Οι χειρισμοί για την παραπομπή του λιανεμπορίου στην Επ. Ανταγωνισμού ήταν άκομψοι, δηλώνει σε συνέντευξή του στο "σελφ σέρβις" ο κ. Μανόλης Αποστόλου, πρόεδρος της Ατλάντικ, αφήνοντας να εννοηθεί ότι πίσω από την υπόθεση δεν αποκλείεται να κρύβονται και σκοπιμότητες. Αναφερόμενος στον υφυπουργό Ανάπτυξης, σε σχέση με το ζήτημα της ακρίβειας, τονίζει ότι δεν θα ήθελε να βρίσκεται στη θέση του. Όπως εκτιμά, "δεν υπάρχουν πραγματικά περιθώρια μείωσης των τιμών καταναλωτή", επομένως, εφόσον η αγορά πιεστεί προς αυτή την κατεύθυνση, "αυτό θα έχει συμβεί για να αφανιστούν οι ελληνικές επιχειρήσεις".
Οι χειρισμοί για την παραπομπή του λιανεμπορίου στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ήταν άκομψοι, δηλώνει στο "σελφ σέρβις" ο κ. Μανόλης Αποστόλου, πρόεδρος της Ατλάντικ, αφήνοντας να εννοηθεί ότι πίσω από την υπόθεση δεν αποκλείεται να κρύβονται και σκοπιμότητες. Το θέμα «πουλάει», σχολιάζει χαρακτηριστικά, ενώ αναφερόμενος στον υφυπουργό Ανάπτυξης, κ. Γιάννη Παπαθανασίου, όπως και στο ζήτημα της ακρίβιας, τόνισε ότι δεν θα ήθελε να βρίσκεται στη θέση του. Ο κ. Αποστόλου εκτιμά επίσης ότι δεν υπάρχουν πραγματικά περιθώρια μείωσης των τιμών καταναλωτή και ότι εφόσον η αγορά πιεστεί προς αυτή την κατεύθυνση, με τροποποίηση του νόμου που απαγορεύει τις πωλήσεις κάτω του τιμολογιακού κόστους, αυτό θα έχει συμβεί για να αφανιστούν οι ελληνικές επιχειρήσεις.
Με την ευκαιρία δε των 25χρονων γενεθλίων της Ατλάντικ, υπογραμμίζει ότι στους στρατηγικούς στόχους της εταιρείας είναι η αύξηση του μεριδίου της στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου στο 10%. Απαντώντας στις φήμες περί πώλησής της, δηλώνει: «εξ ιδίων κρίνουν τα αλλότρια».
σελφ σέρβις: Θα μας θυμίσετε ποιο ήταν το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας, πότε λειτούργησε και με τι ετήσιο τζίρο;
Μανόλης Αποστόλου: Με γυρνάτε πολλά-πολλά χρόνια πίσω, σε άλλες εποχές, όταν η εταιρεία, με την ίδρυσή της, στέγασε στην Αργυρούπολη την πρώτη της εμπορική μονάδα, έκτασης 300 τμ. Η μονάδα αυτή διέθετε τρία άτομα προσωπικό, ουσιαστικά μέλη της οικογένειάς μας, και σημείωνε ετήσιο τζίρο 700.000 ευρώ. Σήμερα και μετά από 25 χρόνια δυναμικής ανάπτυξης στο λιανεμπόριο, η Ατλάντικ διαθέτει ένα ιδιαίτερα διευρυμένο δίκτυο πωλήσεων, αποτελούμενο από 192 καταστήματα, εξασφαλίζοντας ετήσιο τζίρο 537 εκατ. ευρώ. Την τελευταία δεκαετία πετυχαίνει ανάπτυξη πωλήσεων της τάξης του 1.393%, από τα 36 εκατ. ευρώ το 1993 στο ποσό που μόλις προανέφερα.
