Μία ακόμη εξαγορά σχεδιάζει ο πρόεδρος της ΑΤΛΑΝΤΙΚ, κ. Μανόλης Αποστόλου, ο οποίος μάλιστα δεν κρύβει το ενδιαφέρον του και για στρατηγικές συνεργασίες με ξένους εταίρους. Την ίδια στιγμή όμως από τις σελίδες του «σ.σ.» προτρέπει τους επιχειρηματίες του οργανωμένου λιανεμπορίου σε συμπράξεις, με στόχο τη δημιουργία ενιαίου ελληνικού μετώπου κατά των πολυεθνικών, ενώ ως αντιπρόεδρος του ΣΕΣΜΕ δηλώνει ξεκάθαρα ότι ο νόμος για την απαγόρευση των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους θα εφαρμοστεί από το σύνολο των λιανεμπορικών επιχειρήσεων.


Μία ακόμη εξαγορά σχεδιάζει ο πρόεδρος της ΑΤΛΑΝΤΙΚ, κ. Μανόλης Αποστόλου, ο οποίος μάλιστα δεν κρύβει το ενδιαφέρον του και για στρατηγικές συνεργασίες με ξένους εταίρους. Την ίδια στιγμή όμως από τις σελίδες του «σ.σ.» προτρέπει τους επιχειρηματίες του οργανωμένου λιανεμπορίου σε συμπράξεις, με στόχο τη δημιουργία ενιαίου ελληνικού μετώπου κατά των πολυεθνικών, ενώ ως αντιπρόεδρος του ΣΕΣΜΕ δηλώνει ξεκάθαρα ότι ο νόμος για την απαγόρευση των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους θα εφαρμοστεί από το σύνολο των λιανεμπορικών επιχειρήσεων.


Οι καταγγελίες για τις πωλήσεις κάτω του τιμολογιακού κόστους


«σελφ σέρβις»: Από τις αρχές του 2002 το ενδιαφέρον του οργανωμένου λιανεμπορίου επικεντρώνεται στο ζήτημα των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους. Είναι γνωστό ότι ο σχετικός νόμος δεν εφαρμόζεται και ότι ο ΣΕΣΜΕ, στην προσπάθειά του να κινητοποιήσει το μηχανισμό του δημοσίου, εξουσιοδότησε ένα δικηγορικό γραφείο για την υποβολή και τη νομική διαχείριση των καταγγελιών. Σε τι φάση βρίσκεται η προσπάθεια αυτή;

Μανώλης Αποστόλου: Από όσο μου επιτρέπεται να γνωρίζω με την ιδιότητα του αντιπροέδρου του ΣΕΣΜΕ, έχουν γίνει σημαντικές καταγγελίες στο δικηγορικό γραφείο από επιχειρηματίες συναδέλφους και όσοι ενημερώθηκαν για τις παραβάσεις του νόμου συμμορφώθηκαν πλήρως. Θα ήθελα να καταστήσω σαφές ότι στις προθέσεις του Συνδέσμου είναι να προασπίσει τα συμφέροντα του κλάδου και στο πλαίσιο αυτό έχει αναλάβει να πράξει στην κυριολεξία το έργο της πολιτείας. Από τη στιγμή που η πολιτεία κωφεύει και εθελοτυφλεί, εμείς θα επιδιώξουμε με κάθε τρόπο την εφαρμογή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, διότι έτσι εξασφαλίζεται το συμφέρον των μελών μας και κατ' επέκταση το συμφέρον του καταναλωτή.

«σ. σ.»: Πόσες καταγγελίες κατατέθηκαν το πρώτο διάστημα στο δικηγορικό γραφείο;

Μ. Α.: Δεν είναι της παρούσης να δημοσιοποιήσουμε τέτοιου είδους στοιχεία, πάντως καταγράψαμε σημαντικό αριθμό καταγγελιών, οι οποίες έχουν ήδη δρομολογηθεί όπως πρέπει.

