Η Lidl Ελλάς διανύει πορεία συνεχούς εξέλιξης στην ελληνική αγορά, κερδίζοντας αναγνώριση για τη στρατηγική και την ανάπτυξή της. Με την ανάδειξή της σε Retailer of the Year για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στα Supermarket Awards, η εταιρεία επιμένει να επενδύει στη διαφοροποίηση των προϊόντων της, μέσω συνεργασιών με Έλληνες παραγωγούς. Στη συνέντευξή του στο «σελφ σέρβις» ο κ. Martin Brandenburger, διευθύνων σύμβουλός της, εξηγεί πώς η εταιρεία συνδυάζει την καινοτομία με τις ανταγωνιστικές τιμές, ενισχύοντας τη θέση της στην αγορά.

Τι είναι αυτό που πραγματικά καθιστά τη Lidl Ελλάς ανταγωνιστική και πώς η στρατηγική της δημιουργεί αξία τόσο για την εταιρεία όσο και για τους καταναλωτές; Η απάντηση, σύμφωνα με τον κ. Martin Brandenburger, βρίσκεται στην ικανότητά της να προσαρμόζεται στις σύγχρονες απαιτήσεις με ευελιξία και στοχευμένο σχεδιασμό. Η Lidl Ελλάς επιτυγχάνει να ισορροπεί ανάμεσα στον ανταγωνισμό, την καινοτομία και την κοινωνική ευθύνη, δημιουργώντας ένα μοντέλο λειτουργίας όχι μόνο κερδοφόρο αλλά και βιώσιμο.

σελφ σέρβις.: Η Lidl Ελλάς αναδείχθηκε Retailer of the Year σε μια περίοδο έντονου ανταγωνισμού και οικονομικών προκλήσεων. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η επιτυχία σας, στη στρατηγική της διαφοροποίησης ή στην προσήλωση σε ένα μοντέλο προσιτών τιμών;

Martin Brandenburger.: Φέτος συμπληρώσαμε 25 χρόνια επιτυχημένης παρουσίας στην ελληνική αγορά. Ξεκινήσαμε φέρνοντας στη χώρα ένα δυναμικό και καινοτόμο μοντέλο επιχειρηματικότητας, βασισμένο στη μοναδική φιλοσοφία της Lidl. Θέλουμε να καλύπτουμε τις καθημερινές ανάγκες όλων, με εύκολη πρόσβαση σε όλα τα προϊόντα μας, στην καλύτερη σχέση ποιότητας τιμής. Εγγυόμαστε ενιαία αγοραστική εμπειρία και φυσικά τις ίδιες, ανταγωνιστικές τιμές παντού. Συμβάλλουμε σε μια πιο βιώσιμη κατανάλωση, με πιο βιώσιμη γκάμα προϊόντων. Είμαστε λοιπόν πολύ υπερήφανοι που στα ετήσια Supermarket Awards αναδειχθήκαμε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά Retailer of the Year, αποσπώντας 26 βραβεία.

Το 68% ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΕΣ

σ. σ.: Πώς υποστηρίζετε τους Έλληνες παραγωγούς;

Μ. Β.: Τους θεωρούμε στρατηγικούς μας εταίρους. Δεν διακρίνουμε μεγέθη, αλλά αυτό που μας ενδιαφέρει πάνω απ’ όλα είναι η σταθερή ποιότητα. Το 68% του τζίρου μας προέρχεται από τα δικά τους προϊόντα. Μαζί προσφέρουμε σημαντική πρόσθετη αξία στην ελληνική οικονομία. Φέρνουμε τα ποιοτικά τους προϊόντα στο οικογενειακό τραπέζι και με τη βοήθειά μας γίνονται πρεσβευτές της εθνικής παραγωγής στις αγορές του εξωτερικού, μέσω των καταστημάτων μας. Το 2023 προωθήσαμε 1.624 κωδικούς προϊόντων περισσότερων των τετρακοσίων Ελλήνων προμηθευτών σε 31 χώρες, περιλαμβανομένων των ΗΠΑ, δημιουργώντας ένα κύκλο εργασιών 488,4 εκατ. ευρώ. Τα 92,1 εκατ. ευρώ αφορούν τα εξαγωγικά προϊόντα Eridanous.

