Ο Έλληνας φάνηκε ότι λατρεύει την φέτα και γυρνάει σε αυτήν, όσο η τιμή της είναι ανταγωνιστική, αν και η αγοραστική του δύναμη είναι το βασικό κριτήριο των επιλογών του, τονίζει ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος-Χατζάκος Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΕΒΓΑΛ, μιλώντας στο “σελφ σέρβις”.

σελφ σέρβις: Ποια είναι η κατάσταση στην αγορά της φέτας στην Ελλάδα και ποια η θέση της ΜΕΒΓΑΛ;

Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος-Χατζάκος: Μετά από δυο δύσκολα χρόνια, η αγορά της φέτας φαίνεται ότι ανακάμπτει φέτος, τόσο σε αξία όσο και σε όγκο, και σε αυτό σημαντικό ρόλο έπαιξε η μείωση τιμής, όπως και η αδιαμφισβήτητη ποιότητα της φέτας ως ανώτερο είδος τυριού. Η ΜΕΒΓΑΛ διατηρεί την πέμπτη θέση στην αγορά της συσκευασμένης φέτας που διατίθεται μέσω των σούπερ μάρκετ. Το 2025 έχουμε στόχο να αναπτυχθούμε σημαντικά στην κατηγορία.

σ. σ.: Ποια είναι φέτος η εικόνα από την εισκόμιση αιγοπρόβειου γάλακτος σε ό,τι αφορά τις ποσότητες και τις τιμές; Επηρεάζει την τυροκόμηση της φέτας;

Κ. Π.-Χ.: Η εισκόμιση είναι ικανοποιητική, αν και το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου παρατηρήθηκε μια μείωση, η οποία φαίνεται ότι ξεπεράστηκε τον Αύγουστο. Ελπίζουμε να μην προκύψει μεγαλύτερο θέμα με την ευλογιά, γιατί ο κλάδος είναι ήδη ταλαιπωρημένος. Οι τιμές είναι οι γνωστές και σχετικά σταθερές μέσα στον χρόνο, με μειούμενη τάση, που θεωρώ ότι ωφελεί τις πωλήσεις σε όγκο. Η αγορά φέτας είναι άκρως ανταγωνιστική, με πληθώρα μικρών και μεγάλων τυροκομείων. Και οι εξαγωγές είναι πιεστικές, καθότι οι αγοραστές έχουν εκπαιδευτεί πλέον και γνωρίζουν τιμές και καταστάσεις.

σ. σ.: Ποιες αλλαγές διακρίνετε στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων φίλων της φέτας; Πώς επηρεάστηκαν οι πωλήσεις από τις ανατιμήσεις της περιόδου 2022-2023;

Κ. Π.-Χ.: Ο Έλληνας φάνηκε ότι λατρεύει την φέτα και γυρνάει σε αυτήν, όσο η τιμή της είναι ανταγωνιστική, αν και η αγοραστική του δύναμη είναι το βασικό κριτήριο των επιλογών του. Έτσι, κάποιες περιόδους θυσιάζει την ανωτερότητα της φέτας για το αγελαδινό λευκό τυρί, που έχει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.

Να αξιοποιήσουμε τη συγκυρία

σ. σ.: Ποια είναι η πορεία των εξαγωγών φέτας ΠΟΠ της ΜΕΒΓΑΛ;

Κ. Π.-Χ.: Οι εξαγωγές μας φέτος έχουν ανάπτυξη περίπου 20% σε όγκο και 13% σε τζίρο, ενώ και για το σύνολο του κλάδου μας η πορεία είναι ικανοποιητική, αφού, βάσει της αναφοράς της Eurostat, οι εξαγωγές φέτας στο επτάμηνο από την έναρξη του έτους είχαν ανάπτυξη 9% σε όγκο και 6% σε αξία. Θεωρούμε ότι η τάση είναι ανοδική για την φέτα και πρέπει να αξιοποιήσουμε τη συγκυρία, είτε με περισσότερη προβολή και προώθηση των χαρακτηριστικών της στις μεγάλες διεθνείς αγορές είτε με τη δημιουργία νέων συνταγών με βασικό συστατικό τη φέτα κοκ. Επίσης, εφόσον επείγει η βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας, μέσω της αύξησης των εξαγωγών, θα ήταν πολύ χρήσιμο η κυβέρνηση να ενισχύσει, να πριμοδοτήσει την κτηνοτροφία, όπως κάνει για άλλους κλάδους, όπως του τουρισμού. Να ακολουθήσει, δηλαδή, το παράδειγμα άλλων χωρών, όπως η Ισπανία, ώστε να αυξηθεί η παραγωγή ελληνικού γάλακτος αλλά με καλύτερους οικονομικούς όρους, που θα ωθήσουν περαιτέρω τις εξαγωγές μας.

σ. σ.: Μπορεί να προστατευθεί η ελληνική φέτα ΠΟΠ από τις ελληνοποιήσεις και τα φαινόμενα νοθείας;

Κ. Π.-Χ.: Σχετικά με αυτό το θέμα θα πρότεινα να μελετήσουμε πώς το έχουν λύσει οι γείτονες μας στην Ιταλία και τη Γαλλία, δίνοντας σημαντικές αρμοδιότητες στις διεπαγγελματικές οργανώσεις για λόγους ευελιξίας, εξειδίκευσης και κοινής λογικής. Διότι ποιος άλλος θα είχε ισχυρότερο συμφέρον και ενδιαφέρον να διαφυλάξει την φέτα, αν όχι οι ίδιοι οι κτηνοτρόφοι και μεταποιητές ενωμένοι; Για κάτι πιο άμεσο, πάντως, θα πρότεινα το σύστημα «Άρτεμις 2» για τις ελληνοποιήσεις και τον δειγματοληπτικό έλεγχο από τους εμπορικούς ακόλουθους στο εξωτερικό –διότι εκεί είναι η μεγάλη αγορά και τα περισσότερα περιστατικά νοθείας της φέτας μας. Το κόστος δεν είναι τόσο μεγάλο και μπορεί να καλυφθεί από τις εισφορές γάλακτος, που ακόμα πληρώνουμε κτηνοτρόφοι και μεταποιητές.