Η πλήρης απελευθέρωση των τιμών δεν θα ωφελήσει τον καταναλωτή


«σ.σ»: Πώς θα αντιδράσει ο ΣΕΣΜΕ στην περίπτωση κατά την οποία η Κοινότητα απελευθερώσει πλήρως τις τιμές, όπως σχεδιάζει βάσει οδηγίας που επεξεργάζεται το τελευταίο διάστημα;

Μ. Α.: Αν και το ερώτημα είναι υποθετικό, για τις ανάγκες της συνέντευξης θα σας πω ότι εφόσον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναστείλει την εφαρμογή του επίμαχου νόμου, θεωρώ βέβαιο ότι θα ενταθούν οι σχέσεις του λιανεμπορίου με τη βιομηχανία και σίγουρα από αυτή την εξέλιξη δεν θα βγει ωφελημένος ο καταναλωτής. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι για το συγκεκριμένο νόμο δεν υπάρχουν αρνητικές αντιδράσεις μόνο από την ελληνική κυβέρνηση αλλά και από την ισπανική καθώς και από τη γερμανική.


«σ.σ.»: Υπό ποία έννοια δεν θα ωφεληθεί ο καταναλωτής από την πλήρη απελευθέρωση των τιμών;

M. A.: Από το γεγονός ότι στην αγορά θα διαμορφωθούν μονοπωλιακά καθεστώτα. Βέβαια δεν είμαι σε θέση να προσδιορίσω αν αυτό θα συμβεί βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα, δείτε όμως το φαινόμενο της Αγγλίας, όπου τα mark up ήταν στο 2% με 4% και αυτή τη στιγμή είναι στο 35%, διότι υπάρχουν πέντε εταιρείες οι οποίες ελέγχουν το 90% της αγοράς.


Ανοιχτή η ΑΤΛΑΝΤΙΚ στις συνεργασίες με ξένους


«σ.σ.»: Ας περάσουμε στο κεφάλαιο των εξαγορών και συγχωνεύσεων. Οι συνθήκες ανταγωνισμού στο ελληνικό λιανεμπόριο μετά την έλευση της CARREFOUR εντάθηκαν στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις για τον κλάδο, αν συμβεί το ίδιο και με τη WAL-MART;

Α. Μ.: Οι επιπτώσεις θα προσδιοριστούν από τον τρόπο με τον οποίο θα επενδύσει η εταιρεία στη χώρα μας, όμως δεν μπορώ να γνωρίζω τις προθέσεις της WAL-MART και πολύ περισσότερο δεν συνηθίζω να σχολιάζω τις φήμες της αγοράς. Σε ό,τι αφορά όμως την CARREFOUR νομίζω ότι το σημαντικότερο γεγονός για τον κλάδο ήταν ότι εξαγόρασε τον leader του λιανεμπορίου και αυτό έγινε ξεκάθαρα, γιατί στην Ελλάδα τα υπέρ μάρκετ δεν μπορούν να έχουν μέλλον, καθ' ότι δεν υπάρχει δυνατότητα να αναπτυχθούν αποτελεσματικά. Τα μεγάλα καταστήματα έχουν πολύ αυξημένο κόστος λειτουργίας σε σχέση με την επένδυση που απαιτούν και το return of investment χαρακτηρίζεται ως πολύ μακρινό. Όσο για το μέλλον που με ρωτάτε, θα έλεγα ότι όποια κι αν είναι η επεκτατική πολιτική του επόμενου ξένου παίκτη, θεωρώ σίγουρο ότι η παρουσία του στη χώρα μας θα επιβαρύνει το ανταγωνιστικό περιβάλλον, ενώ θα οδηγήσει και στην αναδιανομή των μεριδίων αγοράς.

«σ.σ.»: Θα βλέπατε την εταιρεία σας να συμμαχεί με ξένο εταίρο;

Α. Μ.: Εκτιμώ ότι θα αντιμετώπιζα θετικά το ενδεχόμενο συνεργασίας με ξένους οίκους, με δεδομένο ότι εκείνοι διαθέτουν τεχνογνωσία που εμείς δεν έχουμε.

«σ.σ.»: Είχατε μέχρι σήμερα κάποια επαφή με εκπροσώπους της WAL-MART;

Α. Μ.: Ουδέν σχόλιο.