σελφ σέρβις: Κατέχοντας πλέον μια ισχυρότατη θέση στον κλάδο, ποια θεωρείτε ότι είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της αλυσίδας έναντι του ανταγωνισμού;
Μανόλης Αποστόλου: Το μεγαλύτερο, ίσως, μειονέκτημά μας είναι ότι δραστηριοποιούμαστε σε όλη την Ελλάδα, γεγονός το οποίο προκαλεί υψηλό κόστος λειτουργίας σε σύγκριση με μια αλυσίδα η οποία δρα σε έναν ή δύο το πολύ νομούς. Όμως το σημαντικότερο πλεονέκτημα της Ατλάντικ είναι ότι εξαιτίας αυτού ακριβώς του ισχυρού δικτύου που διαθέτει πανελλαδικά, υπολογίζεται από τους ανταγωνιστές και τους προμηθευτές της ως μεγάλη επιχείρηση. Μάλιστα, με την παρουσία της σε πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές, όπου κατά κανόνα οι χώροι για νέα καταστήματα εκλείπουν, εξυπηρετεί εξ ορισμού πολύ μεγάλη μερίδα καταναλωτών.
Κρίσιμο το '94, ορόσημο η είσοδος στο ΧΑΑ
σελφ σέρβις: Ποια ήταν η καλύτερη, ποια η πιο κρίσιμη, ποια η σημαντικότερη και ποια η χειρότερη στιγμή για την αλυσίδα στα 25 πρώτα χρόνια δράσης της;
Μανόλης Αποστόλου: Θα έλεγα ότι η καλύτερη στιγμή ήταν όταν ξεκινήσαμε, διότι πιστεύαμε σε αυτό που κάναμε. Η πιο κρίσιμη στιγμή ήταν οι εξαγορές το 1994 των εταιρειών Νικολαΐδης, Κυψέλη, Φάρμα και Χριστόπουλος, διότι το ρίσκο που τότε αναλαμβάναμε ήταν εξαιρετικά υψηλό. Όσο για την πιο σημαντική στιγμή, αυτή ήταν η είσοδος της εταιρείας στο χρηματιστήριο, μέσω του οποίου πετύχαμε ξεκάθαρη πρωτιά έναντι ομοειδών επιχειρήσεων.
σελφ σέρβις: Και η χειρότερη στιγμή;
Μανόλης Αποστόλου: Τη χειρότερη… έχω την εντύπωση ότι δεν την έχουμε ζήσει ακόμη -θεός φυλάξοι!
σελφ σέρβις: Υπήρξαν λανθασμένοι χειρισμοί, για τους οποίους μετανιώσατε κρίνοντας εκ του αποτελέσματος;
Μανόλης Αποστόλου: Δυστυχώς πολλές φορές μετανιώσαμε για αποφάσεις μας, στις οποίες δεν θα ήθελα να αναφερθώ, θεωρώ όμως ότι ωρίμασαν τη σκέψη μας για μελλοντική αποφυγή αντίστοιχων ή νέων λαθών.
σελφ σέρβις: Μία από τις στρατηγικές κινήσεις σας ήταν οι εξαγορές των Γαληνός-Λαουτάρης και Άριστα. Ολοκληρώθηκαν οι σχετικές συγχωνεύσεις;
Μανόλης Αποστόλου: Έχουν ολοκληρωθεί από την πλευρά των νομικών και φορολογικών διαδικασιών, ενώ εκκρεμεί η κυκλοφορία των νέων μετοχών από τη συγχώνευση της Άριστα. Αιτία στάθηκε η θυγατρική μας Βήτα-ΠΙ, που δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ελλάδα, για την οποία το χρηματιστήριο έχει απαιτήσει να ελεγχθεί φορολογικά μέχρι και τη χρήση της συγχώνευσης. Ωστόσο η εταιρεία κατέθεσε όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ο φάκελος είναι πλήρης και αναμένουμε το κλείσιμο της διαδικασίας με τον φορολογικό έλεγχο.
Στόχος, το 10% του τζίρου της αγοράς
σελφ σέρβις: Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της αλυσίδας σε ό,τι αφορά την ανάπτυξή της;
Μανόλης Αποστόλου: Αυτή την περίοδο δεν επεξεργαζόμαστε κάποιο εντυπωσιακό πλάνο. Συνεχίζουμε όμως την πολυδιάστατη ανάπτυξή μας, που προβλέπει τη δημιουργία νέων καταστημάτων και τη συνεχή αναδιοργάνωση των υφιστάμενων μονάδων της, ώστε αυτές να γίνονται ελκυστικότερες στον καταναλωτή. Δίνουμε έμφαση στα φρέσκα προϊόντα, στη διαχρονική και καθημερινή εξέλιξη του προσωπικού μέσω της εκπαίδευσης, καθώς και στην περαιτέρω δραστηριοποίησή μας στη χονδρική πώληση, είτε με την παραδοσιακή μέθοδο του cash & carry είτε με τη μέθοδο του franchising.
σελφ σέρβις: Ποια είναι τα σημερινά μεγέθη της Ατλάντικ και σε τι μερίδια αγοράς στοχεύει η αλυσίδα την επόμενη πενταετία;
Μανόλης Αποστόλου: Στόχος της Ατλάντικ, με αυτή ή με άλλη μορφή, είναι να αυξήσει τα μερίδιά της στο 10% του τζίρου που κατέχουν σήμερα οι 35 μεγαλύτερες αλυσίδες του κλάδου. Πάντως, με βάση τα στοιχεία του 2003, η συμμετοχή της στο οργανωμένο λιανεμπόριο παρουσιάζεται να είναι 7,7%, όταν το 2000 είχαμε μερίδιο 4,6%, το 2001 4,7% και το 2002 5,5%.
σελφ σέρβις: Εξετάζετε αλλαγές στην πολιτική προσέγγισης του πελάτη και εν γένει στην τιμολογιακή στρατηγική της αλυσίδας;
Μανόλης Αποστόλου: Η επικοινωνιακή μας πολιτική με τον πελάτη προσαρμόζεται κάθε μήνα, διότι πιστεύουμε ότι με ανάλογο ρυθμό αλλάζει και η συμπεριφορά του. Είμαστε από τις εταιρείες που αντιμετωπίζουμε τον πελάτη ως άνθρωπο και για τον λόγο αυτό διαμορφώνουμε την πολιτική μας έτσι ώστε να ενισχύουμε την καταναλωτική του δύναμη και να του επιτρέπουμε να απολαμβάνει τις αγορές του. Ταυτόχρονα η στρατηγική της επιχείρησης -και δεν αναφέρομαι ειδικά στο ζήτημα των τιμών, αλλά εν γένει στην ανάπτυξή της- δεν αλλάζει αλλά παραμένει στην ίδια, στηριζόμενη πάντα στην επιτυχημένη "συνταγή" των τελευταίων ετών.
Κρίνουν εξ ιδίων τα αλλότρια
σελφ σέρβις: Πολλές φορές, ακόμη και κατά το πρόσφατο παρελθόν, το όνομα της Ατλάντικ ενεπλάκη σε φήμες περί εξαγοράς της από τρίτο παίκτη της αγοράς. Πόσο κοντά στην πραγματικότητα ήταν αυτά τα σενάρια;
Μανόλης Αποστόλου: Είναι πάγια τακτική μου να μη σχολιάζω φήμες της αγοράς, αλλά εδώ θεωρώ ότι αξίζει μια τοποθέτηση: Όσοι διασπείρουν φήμες περί εξαγοράς της εταιρείας μας μάλλον εξ ιδίων κρίνουν τα αλλότρια.
σελφ σέρβις: Ωστόσο, θα εξετάζατε ποτέ το ενδεχόμενο πώλησης της Ατλάντικ, υπό την προϋπόθεση πάντα ότι θα καλυφθούν οι απαιτήσεις σας;
Μ.Α.: Θα επαναλάβω ό,τι δήλωσα για το μέλλον της εταιρείας μας στην εκδήλωση για τον εορτασμό των 25 χρόνων παρουσίας της στον κλάδο. Προβλέπω για την Ατλάντικ -με εμένα ή με άλλον πρόεδρο, που θα εκλέγεται από τη γενική συνέλευση- ότι θα μεγεθυνθεί περαιτέρω, με ισχυρή κεφαλαιακή δομή, με ακόμη ταχύτερη ανάπτυξη τζίρων, αλλά και με χαμηλότερα κόστη αγορών, με ξεκάθαρους στόχους και με στρατηγική τέτοια που θα ενισχύει τη μετοχική αξία. Η Ατλάντικ θα συνεχίσει να αναπτύσσει το ανθρώπινο δυναμικό της, ώστε οι άνθρωποί της να είναι ικανοί να αντιμετωπίσουν οποιονδήποτε ανταγωνιστικό αιφνιδιασμό.
σελφ σέρβις: Για να πολιτικοποιήσουμε λίγο την κουβέντα μας: Πώς σας φαίνεται που επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας, δηλαδή του κόμματος του οποίου παρ' ολίγον να είστε υποψήφιος βουλευτής, παραπέμφθηκε η εταιρεία σας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού;
Μανόλης Αποστόλου: Δεν συνηθίζω να συζητάω πολιτικά. Θα ήθελα όμως να διευκρινίσω ότι πρόταση για να πολιτευθώ μου έγινε και από τα δύο μεγάλα κόμματα. Θεωρώ ότι, διοικώντας μια επιχείρηση με περίπου 5.000 εργαζόμενους, έχω τεράστια κοινωνική ευθύνη, και επομένως οι πολιτικές μου πεποιθήσεις αφορούν μόνο εμένα και κανέναν άλλον. Όσο για την παραπομπή της Ατλάντικ στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ως άτομο ακομμάτιστο θα έλεγα ότι δεν μου προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση.
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ουδέν κρυπτόν…
σελφ σέρβις: Θεωρείτε ότι κρύβονται σκοπιμότητες γύρω από τον χειρισμό της υπόθεσης;
Μανόλης Αποστόλου: Εκτιμώ ότι το όλο θέμα ξεκίνησε πολύ άκομψα και αν όντως υπάρχουν σκοπιμότητες, θα φανούν στην εκδίκαση της υπόθεσης.
σελφ σέρβις: Ο πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ, αλλά και εσείς προσωπικά, δηλώσατε ότι εφόσον υπάρξει καταδικαστική απόφαση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού θα παραιτηθείτε από το διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου. Ως εταιρεία πώς θα αντιδράσετε;
Μανόλης Αποστόλου: Ως εταιρεία, σε μια τέτοια περίπτωση σκοπεύουμε να εξαντλήσουμε όλες τις νόμιμες διαδικασίες. Όμως ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται το θέμα είναι παράλογος. Πιθανολογώ ότι αυτό συμβαίνει διότι «πουλάει». Πάντως εμείς έχουμε στοιχεία και θα αποδείξουμε την αθωότητά μας, διότι θεωρώ αδιανόητο το ότι εγκαλούμαστε ως απολογούμενοι λόγω του ότι εφαρμόσαμε υπουργικές εντολές ή γιατί πράξαμε το αυτονόητο, να συνδιαλλαγούμε δηλαδή με τους προμηθευτές μας. Όλα αυτά βεβαίως εξαρτώνται από το τι θα μας καταμαρτυρήσουν στην εκδίκαση της υπόθεση, την οποία μάλιστα αναμένω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
σελφ σέρβις: Θεωρείτε ότι αν η Επιτροπή επιδικάσει πρόστιμα σε βάρος των αλυσίδων θα διαταραχθούν οι σχέσεις σας με τους προμηθευτές σας;
Μανόλης Αποστόλου: Οι σχέσεις μας με τους προμηθευτές μας δεν θα διαταραχθούν στο μέτρο που από τη διαδικασία ενώπιον της Επιτροπής δεν προκύψουν αήθη στοιχεία εκ μέρους τους. Επειδή όμως η δημιουργία «εφιαλτών» αποτελεί γνώρισμα της φυλής μας, είναι αυτονόητο ότι αν υπάρξει τέτοια εξέλιξη, η οποία, σας βεβαιώνω, θα στηρίζεται μόνο σε κακεντρέχεια και διάθεση εκδίκησης, οι αντιδράσεις μου θα είναι ανάλογες. Διευκρινίζω, για να μην υπάρξουν νέες… παρεξηγήσεις, ότι αυτό αφορά στην επιχείρησή μας και μόνο. Δεν γνωρίζω τι θα πράξουν οι άλλοι συνάδελφοι.
Νόμος-καταδίκη των ελληνικών επιχειρήσεων
σελφ σέρβις: Το Υπουργείο Ανάπτυξης επεξεργάζεται την τροποποίηση του νόμου για τις πωλήσεις κάτω του κόστους. Εφόσον τελικά το όριο για τις κατώτατες τιμές διαμορφωθεί βάσει του κόστους κτήσης των αγαθών, εκτιμάτε ότι θα υπάρξουν περιθώρια για μειώσεις των τιμών;
Μανόλης Αποστόλου: Οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν περιθώρια περαιτέρω μείωσης των τιμών. Σε ό,τι μας αφορά, πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρχει ένα ελάχιστο όριο στις τελικές τιμές, και αυτό να είναι το τιμολογιακό κόστος. Αποδείξαμε εξάλλου με στοιχεία ότι στο βασικό καλάθι της νοικοκυράς, που περιέχει και φρέσκα προϊόντα, είμαστε η τρίτη φθηνότερη χώρα στην ΕΕ. Αποδείξαμε επίσης ότι κατά μέσο όρο το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεών μας και το μικτό περιθώριο κέρδους κινούνται στα επίπεδα των 10 μεγαλυτέρων αλυσίδων στην Ευρώπη. Δεν χρειάζεται λοιπόν να είναι οικονομολόγος κανείς για να καταλάβει ότι περαιτέρω περιθώρια μείωσης των τιμών δεν υφίστανται. Εφόσον η αγορά πιεστεί προς αυτή την κατεύθυνση, με τροποποίηση του νόμου που απαγορεύει τις πωλήσεις κάτω του τιμολογιακού κόστους, αυτό θα έχει συμβεί για να αφανιστούν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Κατά συνέπεια οποιαδήποτε τροποποίηση του νόμου μάς βρίσκει κάθετα αντίθετους. Θα ήταν πιο ξεκάθαρη η κυβέρνηση αν σκόπευε να καταργήσει τον νόμο και να περάσει όλες τις παροχές στο τιμολόγιο. Κάτι ανάλογο όμως θα συνεπαγόταν την ταυτόχρονη κατάργηση Πιστωτικού Σημειώματος και Τιμολογίου Παροχής Υπηρεσιών για οποιοδήποτε θέμα αφορά εκπτώσεις και παροχές τζίρου και τη χρήση τους μόνο για επιστροφές προϊόντων.
σελφ σέρβις: Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι στην εκδήλωση για τα 25 χρόνια της Ατλάντικ οι συμμετέχοντες δεν χειροκρότησαν θερμά το μήνυμα του υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Γιάννη Παπαθανασίου;
Μανόλης Αποστόλου: Ο υφυπουργός μάς έκανε την τιμή να χαιρετήσει την εκδήλωσή μας. Είναι λογικό να τιμούμε έναν άνθρωπο ο οποίος γνωρίζει την αγορά και τις αρχές της και είναι επίσης λογικό ο άνθρωπος αυτός, ο οποίος σήμερα συγκεντρώνει τα πυρά όλων σχετικά με το θέμα της ακρίβιας, να έχει συμπάθειες και αντιπάθειες. Προσωπικά έχω συνεργαστεί με τον κ. Παπαθανασίου στο ΕΒΕΑ και μπορώ πολύ θαρραλέα να σας πω ότι δεν θα ήθελα να είμαι στη θέση του.