Ρύθμιση με την οποία θα εξουσιοδοτούνται οι τοπικοί άρχοντες να αποφασίζουν για τον αριθμό των εργάσιμων Κυριακών, προτείνει ο κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, πρόεδρος του ΕΒΕΑ, σε συνέντευξή του στο "σελφ σέρβις". Ο κ. Μίχαλος θεωρεί ότι το 2007 δεν θα είναι έτος εκλογών, ενώ όπως σημειώνει, το ΕΒΕΑ θα επιμείνει στη γραμμή της δημοσιονομικής πειθαρχίας και των μεταρρυθμίσεων, του ανοίγματος των αγορών και της μεγαλύτερης ευελιξίας στην αγορά εργασίας. rnrn

“σελφ σέρβις”: Η σχετικά πρόσφατη απεργία των λιμενεργατών προκάλεσε ασφυξία στην αγορά. Ποιοι κλάδοι υπέστησαν τη μεγαλύτερη ζημιά και ποιες ήταν οι συνολικές οικονομικές ή άλλες επιπτώσεις στην επιχειρηματική κοινότητα; Κωνσταντίνος Μίχαλος: Μεγάλες ζημιές υπέστησαν οι εταιρείες που εισάγουν εποχικά είδη, κυρίως από τις ασιατικές χώρες, τα οποία είχαν προπληρώσει στους προμηθευτές τους. Σε ό,τι αφορά το εισαγωγικό εμπόριο, η ζημία υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ.

Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετώπισαν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, η ζημία των οποίων ανήλθε περίπου στα 140 εκατ. ευρώ. Στο λιμάνι του Πειραιά είχαν εγκλωβιστεί περί τα 2.500-3.000 κοντέινερς και οι εταιρείες κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τις ποινικές ρήτρες από τους προμηθευτές. Τα προϊόντα που κινδύνεψαν να χάσουν έδαφος στις ξένες αγορές ήταν το αλουμίνιο, το μάρμαρο, οι χημικές πρώτες ύλες και πολλές κατηγορίες τυποποιημένων τροφίμων, ενώ, λόγω της απεργίας, υπολογίζεται ότι οι συνολικές απώλειες στα έσοδα του Δημοσίου ανήλθαν σε περίπου 200 εκατ. ευρώ.

Στο “χέρι” των τοπικών αρχών η Κυριακή

“σ.σ.”: Το ζήτημα των εργάσιμων Κυριακών έρχεται συνεχώς στην επικαιρότητα. Ποια είναι η θέση του ΕΒΕΑ, σχετικά με τον αριθμό των Κυριακών που θα πρέπει κάθε χρόνο να λειτουργούν τα καταστήματα;

Κ.Μ.: Το θέμα αυτό έχει ρυθμιστεί με το Πολυνομοσχέδιο για το Εμπόριο -τον Ν.3377/2005 που καθόρισε σε εθνική κλίμακα ένα ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας των καταστημάτων. Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει τις περιοχές που είναι δυνατή η λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή. Από εκεί και πέρα, η όποια απόφαση για αλλαγή εναπόκειται στις οικείες τοπικές αρχές, σε συνεννόηση φυσικά με τους κατά τόπους εμπορικούς συλλόγους, ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε περιοχής. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύει, κατά την άποψη μου, για τον αριθμό των Κυριακών που θα λειτουργούν κάθε χρόνο τα καταστήματα.

“σ.σ.”: Το Επιμελητήριο επισημαίνει συνεχώς την άποψη ότι η επιχειρηματική κοινότητα χρειάζεται σταθερό φορολογικό, θεσμικό και κυρίως πολιτικό περιβάλλον. Το ενδεχόμενο διενέργειας πρόωρων εκλογών σας προβληματίζει;

Κ.Μ.: Η αγορά δεν επιθυμεί πρόωρες εκλογές και, όπως δείχνουν τα γεγονότα, ούτε και η κυβέρνηση. Από τη στιγμή που ο προϋπολογισμός του 2007 δεν προβλέπει δαπάνη για εκλογές, κάτι τέτοιο δεν μοιάζει πιθανό. Εξάλλου, η πολιτική της ήπιας προσαρμογής και των διαρθρωτικών αλλαγών πρέπει να συνεχιστεί και να ενταθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα. Οι μεταρρυθμίσεις που εκκρεμούν σε Κράτος, ΔΕΚΟ και Ασφαλιστικό Σύστημα συνεχίζουν να έχουν εξαιρετικά επείγοντα χαρακτήρα.