Ο συνασπισμός των ισχυρών επιχειρήσεων όπλο κατά της «επέλασης» των ξένων


«σ.σ.»: Τα τελευταία χρόνια η αγορά του λιανεμπορίου ελέγχεται από λίγους και ισχυρούς παίκτες, οι οποίοι δεν ξεπερνούν τους 10. Στο διάστημα που ακολουθεί θα διαφοροποιηθούν οι ισορροπίες στον κλάδο;

Α. Μ.: Θεωρώ ότι τώρα ουσιαστικά αρχίζει η μορφοποίηση της αγοράς και ότι έως και το 2005 ο αριθμός των ισχυρών επιχειρήσεων θα μειωθεί στις 5, με αποτέλεσμα να αναπτυχθούν εντονότερες συνθήκες ανταγωνισμού.

«σ.σ.»: Γιατί μέχρι σήμερα δεν είδαμε συνασπισμούς και συνεργασίες μεταξύ ελληνικών ισχυρών αλυσίδων; Γιατί δηλαδή οι ελληνικές εταιρείες δεν συμμαχούν με στόχο τον αποκλεισμό της εισόδου ξένων παικτών στην εγχώρια αγορά;

Α. Μ.: Γιατί τα «χαστούκια» που δεχθήκαμε μέχρι σήμερα δεν ήταν αρκετά δυνατά. Για να αποφευχθούν λοιπόν τα χειρότερα θα πρέπει να επιδιωχθούν συμμαχίες. Δυστυχώς σήμερα υπάρχουν γνωστοί συνάδελφοι, επιχειρηματίες, οι οποίοι δεν συμμερίζονται αυτές τις απόψεις. Θεωρούν το μέγεθός τους ασφαλές και την πορεία της εταιρείας τους εξασφαλισμένη. Μην ξεχνάτε ότι πριν από μερικά χρόνια έγινε στον κλάδο μας μια πολύ μεγάλη προσπάθεια συνεργασίας ισχυρών επιχειρήσεων, η οποία όμως δυστυχώς δεν καρποφόρησε για πολύ επουσιώδεις λόγους. Εμείς συμμετείχαμε σε αυτή την κίνηση και εγώ προσωπικά την υποστήριξα με όλες μου τις δυνάμεις, γιατί θεωρούσα και συνεχίζω να θεωρώ ότι επιχειρήσεις με ισχυρή κεφαλαιακή βάση θα πρέπει να συνασπίζονται με σκοπό τη δημιουργία νέων σχημάτων που να μπορούν να ανταγωνιστούν και να χτυπήσουν οποιονδήποτε ξένο μπει στην ελληνική αγορά. Θα ήθελα τέλος να προσθέσω ότι διεθνώς οι πάντες συγχωνεύονται με τους πάντες και δεν είναι μόδα αυτό αλλά ανάγκη, που δημιουργείται από τις συνθήκες της αγοράς και αποσκοπεί στη δημιουργία μεγαλύτερων εταιρικών σχηματισμών. Όταν λοιπόν η Ευρώπη και η Αμερική κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, εμείς θα κοιτάξουμε αλλού χαράσσοντας διαφορετικές στρατηγικές ανάπτυξης; Είναι τραγικό σφάλμα για έναν επιχειρηματία να θεωρεί ότι εξασφάλισε τη μελλοντική πορεία της εταιρείας του επειδή πρόσκαιρα έχει θετικά αποτελέσματα.


Οι «μικροί» κάτω από την ομπρέλα ενός ευρύτερου σχήματος


«σ.σ.»: Πώς μπορούν να αντιδράσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην έλευση των ισχυρών με μικρά μαγαζιά στις γειτονιές;

Α. Μ.: Ο μόνος τρόπος να αντιδράσουν οι μικροί είναι να μπουν κάτω από την «ομπρέλα» ενός ευρύτερου σχήματος και οι επιλογές που υπάρχουν είναι δύο: είτε να ενταχθούν στη δύναμη ενός ομίλου αγορών, που να λειτουργεί όμως πραγματικά ως όμιλος και να μην περιορίζεται απλά στη σύναψη κεντρικών συμφωνιών, είτε να συμβληθούν διά της μεθόδου του franchising με μία μεγάλη αλυσίδα. Και στις δύο περιπτώσεις θα έχουν πρόσβαση σε τεχνογνωσία, οικονομικές μελέτες, μεθόδους marketing και merchandising και θα μετέχουν σε μία κοινή επεκτατική πολιτική, με άλλα λόγια θα λειτουργούν και θα αναπτύσσονται ως μέλη μιας ισχυρής εταιρείας.