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 200 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ

σ. σ.: Ποια είναι τα μελλοντικά πλάνα ανάπτυξης της Lidl Ελλάς; Υπάρχουν νέες επενδύσεις ή έργα που αναμένονται σύντομα;

Μ. Β.: Από το 1999 μέχρι σήμερα έχουμε επενδύσει στη χώρα περισσότερα από 1,4 δισ. ευρώ. Τη διετία 2024-2025 υλοποιούμε ένα πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 100 εκατ. ευρώ στο δίκτυο των καταστημάτων και στις αποθήκες μας. Είμαστε μάλιστα στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε μια ιδιαίτερα σημαντική επένδυση περίπου 100 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ενός νέου logistics center στην Ελευσίνα ως το 2029, που θα ενισχύσει το συγκριτικό μας πλεονέκτημα στον καθημερινό ανεφοδιασμό των καταστημάτων μας σε όλη τη χώρα με φρέσκα τρόφιμα, στοιχείο που μας διαφοροποιεί από τον υπόλοιπο κλάδο. Ταυτόχρονα, επενδύουμε 20 εκατ. ευρώ στην εγκατάσταση ηλεκτρονικών ετικετών τιμών σε όλο το δίκτυό μας, προκειμένου να παρέχουμε αξιόπιστη και έγκαιρη πληροφόρηση για τα προϊόντα και τις τιμές, απλοποιώντας τις διαδικασίες για τους εργαζομένους μας. Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που, με το δίκτυο των 231 καταστημάτων μας σε όλη την Ελλάδα και τη διαρκή προσήλωσή μας στους στόχους και τις αξίες μας, κατακτήσαμε τη δεύτερη θέση στο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΤΑ PL ΠΡΟΙΟΝΤΑ

σ. σ.: Πώς καταφέρνετε να συνδυάζετε ποιότητα και προσιτές τιμές;

Μ. Β.: H ποιότητα είναι άρρηκτα δεμένη με τη φιλοσοφία μας, καθώς επιδιώκουμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας την υψηλότερη δυνατή ποιότητα στις καλύτερες τιμές. H στρατηγική μας είναι πολυδιάστατη, αλλά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το βασικότερο «εργαλείο» για τη διατήρηση των χαμηλών τιμών. Ταυτόχρονα, εξασφαλίζουν την πρόσβαση των καταναλωτών σε αγαθά υψηλής ποιότητας. Τα προϊόντα αυτής της κατηγορίας μας δίνουν τη δυνατότητα να ελέγχουμε αποτελεσματικότερα τα κόστη παραγωγής και διάθεσης, ενώ ενισχύουν σημαντικά την ανταγωνιστικότητα της τιμολογιακής μας πολιτικής. Τονίζω ότι οι συνεργασίες μας με τους τοπικούς παραγωγούς περιορίζουν τις εισαγωγές και μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε τις διακυμάνσεις τιμών στη διεθνή αγορά.

σ. σ.: Παρά τη συνεχή άνοδο των τιμών και τις πιέσεις του πληθωρισμού, η εταιρεία σας φαίνεται πως διατηρεί υψηλό επίπεδο ικανοποίησης πελατών. Ποια είναι σχετικά η στρατηγική σας και πώς προσαρμόσατε τις πρακτικές σας, ώστε να ενισχύσετε την πίστη των καταναλωτών στο brand σας;