“σ.σ.”: Στη σημερινή κυβέρνηση απομένει ένας χρόνος για να ολοκληρώσει το πρόγραμμά της. Το ΕΒΕΑ θα ασκήσει πιέσεις, ώστε σε αυτό το χρονικό πλαίσιο να επιτευχθούν οι μεταρρυθμίσεις και ανατροπές που απαιτούν οι επιχειρηματίες και που χρόνια τώρα δεν υλοποιούνται;

Κ.Μ.: Τον περασμένο Σεπτέμβριο, με την ευκαιρία της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, παραδώσαμε αναλυτικό υπόμνημα τόσο στην κυβέρνηση όσο και στα πολιτικά κόμματα με τις θέσεις μας για το περιεχόμενο της οικονομικής πολιτικής, καθώς και τα νέα μέτρα που πρέπει να προωθηθούν για την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, των επιχειρήσεων και των εργαζομένων σε αυτές. Επιμένουμε στη γραμμή της δημοσιονομικής πειθαρχίας, της προώθησης των μεταρρυθμίσεων, του ανοίγματος των “κλειστών” αγορών και της μεγαλύτερης ευελιξίας στην αγορά εργασίας.

Δέσμη προτάσεων-πρωτοβουλίες

“σ.σ.”: Εκτός από τις μεταρρυθμίσεις, σε ποια άλλα θέματα ζητάτε από την κυβέρνηση άμεσες παρεμβάσεις;

Κ.Μ.: Πέραν των όσων προανέφερα, επισημαίνω ενδεικτικά την περαιτέρω μείωση των φορολογικών συντελεστών για όλες τις επιχειρήσεις κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες, την περίοδο 2008-10, την επιδίωξη κεντρικής συμφωνίας με τους Δήμους του Λεκανοπεδίου για τις ετήσιες αυξήσεις στα δημοτικά τέλη, την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων, μέσω του Γενικού Εμπορικού Μητρώου και της δημιουργίας «υπηρεσίας μιας στάσης» στα επιμελητήρια, και την αυξημένη συμμετοχή των μικρομεσαίων στις κρατικές προμήθειες, μέσω της λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Προμηθειών στο Δημόσιο.

“σ.σ.”: Ασκήσατε πιέσεις προς την κυβέρνηση για την αποδοχή των προτάσεών σας αυτών;

Κ.Μ.: Βεβαίως. Έχουμε ήδη προβεί σε ενέργειες για να υλοποιήσουμε ορισμένες από αυτές τις προτεραιότητες. Αναφέρω ενδεικτικά ότι αποστείλαμε επιστολή προς τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ΠΕΧΩΔΕ, Ανάπτυξης, Δημόσιας Τάξης και Μεταφορών, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλία για την άμεση προώθηση της σταδιακής απελευθέρωσης των οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Επίσης, σε συνεργασία με τους κατά τόπους εμπορικούς συλλόγους, έχουμε ξεκινήσει ενημερωτική εκστρατεία για τα ανταποδοτικά τέλη που πληρώνουν οι επιχειρήσεις στους Δήμους, με στόχο τη συγκράτηση των δημοτικών τελών που βαρύνουν υπέρμετρα το κόστος των επιχειρήσεων.

“σ.σ.”: Το ΕΒΕΑ έχει διαμορφωμένη άποψη για τις παρεμβάσεις που απαιτούνται, ώστε οι υπεραγορές να λειτουργήσουν σε ορθολογική βάση; Κ.Μ.: Όταν κληθούμε να διατυπώσουμε τεκμηριωμένη άποψη για αυτό το θέμα, θα κάνουμε την παρέμβασή μας και τα σχόλιά μας. Ωστόσο, είναι προφανές ότι οι υπεραγορές που λειτουργούν σε ορθολογική βάση έχουν καταφέρει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και να διαθέτουν ρευστότητα, προσφέροντας καλές τιμές και ποιοτικά προϊόντα, καθώς μόνον έτσι μπορούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Ικανοποιητικό το νέο ωράριο

“σ.σ.”: Πόσο ωφελήθηκαν οι επιχειρήσεις, αλλά και οι καταναλωτές από το νέο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων; Η μερική διεύρυνσή του απέδωσε;

Κ.Μ.: Θεωρώ ότι το νέο ωράριο λειτουργεί ικανοποιητικά. Η επιμήκυνσή του παρουσιάζει θετικά αποτελέσματα ανάλογα με τον κλάδο και την περιοχή εμπορικής δραστηριότητας. Οι θέσεις εργασίας σε ορισμένους κλάδους στο λιανικό εμπόριο αυξήθηκαν σημαντικά ενώ, ταυτόχρονα, η στάση των καταναλωτών έναντι της διεύρυνσης του ωραρίου αποδεικνύεται θετική. Εξάλλου, η διεύρυνση είναι προαιρετική, δεν εφαρμόζεται απ’ όλες τις επιχειρήσεις.

“σ.σ.”: Θεωρείτε ότι το καθεστώς λειτουργίας των καταστημάτων σε περίοδο εκπτώσεων πρέπει να αλλάξει εκ νέου, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι των εμπόρων;

Κ.Μ.: Η περίοδος των εκπτώσεων είχε καθοριστεί σε συνεννόηση με τους εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων. Ωστόσο, εάν στην πράξη οι εκπρόσωποι του εμπορίου διαπιστώσουν ότι το ισχύον καθεστώς χρήζει αλλαγών, πρέπει να θέσουν το ζήτημα στο υπουργείο, προκειμένου να ληφθούν οι πιο συμφέρουσες αποφάσεις για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και για τους καταναλωτές.

“Δυναμική ευκαιρία” υπό πίεση

“σ.σ.”: Ποια είναι τα πραγματικά περιθώρια αντίδρασης των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων «παικτών» της αγοράς στον εντεινόμενο ανταγωνισμό από τα ξένα κεφάλαια;

Κ.Μ.: Το ελληνικό λιανεμπόριο θα αντιμετωπίσει και νέους διεθνείς παίκτες που εξετάζουν την είσοδό τους στην ελληνική αγορά. Η νέα αυτή πραγματικότητα προσφέρει στους νέους Έλληνες επιχειρηματίες, αλλά και σε χιλιάδες ιδιοκτήτες παραδοσιακού τύπου καταστημάτων, όπως τα μίνι μάρκετ, τα ψιλικατζίδικα ή και τοπικά σούπερ μάρκετ, μια δυναμική ευκαιρία: τη δυνατότητα ένταξής τους σε οργανωμένα δίκτυα, την ενοποίηση των δραστηριοτήτων τους, που προσφέρει διασφάλιση, οικονομίες κλίμακας, ανταγωνιστικότητα, συνέχεια και μέλλον. Προσφέρει μια δυναμική ανάπτυξη πολλαπλών μονάδων, αξιοποιώντας στην τοπική αγορά τις δυνατότητες μεγάλων ομίλων.

“σ.σ.”: Πως μπορεί μια συνοικιακή εμπορική επιχείρηση να παραμείνει βιώσιμη, έχοντας απέναντι της πολυχώρους τύπου The Mall, που σε καθημερινή βάση «κλέβουν» τζίρο από τα καταστήματα της ευρύτερης περιοχής στην οποία βρίσκονται;

Κ.Μ.: Είναι γεγονός ότι οι συνοικιακές εμπορικές επιχειρήσεις βρίσκονται στο στόχαστρο των αλυσίδων, όπως και των πολυχώρων. Τα σούπερ μάρκετ, με τη σειρά τους, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικά έχουν μετεξελιχθεί από καταστήματα τροφίμων σε λιανεμπορικά κέντρα, τα οποία παρέχουν πολλαπλές δυνατότητες εξυπηρέτησης. Υπάρχουν αρκετοί διέξοδοι για να μπορέσουν τα συνοικιακά καταστήματα να ακολουθήσουν τις μεγάλες εταιρείες του χώρου, όπως πχ να ενταχθούν σε ομίλους αγορών, να μετασχηματιστούν σε franchise καταστήματα, να «ξεδιπλώσουν» καινοτόμες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Ταυτόχρονα, πρέπει τα μαγαζιά της γειτονιάς να εκσυγχρονιστούν, να μειώσουν τις λειτουργικές τους δαπάνες και να αξιοποιήσουν όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτουν.