Την οργανωμένη είσοδό της σε κεντρικά εμπορικά σημεία μεγάλων πόλεων της χώρας με αστικού τύπου καταστήματα σχεδιάζει η Lidl, έχοντας ήδη ιδρύσει το πρώτο της κατάστημα αυτού του τύπου στην περιοχή Αγίου Δημητρίου στην Αθήνα. Παράλληλα, αναπτύσσει και τα καταστήματα νέας γενιάς κατά το πρότυπο του καταστήματός της στον Πειραιά, που επρόκειτο να εγκαινιαστεί τον Δεκέμβριο.

Tο πρώτο αστικού τύπου Lidl, αυτό του Αγίου Δημητρίου, που βρίσκεται επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης 323-325, έκτασης χώρου πωλήσεων 1.348τμ και διαθεσιμότητας υπόγειου χώρου στάθμευσης 84 θέσεων, είναι το πρώτο κατάστημα του γερμανικού ομίλου σε όλη την Ευρώπη, οι χώροι πωλήσεων του οποίου εκτείνονται σε δύο ορόφους. Αυτή ακριβώς είναι η ιδιαιτερότητά του. Γενικότερα τα αστικά καταστήματα της Lidl (τα επόμενα από το προαναφερόμενο λειτουργούν στην Κρήτη και τα Διαβατά Θεσσαλονίκης) είναι έκτασης περίπου 900τμ-1.000τμ, διαθέτουν χώρους στάθμευσης οχημάτων πελατών και καλύπτουν όλες τις βασικές κατηγορίες προϊόντων που προσφέρει η εταιρεία, δηλαδή μια γκάμα περίπου 1.700 κωδικών.

Όπως αναφέρεται εκ μέρους της εταιρείας γι’ αυτά τα καταστήματα, τύπου «νέας γενιάς», «o αναβαθμισμένος χώρος πώλησης στοχεύει στην καλύτερη παρουσίαση της ποικιλίας και στη βέλτιστη πλοήγηση του πελάτη στο κατάστημα. Θεματικές γωνιές οριοθετούν ξεκάθαρα το μανάβικο, τον φούρνο, το κρεοπωλείο και το ιχθυοπωλείο, την κάβα και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας». Σύμφωνα με στέλεχος της Lidl που μίλησε στο σελφ σέρβις, κάθε νέο κατάστημα αστικού τύπου θα δημιουργείται κατά το πρότυπο των καταστημάτων «νέας γενιάς», ωστόσο, εφόσον δεν εντοπίζονται διαθέσιμα ακίνητα σε περιοχές που ενδιαφέρουν εμπορικά την αλυσίδα, ως εναλλακτική λύση η εταιρεία θα εφαρμόζει τη δημιουργία καταστημάτων χώρου πωλήσεων δύο επιπέδων. Σημειώνουμε ότι το θεσσαλονικιώτικο Lidl αυτής της αντίληψης δεν έχει τη λογική οργάνωσης του καταστήματος Αγίου Δημητρίου στην Αθήνα.

Για κάθε κατάστημα «νέας γενιάς» προβλέπονται σημαντικές περικοπές του κόστους λειτουργίας, καινοτομίες στην οργάνωση και αρχιτεκτονικά αναβαθμισμένο στιλ.

Έφοδος κατάληψης των αστικών κέντρων
Η διοίκηση της εταιρείας έλαβε την απόφαση να εισέλθει στο κέντρο των πόλεων, έχοντας καλύψει σχεδόν όλες τις μεγάλες αστικές περιοχές της χώρας με κλασικού τύπου μεγάλα Lidl, τα οποία κατά βάση οργανώνει στις εισόδους ή εξόδους των πόλεων.

Η Lidl σχεδιάζει να κινηθεί επιθετικότερα σε ό,τι αφορά την επέκταση του δικτύου της μετά το 2020. Ειδικότερα, μετά το τελευταίο της κατάστημα για φέτος, το 221ο του δικτύου της με έδρα τον Πειραιά, για το 2018 έχει προβλέψει να εγκαινιάσει συνολικά τέσσερα καταστήματα με έδρες στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα. Το 2019 εκτιμά ότι θα ιδρύσει περισσότερα από τρία, ενώ προετοιμάζεται ώστε στην πενταετία 2020-2025 να κινηθεί με μεγαλύτερη ταχύτητα εξάπλωσης στο εσωτερικό των αστικών περιοχών, εγκαινιάζοντας περισσότερα καταστήματα κάθε χρόνο.

Όπως μας ειπώθηκε, η εταιρεία θέλει αφενός τον χρόνο της, προκειμένου να μελετήσει τις προσαρμογές που απαιτούνται για το κάθε κατάστημα νέου τύπου, όπως αυτό που θα λειτουργήσει τον Δεκέμβριο στον Πειραιά. Αφετέρου απαιτείται χρόνος, περίπου δύο με τρία έτη, προκειμένου να εξελιχθούν όλες οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες αδειοδότησης και οργάνωσης κάθε καταστήματος. Το γεγονός είναι, πάντως, ότι η Lidl ήδη προετοιμάζεται για την έφοδό της στα αστικά κέντρα την πενταετία μετά το 2020, διεκδικώντας, όπως ανέφεραν τα στελέχη της σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου, ακόμη και την πρώτη θέση στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής.

Επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ το 2018
Για το 2018 η Lidl έχει προϋπολογίσει επενδύσεις της τάξης των 85-100 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία νέων καταστημάτων και την αναβάθμιση παλαιότερων, σύμφωνα με τα πρότυπα οργάνωσης και λειτουργίας των σούπερ μάρκετ «νέας γενιάς».