M. B.: Στη Lidl Ελλάς έχουμε επενδύσει σε ένα ισχυρό και ανθεκτικό δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας, που επιτρέπει να ανταποκρινόμαστε άμεσα σε τέτοιες προκλήσεις. Αξίζει να τονίσουμε ότι οι ανταγωνιστικές τιμές που προσφέρουμε αφορούν προϊόντα, που πραγματικά κάνουν τη διαφορά στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Επενδύουμε ιδιαίτερα στις συνεργασίες με τους Έλληνες προμηθευτές. Μας εμπιστεύονται, τους ενισχύουμε και τους στηρίζουμε με συνέπεια και με πρακτικές, όπως η γρήγορη εξόφλησή τους, με μέσο χρόνο πληρωμής τις 41 ημέρες. Χάρη στο ισχυρό αυτό δίκτυο έχουμε αυξημένη δυνατότητα διαπραγματευτικής ευελιξίας. Έχουμε δημιουργήσει προϋποθέσεις θετικής παρέμβασης σε ό,τι αφορά την επάρκεια των προμηθειών και στις τιμές των προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο εσωτερικός πληθωρισμός σε όλα τα προϊόντα μας μειώθηκε περισσότερο του 1% συγκριτικά με το 2023, οδηγώντας σε χαμηλότερες τιμές στα καταστήματά μας. Επιπλέον, πέραν του ότι τηρούμε με συνέπεια τα κυβερνητικά μέτρα, υλοποιούμε και δικές μας υποστηρικτικές πρωτοβουλίες. Έτσι, μειώσαμε μόνιμα τις τιμές σε 578 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ο «ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ»

σ. σ.: Τι είναι αυτό που κυρίως αναζητούν οι πελάτες σας σήμερα; Έχουν αλλάξει οι προτεραιότητές τους τα τελευταία χρόνια; Ποιες νέες υπηρεσίες ή προϊόντα έχετε εισαγάγει για να βελτιώσετε την εμπειρία τους;

Μ. Β.: Είναι γεγονός ότι οι καταναλωτικές συνθήκες αλλάζουν με ταχύτερο ρυθμό. Μπορούμε να μιλούμε πλέον για την ανάδυση του «ενημερωμένου καταναλωτή». Ο καταναλωτής σήμερα είναι περισσότερο απαιτητικός και ταυτόχρονα σκληρός διαπραγματευτής. Επιδιώκει απλές και γρήγορες αγορές. Ξεχωρίζει το ποιοτικό προϊόν και αξιολογεί ευκολότερα το πόσο τον συμφέρει η αγορά του. Θέλει την καλύτερη τιμή και δεν διατίθεται να κάνει συμβιβασμούς στην ποιότητα. Η σταδιακή εγκατάσταση Self Checkout ταμείων στα καταστήματα μας και η προσφορά ψηφιακών αποδείξεων, μέσω της εφαρμογής Lidl Plus, είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα των πρωτοβουλιών μας σε αυτή την κατεύθυνση.

ΑΣΦΥΚΤΙΚΟ ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

σ. σ.: Πώς βλέπετε τον ανταγωνισμό στον κλάδο τα επόμενα χρόνια; Υπάρχουν κάποιες νέες τάσεις που θεωρείτε ότι θα διαμορφώσουν το μέλλον του λιανικού εμπορίου; Αν ναι, πώς σκοπεύει η Lidl Ελλάς να τις αξιοποιήσει;

Μ. Β.: Το λιανικό εμπόριο και η αγορά τροφίμων, αργά αλλά σταθερά διορθώνουν σε σημαντικό βαθμό τις αστοχίες του παρελθόντος, κερδίζοντας το χαμένο έδαφος. Βέβαια, τα πάντα ξεκινούν και καταλήγουν στους θεσμικούς κανόνες. Χρειαζόμαστε ένα λιγότερο ασφυκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο, που να οδηγεί σε περισσότερες δυνατότητες υγιούς ανάπτυξης. Η μεγαλύτερη ευελιξία επιτρέπει επενδύσεις, που κατευθύνονται όχι μόνο σε νέες υποδομές και στον εκσυγχρονισμό της επιχειρησιακής λειτουργίας, αλλά και στην αύξηση των θέσεων εργασίας, στη μείωση των τιμών και στην ουσιαστική ενίσχυση των εργαζόμενων. Παράλληλα, ακολουθούμε τον βηματισμό που ορίζει η καινοτομική εξέλιξη της αγοράς, κυρίως τις εφαρμογές της ψηφιακής τεχνολογίας, με σκοπό να αναβαθμίσουμε την αγοραστική εμπειρία των πελατών μας.