Η τεχνολογία παρέχει πλέον τη δυνατότητα εντοπισμού αντικειμένων και ανθρώπων σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη και με ακρίβεια μικρότερη του ενός μέτρου. Ενώ μέχρι πρόσφατα τα συστήματα εντοπισμού έβρισκαν εφαρμογή κυρίως στο στρατό, η χρήση τους είναι πλέον εφικτή και στο εμπόριο, π.χ. για τον εντοπισμό του πελάτη μιας επιχείρησης.
Η τεχνολογία παρέχει πλέον τη δυνατότητα εντοπισμού αντικειμένων και ανθρώπων σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη και με ακρίβεια μικρότερη του ενός μέτρου. Ενώ μέχρι πρόσφατα τα συστήματα εντοπισμού έβρισκαν εφαρμογή κυρίως στο στρατό, η χρήση τους είναι πλέον εφικτή και στο εμπόριο, π.χ. για τον εντοπισμό του πελάτη μιας επιχείρησης.
Φανταστείτε έναν πελάτη σας που ενώ κάνει τη βόλτα του ή πάει σε κάποια δουλειά, τυχαίνει να βρεθεί στα 50 μέτρα από ένα κατάστημά σας ή περνάει δίπλα από αυτό και εκείνη ακριβώς τη στιγμή δέχεται στο κινητό του τηλέφωνο ένα μήνυμα που του λέει ότι αν μπει στο κατάστημα, μπορεί να αγοράσει το τάδε προϊόν με έκπτωση και να πάρει και κάποιες μονάδες δώρο στην κάρτα loyalty που διαθέτει. Οι πιθανότητες να μπει ο πελάτης στο κατάστημα και να κάνει την αγορά είναι αρκετές.
Ωστόσο με ποιο τρόπο μπορείτε εσείς να μάθετε ότι ο πελάτης αυτός βρίσκεται τόσο κοντά στο κατάστημά σας και επίσης ότι προτιμά τα τάδε προϊόντα, επομένως θα τον ενδιέφεραν προσφορές για αυτά;
Το πρώτο δεν χρειάζεται να το γνωρίζετε εσείς, γιατί το γνωρίζει η εταιρεία που παρέχει στον πελάτη σας υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας, άρα αρκεί να της ζητήσετε να τον εντοπίσει. Όσον αφορά το δεύτερο, εάν η επιχείρησή σας έχει αρχίσει να αξιοποιεί τα δεδομένα των POS συστημάτων σε συνδυασμό με τις κάρτες πιστότητας, τότε γνωρίζει αρκετά για τις προτιμήσεις των πελατών της.
Η όλη διαδικασία λειτουργεί ως εξής: το CRM σύστημα της επιχείρησης σας, στα στοιχεία του οποίου περιλαμβάνονται οι αριθμοί κινητών τηλεφώνων των πελατών σας, επικοινωνεί με το σύστημα εντοπισμού της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας και έτσι κάθε φορά που κάποιος από τους πελάτες σας βρίσκεται κοντά σε ένα κατάστημα, λαμβάνει ένα μήνυμα που τον ενημερώνει για τις προσφορές που τον ενδιαφέρουν.
Τι είναι τα Location Services;
Είναι υπηρεσίες που επιτρέπουν την αποστολή ή τη διάθεση διαμορφωμένης πληροφορίας στη συγκεκριμένη θέση που βρίσκεται ο χρήστης μιας φορητής συσκευής, μέσω της οποίας μπορεί να λάβει ή να ζητήσει αντίστοιχα αυτήν την πληροφορία. Δεν είναι λίγες οι φορές που βρισκόμαστε σε κάποιο τόπο και θέλουμε να μάθουμε πού είναι ο πλησιέστερος κινηματογράφος ή ένα εστιατόριο ή ακόμα πιο επείγουσες πληροφορίες, όπως πού είναι το πλησιέστερο βενζινάδικο ή βουλκανιζατέρ. Επίσης υπάρχει το ενδεχόμενο να έχουμε χάσει τον προσανατολισμό μας και να θέλουμε απλά να μάθουμε πού βρισκόμαστε.
Στην πρώτη περίπτωση, αν έχουμε στην κατοχή μας μια οποιαδήποτε φορητή συσκευή, όπως κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή παλάμης (PDA) ή φορητό υπολογιστή, ζητάμε από τον παροχέα Location Services, ο οποίος μπορεί να είναι η εταιρεία που μας παρέχει υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας ή κάποιος τρίτος που συνεργάζεται μαζί της, να μας στείλει με μήνυμα την πληροφορία που χρειαζόμαστε. Ένα παράδειγμα μηνύματος θα μπορούσε να είναι “το πλησιέστερο βενζινάδικο είναι στην οδό Σούτσου”.
Μία δεύτερη περίπτωση είναι να υπάρχει συμφωνία μεταξύ της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας και του βενζινοπώλη της μορφής “αν ένα αυτοκίνητο είναι κοντά στη Σούτσου και μένει από βενζίνη, στέλνουμε στον οδηγό του ή σε κάποιον από τους επιβάτες ένα μήνυμα, ότι το πλησιέστερο βενζινάδικο είναι το δικό μου”. Βέβαια για να γίνει αυτό θα πρέπει η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας να γνωρίζει με κάποιο τρόπο την ποσότητα βενζίνης στο ρεζερβουάρ, πράγμα δύσκολο, ενώ για έναν λιανέμπορο είναι πολύ ευκολότερο να γνωρίζει ποια είδη προτιμούν οι πελάτες του που περνούν κοντά από το κατάστημά του ή ακόμα και ποιες προσφορές είναι τόσο δελεαστικές ώστε να προσελκύσουν και περαστικούς που δεν είναι πελάτες.
Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις η πληροφορία που λαμβάνει ο χρήστης είναι της μορφής “το βενζινάδικο που ψάχνεις είναι στην οδό Σούτσου”. Τι γίνεται όμως αν ναι μεν ο χρήστης βρίσκεται κοντά στην οδό αυτή, αλλά δεν γνωρίζει πώς να πάει εκεί; Μία άμεση λύση είναι να ανοίξει το παράθυρο και να ρωτήσει. Μία δεύτερη είναι να διαθέτει στη φορητή συσκευή του έναν ψηφιακό χάρτη, πάνω στον οποίο θα σημειώνεται η θέση που βρίσκεται και η θέση που θέλει να φτάσει (Navigation System).
Υπηρεσίες location based μπορούν να προσφέρουν εκτός των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας και οι εταιρείες δορυφορικών υπηρεσιών και μάλιστα με μεγαλύτερη ακρίβεια και σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο για τις εφαρμογές που ενδιαφέρουν τον λιανέμπορο σε σχέση με τους πελάτες του, η κινητή τηλεφωνία είναι η καταλληλότερη λύση, διότι α) πολλοί πελάτες του διαθέτουν κινητό τηλέφωνο και ελάχιστοι δορυφορικό δέκτη και β) συνήθως ενδιαφέρεται να μεταδώσει τις προσφορές του μέσα στα σύνορα της χώρας του.
Αξίζει ωστόσο να αναφέρουμε ότι ήδη κάποιες εταιρείες κατασκευής κινητών τηλεφώνων έχουν αρχίσει να ενσωματώνουν σε αυτά δέκτες GPS, κυρίως για εφαρμογές Navigation, όπου η ακρίβεια παίζει σημαντικό ρόλο.
Τέλός, αν στη θέση του πελάτη βάλουμε τον πωλητή ή το αυτοκίνητο μιας επιχείρησης, τότε στρεφόμαστε σε εφαρμογές business to business, για τις οποίες υπάρχει σχετικό άρθρο στο τεύχος.
Η ανάπτυξη στην Ελλάδα
Δεν μπορούμε να πούμε ότι η χώρα μας υστερεί στην ανάπτυξη Location Based υπηρεσιών, καθώς αυτές δεν είναι ακόμα αρκετά ανεπτυγμένες σε καμία χώρα, τουλάχιστον όσον αφορά το λιανεμπόριο. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα η υπηρεσία άμεσης ανάγκης 911 υποστηρίζεται από υπηρεσίες Location Based, έτσι ώστε να είναι ευκολότερος ο εντοπισμός του χρήστη που στέλνει ένα μήνυμα, δεν έχει όμως τη δυνατότητα να επισημάνει τη θέση του.
Πρόσφατα η εταιρεία TELESTET παρουσίασε μία υπηρεσία μέσω της οποίας ο χρήστης φορητής συσκευής με αριθμό TELESTET, έχει τη δυνατότητα να ζητήσει πληροφορίες για εστιατόρια, κινηματογράφους, βενζινάδικα κλπ. σε σχέση με τον τόπο που βρίσκεται. Αυτό σημαίνει ότι η TELESTET διαθέτει ήδη την πλατφόρμα για παροχή υπηρεσιών Location Based και επομένως μένει να αποφασίσει αν και πότε θα την αξιοποιήσει εμπορικά για τρίτους. Μιλώντας με εκπρόσωπο της εταιρείας, μάθαμε ότι αυτή τη στιγμή είναι δυνατή η παροχή υπηρεσιών προς τρίτους και αν κάποια εταιρεία ενδιαφέρεται, θα πρέπει να καλέσει την TELESTET για περισσότερες πληροφορίες.
Ωστόσο εκτός από την τεχνολογική υποδομή, ο λιανέμπορος θα πρέπει να έχει διευθετήσει ορισμένα νομικά ζητήματα, πριν αρχίσει να στέλνει στους πελάτες του προσφορές μέσω SMS. Ο τόπος που βρίσκεται ένα άτομο θεωρείται προσωπικό δεδομένο και επομένως είναι επιλογή του να την αποκαλύψει σε κάποιον τρίτο. Αν λοιπόν μια εταιρεία μπει στη διαδικασία να εντοπίσει τη θέση κάποιου ατόμου προκειμένου να του στείλει ένα μήνυμα, τότε υπάρχει πιθανότητα το άτομο να στραφεί εναντίον της.
Επομένως ο λιανέμπορος θα πρέπει να έχει προηγουμένως αποσπάσει τη συγκατάθεση των πελατών στους οποίους θα στέλνει μηνύματα, όπως επίσης και τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου. Αν πρόκειται για πιο επιθετικές προωθήσεις, όπως για παράδειγμα αποστολή μηνυμάτων σε οποιονδήποτε περνά κοντά από το κατάστημά του, τότε θα πρέπει το μήνυμα να είναι διατυπωμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνει τη δυνατότητα στον παραλήπτη να ζητήσει διακοπή της αποστολής μηνυμάτων στο μέλλον.