Παράγοντας της αλυσίδας δήλωσε στο σελφ σέρβις ότι η Lidl στοχεύει στην υγιή και βιώσιμη ανάπτυξη του δικτύου της. Στο πλαίσιο αυτό, είπε, μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να αναπτυχθεί χωρίς τραπεζικό δανεισμό, πράγμα που της εξασφαλίζει ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Επίσης, δίνει έμφαση στις οικονομίες κλίμακος και στην οργάνωση απλών στο στήσιμο και γρήγορων για τις αγορές concept καταστημάτων.


Σημειώνεται ότι η εταιρεία υποστηρίζει το δίκτυό της μέσω πέντε κέντρων logistics. Το 2018 θα προχωρήσει στη δημιουργία νέων αποθηκών (δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα το πού) και σε επέκταση υφιστάμενων. Στο πλαίσιο δημοσιογραφικής περιήγησης στο logistic center της στη Θεσσαλονίκης, συνολικού εμβαδού 60.000τμ, που εξυπηρετούν 61 καταστήματα στην Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, έγινε γνωστό ότι προσεχώς θα ολοκληρωθεί η επέκταση της αποθήκης της στα Τρίκαλα, μια επένδυση της τάξης των 9 εκατ. ευρώ, ενώ σύντομα θα επεκταθούν και οι άλλες αποθήκες της στη χώρα, όπως και αυτή στην Κύπρο.

Σταθερά σε ανάπτυξη
Στόχος της αλυσίδας είναι κάθε χρόνο να κερδίζει μερίδια αγοράς. Σύμφωνα με στελέχη της, στη χρήση που έκλεισε στις 28 Φεβρουαρίου 2017 κατέγραψε ανάπτυξη 7,3%, ενώ στο πρώτο εξάμηνο της φετινής εταιρικής χρήσης (1η Μαρτίου 2017-28η Φεβρουαρίου 2018) διατήρησε μια σταθερή έως οριακά ανοδική πορεία, σε μια αγορά που το ίδιο διάστημα κινήθηκε καθοδικά και με έντονα ίχνη της αναδιανομής τζίρου, λόγω της επαναδραστηριοποίησης υπό το σήμα της Σκλαβενίτης του δικτύου που κατείχε η Μαρινόπουλος.

Την προσπάθειά της για την ενίσχυση του μεριδίου της στηρίζει η εταιρεία, εντείνοντας την πολιτική προσφορών. Όπως λένε στελέχη της, το 2017 ως το τέλος του έτους η αλυσίδα θα έχει επενδύσει συνολικά 50 εκατ. ευρώ για επιπλέον προσφορές. Την επιθετική πολιτική τιμών σκοπεύει να ενισχύσει περαιτέρω.

Έμφαση στον Έλληνα παραγωγό
Σε ό,τι αφορά τις σχέσεις της με τους προμηθευτές, βάσει στοιχείων της εταιρείας, ο συνολικός αριθμός των Ελλήνων προμηθευτών προϊόντων και παρόχων υπηρεσιών αυξήθηκε κατά 59% μέσα σε έναν χρόνο, έτσι ώστε το 2016 έφτασαν τους 2.893 έναντι 1.816 το 2015. Το ποσοστό δαπανών σε Έλληνες προμηθευτές άγγιξε το 61% πέρυσι, από 56% το 2015. Επιπλέον το 96% των φρέσκων κρεάτων και ψαριών που διατίθενται μέσω του δικτύου της αλυσίδας προέρχεται από Έλληνες προμηθευτές. Επίσης, άνω του 80% του τζίρου της στα φρέσκα οπωροκηπευτικά προέρχεται από ελληνικά προϊόντα. Η κατανομή των κωδικών στο ράφι της Lidl μεταξύ private label και επωνύμων είναι 85% και 15% αντίστοιχα. Η εταιρεία, όπως τονίζουν τα στελέχη της, θα επιμείνει στην πολιτική στήριξης των Ελλήνων προμηθευτών καταρχάς στην κατηγορία των φρέσκων προϊόντων και δευτερευόντως στα τυποποιημένα.

Το κοινωνικό αποτύπωμα της αλυσίδας
Σημειώνεται ότι η Lidl παρουσίασε πρόσφατα τη μελέτη για την οικονομική και κοινωνική επίδρασή της στη χώρα κατά τα έτη 2015 και 2016, ανακοινώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι διέθεσε άνω του 1,6 εκατ. ευρώ σε πρωτοβουλίες και δράσεις επικοινωνίας για την προώθηση και τη συμμετοχή της στη βιώσιμη ανάπτυξη, καθώς επίσης στη στήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων.

Σύμφωνα με την εταιρεία, η συνολική προστιθέμενη αξία που δημιούργησε για την ελληνική οικονομία τo 2015 ανήλθε σε 616 εκατ. ευρώ και το 2016 σε 659 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 7%, αποτελώντας το 0,35% του ΑΕΠ για το 2015 και το 0,37% του ΑΕΠ για το 2016. Η συνολική συνεισφορά της στα φορολογικά έσοδα της χώρας το 2015 ανήλθε σε 230 εκατ. ευρώ και το 2016 σε 244 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση σε πσοστό 6%. Το 2016 υποστήριξε 17.413 θέσεις εργασίας (άμεσες, έμμεσες και επαγόμενες), αυξημένες κατά 6,5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, κατά την οποία το σύνολό τους ήταν 16.353.