Η πανδημία του κορoνοϊού αύξησε τις πωλήσεις κατεψυγμένων θαλασσινών παγκοσμίως, δημιουργώντας παράλληλα νέα καταναλωτικά κοινά στην κατηγορία.

Ο μέσος καταναλωτής φαγητού του δυτικού κόσμου διψά για προϊόντα εύκολα στην κατανάλωση, αλλά ταυτόχρονα ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο για ποικιλία στη διατροφή.

Στην Ελλάδα ο κλάδος των κατεψυγμένων ιχθυηρών αναδιατάχθηκε πλήρως τα τελευταία δύο χρόνια. Μέσα στο παραπάνω χρονικό διάστημα, αναδείχθηκε όλο και σπουδαιότερη η θέση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Ελλάδος, σε ολόκληρο το 2020, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και τα αντίστοιχά τους ανώνυμα συσκευασμένα συγκέντρωσαν παραπάνω από το 69,73% της συνολικής αξίας πωλήσεων. Το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο 71% για ολόκληρο το 2021, σε αυξημένο τζίρο και σύμφωνα με τα στοιχεία για το πρώτο πεντάμηνο του 2022, ανέβηκε στο 72%, με προοπτικές έως το τέλος του τρέχοντος έτους να διαμορφωθεί τελικά ακόμα υψηλότερα.

Σημειώστε, πάντως, ότι υπάρχει μια πτωτική τάση στη συνολική αξία πωλήσεων του πρώτου πενταμήνου του 2022, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, της τάξεως του 9% στην κατηγορία των κατεψυγμένων ιχθυηρών, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Ελλάδος. Η πτώση αυτή θεωρείται λογική διόρθωση από στελέχη του εταιρειών του κλάδου και εν πολλοίς, οφείλεται στις ιδιαίτερες συνθήκες του lockdown του πρώτου πενταμήνου του 2021, που έδωσε επιπλέον ώθηση στην κατηγορία, εξαιτίας του περισσότερου μαγειρέματος στο σπίτι για τα νοικοκυριά.

Leader της αγοράς πλέον η Pescanova
Μέσα σε δύο χρόνια, έχουν συμβεί ραγδαίες αλλαγές στη συγκεκριμένη κατηγορία τροφίμων: Η Pescanova πέρασε leader της αγοράς των επώνυμων κατεψυγμένων ιχθυηρών ως προς την αξία πωλήσεων στο πρώτο πεντάμηνο του 2022, ξεπερνώντας τις 7 Θάλασσες. Αν την πτώση του μεριδίου της Καλλιμάνης, μπορούμε να τις εξηγήσουμε με τα οικονομικά προβλήματα προς την εξυγίανσή της και τη διαδικασία εξαγοράς από την Dardanel Group, τι συμβαίνει με την άλλοτε leader της επώνυμης υποκατηγορίας, 7 Θάλασσες και με την Ατλαντικός; Οι 7 Θάλασσες σημείωσαν πωλήσεις συνολικής αξίας 7,75 εκατ. ευρώ το 2020 και έπεσαν στα 7,48 εκατ. ευρώ το 2021. Μιλάμε για ετήσια μείωση πωλήσεων κατά 3,48%.

Η κατάρρευση της αξίας πωλήσεων της Atlantikos – Τι μπορεί να την προκάλεσε
Πιο ραγδαία ήταν η πτώση της αξίας πωλήσεων της Atlantikos. Η Atlantikos, σύμφωνα με στοιχεία της IRI Ελλάδος που ήρθαν στα χέρια του FOODReporter, έχασε μεταξύ 2020 και 2021 το 50,4% των συνολικών πωλήσεών της: Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία έκλεισε το 2020 με πωλήσεις συνολικής αξίας 2,48 εκατ. ευρώ και το 2021 είχε πωλήσεις ύψους μόλις 1,23 εκατ. ευρώ. Στο πρώτο πεντάμηνο του 2022, οι πωλήσεις της είχαν συνολική αξία €521.952.

Σε συζήτηση που έκανε το FOODReporter με παλαιό και έμπειρο στέλεχος της αγοράς για τις αιτίες που ενδεχομένως να οδήγησαν σε αυτή την πτώση, ένας λόγος μπορεί να είναι η υψηλή τιμή που κράτησαν τα προϊόντα της Atlantikos και το μερίδιό τους να «ροκανίστηκε» σταδιακά από τα πολύ πιο ανταγωνιστικά στην τιμή προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το ίδιο στέλεχος, που δεν θέλησε να κατονομαστεί, απέδωσε την άνοδο της Pescanova στην πρώτη θέση των πωλήσεων επώνυμων κατεψυγμένων θαλασσινών στις «πολύ δυναμικές ενέργειες που έχει κάνει η εν λόγω εταιρεία για να εισχωρήσει στην ευρύτερη αγορά θαλασσινών», εννοώντας τόσο το διευρυμένο κωδικολόγιο όσο και τις δυνατές διαφημιστικές καμπάνιες και προσφορές, στις οποίες τόσο οι 7 Θάλασσες, όσο και η Atlantikos δεν διακρίθηκαν την τελευταία τόσο επιδραστική για τον συγκεκριμένο κλάδο διετία.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter