκατ. δολάρια,(τα συγκεκριμένα προϊόντα θα έρθουν και στην Ελλάδα).

Στόχος της McCain για τη Ν. Ευρώπη, όπου το 2000 πραγματοποίησε τζίρο 2,6 δισ. γαλλικών φράγκων, είναι ο διπλασιασμός του τζίρου της την επόμενη πενταετία (5,2 δισ. γαλλικά φράγκα). Αυτός ο στόχος φαίνεται εφικτός και για την Ελλάδα, όπου η εταιρεία έχει τη δεύτερη θέση και η αγορά μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, όπως δήλωσε ο κος Γκόνος. Η αύξηση του τζίρου, αλλά και του μεριδίου της εταιρείας στις τοπικές αγορές, θα πραγματοποιηθεί μέσα από την προσαρμογή της συνολικής στρατηγικής της στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες κάθε χώρας. Μια πολιτική που ακολουθούσε από χρόνια η McCain και που τώρα αντιγράφουν πολλές ισχυρές πολυεθνικές επιχειρήσεις.

Ο αντιπρόεδρος της McCain Alimentaire κος Michele Delaitre, μιλώντας για τεχνικά θέματα και ζητήματα που αφορούν στην πρώτη ύλη, τόνισε πως βασικοί παράγοντες για την επίτευξη της ανάπτυξης σε διεθνές επίπεδο αλλά και σε τοπικές αγορές όπως αυτή της Ελλάδας, είναι η διερεύνηση των στοιχείων που οδηγούν στην ικανοποίηση του πελάτη, η υποστήριξη του ανθρώπινου δυναμικού της επιχείρησης, η βελτίωση της πρώτης ύλης μέσα από την εφαρμοσμένη έρευνα, οι επενδύσεις σε τεχνολογικό εξοπλισμό και σε παραγωγική δυνατότητα, αλλά και η ενίσχυση της εικόνας της επιχείρησης με κινήσεις που δίνουν το προφίλ του “καλού πολίτη”. Στην Ελλάδα, επεσήμανε ο κος Γκόνος, η πολιτική αυτή προωθείται μέσα από την ενίσχυση δραστηριοτήτων με εκπαιδευτικό περιεχόμενο.