Στο προσκήνιο νέα πρόταση συνεργασίας της ΑΤΛΑΝΤΙΚ


«σ.σ.»: Ας περάσουμε τώρα στην ανάπτυξη της ΑΤΛΑΝΤΙΚ. Μέχρι σήμερα είδαμε την εταιρεία σας να υλοποιεί δύο δυναμικές κινήσεις, μία με τη ΓΑΛΗΝΟΣ ΛΑΟΥΤΑΡΗΣ και μία με την ΑΡΙΣΤΑ. Θα υπάρξει και τρίτη ανάλογη πρωτοβουλία;

Α. Μ.: Δεν σας κρύβω ότι οι επιχειρηματίες με τους οποίους μπορεί να συνομιλήσει η ΑΤΛΑΝΤΙΚ είναι πλέον λίγοι. Τους τελευταίους μήνες έχουν διατυπωθεί πολλές προτάσεις προς την εταιρεία μας, τις οποίες μελέτησε το οικονομικό μας επιτελείο. Αρκετές από αυτές απερρίφθησαν, όμως υπάρχει μία πρόταση την οποία επεξεργαζόμαστε σοβαρά και εφόσον εξελιχθεί θετικά θα προβούμε σε σχετικές ανακοινώσεις.

«σ.σ.»: Ενσωματώνοντας τη ΓΑΛΗΝΟΣ ΛΑΟΥΤΑΡΗΣ και σταδιακά και την ΑΡΙΣΤΑ, ποια είναι η εικόνα που διαμορφώνει η εταιρεία σε βασικά νούμερα και ποια τα οφέλη που αποκομίζει;

Α. Μ.: Η υπόθεση της ΓΑΛΗΝΟΣ ΛΑΟΥΤΑΡΗΣ έχει ολοκληρωθεί. Όπως γνωρίζετε, το νομικό πρόσωπο είναι πλέον ένα –η ΑΤΛΑΝΤΙΚ– και το διάστημα αυτό ήδη αλλάζουν οι επιγραφές των καταστημάτων σε όλα τα νησιά εκτός της Εύβοιας, όπου θα παραμείνουν οι επιγραφές ΓΑΛΗΝΟΣ ΛΑΟΥΤΑΡΗΣ, διότι εκεί η εξαγορασθείσα εταιρεία έχει πολύ ισχυρή παρουσία. Από πλευράς back office έχουμε προχωρήσει πάρα πολύ. Όλα τα συστήματα λειτουργούν και ελέγχονται από τα κεντρικά γραφεία της ΑΤΛΑΝΤΙΚ, ενώ στα σχέδιά μας είναι να καταργήσουμε την αποθήκη της Θεσσαλίας και να ενισχύσουμε τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις της ΑΡΙΣΤΑ στη Θεσσαλονίκη. Βέβαια εκείνο που έχει μεγάλη σημασία για μας είναι ότι με τις δύο εξαγορές προσθέσαμε καθαρό τζίρο εξασφαλίζοντας μεγαλύτερα μερίδια αγοράς.

        «σ.σ.»: Πώς ακριβώς θα ενσωματώσετε στην ΑΤΛΑΝΤΙΚ το δίκτυο πωλήσεων της   ΑΡΙΣΤΑ;

Α. Μ.: Η ΑΡΙΣΤΑ, μέσω της οποίας καταφέραμε να επεκταθούμε στη βόρεια Ελλάδα, οργανώθηκε από επιχειρηματίες που έχουν δικά τους καταστήματα, ενώ ίδρυσαν και μία ανώνυμη εταιρεία με 18 εμπορικές μονάδες. Οι επιχειρηματίες αυτοί θα υπογράψουν για τα 140 καταστήματα που ελέγχουν οι ίδιοι συμβάσεις franchising με τη θυγατρική μας ΠΑΛΜΟΣ και για μας η επωνυμία των καταστημάτων που θα λειτουργούν με αυτό το σύστημα θα είναι «Άριστα». Όσο για τα 18 καταστήματα της ανώνυμης εταιρείας, είναι πιθανό να μετονομαστούν σε «Ατλάντικ», όμως αν κριθεί σκόπιμο, μπορεί να διατηρήσουν το σημερινό τους όνομα, ώστε να υπάρχει ακολουθία στην περιοχή της βόρειας Ελλάδας.