H KODAK διανύει ήδη το δεύτερο αιώνα ζωής της, έχοντας ιδρυθεί το 1889 στην Αμερική από τον George Eastman και στην Ελλάδα εδώ και 40 χρόνια (από το 1961), προσφέρει προϊόντα και υπηρεσίες στο ευρύ καταναλωτικό κοινό, στους επαγγελματίες, τον κινηματογράφο ακόμα και στον τομέα της υγείας (ακτινογραφίες).
H KODAK διανύει ήδη το δεύτερο αιώνα ζωής της, έχοντας ιδρυθεί το 1889 στην Αμερική από τον George Eastman και στην Ελλάδα εδώ και 40 χρόνια (από το 1961), προσφέρει προϊόντα και υπηρεσίες στο ευρύ καταναλωτικό κοινό, στους επαγγελματίες, τον κινηματογράφο ακόμα και στον τομέα της υγείας (ακτινογραφίες).
Η Kodak έχει παρουσιάσει πολλές καινοτομίες στον τομέα της εικόνας καθόλη τη διάρκεια της πορείας της. Είναι η πρώτη που λάνσαρε ένα καινούργιο φωτογραφικό σύστημα, το A.P.S. (ADVANCE PHOTO SYSTEM), ενώ ήταν επίσης η πρώτη η οποία έβγαλε τις φωτογραφικές μηχανές μιας χρήσης και παράλληλα πρωτοπορεί στην αγορά της ψηφιακής φωτογραφίας.
Στην ελληνική αγορά το όνομα Κodak για πολλούς είναι συνώνυμο της φωτογραφίας και του φιλμ. Τα προϊόντα της διανέμονται από το 97% των σημείων πώλησης πανελλαδικά.
Αναλυτικά για την εικόνα που παρουσιάζει η εγχώρια αγορά γενικά αλλά και ειδικότερα για τη δραστηριότητα της Kodak σ' αυτήν, μας μίλησε η κα Τζένη Βαρβαγιάννη, διευθύντρια πωλήσεων του καναλιού της λιανικής της εταιρείας. Σύμφωνα με όσα ανέφερε, πρόκειται για μία αγορά που συνολικά (κλασικά φιλμ, A.P.S. φιλμ, μηχανές μιας χρήσης) ανέρχεται σε 12,2 εκατομμύρια τεμάχια περίπου (στοιχεία AC Nielsen) και η οποία ανεβαίνει με ρυθμούς της τάξης του 6% ετησίως.
Από το σύνολο της αγοράς, το 87% σε όγκο κατέχουν τα κλασικά φιλμ (color negative film), το 6% κατέχουν οι φωτογραφικές μηχανές μιας χρήσης και το 7% το καινούργιο σύστημα A.P.S.
Ανά κατηγορία
Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη που εμφανίζουν οι διάφορες κατηγορίες της αγοράς η εικόνα έχει ως εξής: τα κλασικά φιλμ ανεβαίνουν με έναν ρυθμό της τάξης του 2,6% (ανήλθαν σε 10,7 εκατ. τεμάχια το 2000 έναντι 10,4 εκατ. τεμάχια το 1999). Οι φωτογραφικές μηχανές μιας χρήσης και τα A.P.S. ανεβαίνουν με ταχύτατους ρυθμούς. Για την ακρίβεια οι φωτογραφικές μηχανές μιας χρήσης αυξάνονται με έναν ρυθμό της τάξης του 40% και τα A.P.S. με 23%. Σύμφωνα με την κα Τζένη Βαρβαγιάννη, με βάση τα στοιχεία της AC Nielsen για το έτος 2000, στην κατηγορία των κλασικών φιλμ η Kodak έχει το 57,2%, η Agfa το 17,5%, η Fuji το 15,3% και οι υπόλοιπες μάρκες το 10%.
Περιθώρια ανάπτυξης
Αναφερόμενη στο “προφίλ” του Έλληνα καταναλωτή, η κα Τζένη Βαρβαγιάννη τονίζει ότι “ο Έλληνας καταναλωτής δεν αγοράζει τόσο συχνά φιλμ. Αγοράζει 2 φιλμ κατά μέσο όρο το χρόνο, όταν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι αγοράζουν 4 φιλμ αντίστοιχα και οι Αμερικάνοι 8, πράγμα που σημαίνει ότι η ελληνική αγορά έχει ακόμη μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Επίσης, ο Έλληνας καταναλωτής αγοράζει εντελώς αυθόρμητα. Θυμάται να αγοράσει φιλμ όταν το δει μπροστά του, λίγο πριν φύγει για διακοπές, όταν πρόκειται να πραγματοποιήσει κάποια κοινωνική εκδήλωση κλπ. Αυτό σημαίνει ότι όσο πιο πολύ φροντίζουμε να τοποθετούμε το προϊόν μπροστά του τόσο περισσότερο αυξάνονται οι πωλήσεις. Το φιλμ είναι καθαρά προϊόν αυθόρμητης αγοράς.
Βοήθεια στο λιανεμπόριο
Τα τελευταία δύο χρόνια που η Kodak έχει οργανώσει το κομμάτι της λιανικής και έβαλε το φιλμ στις γόνδολες, στα ταμεία ή στα σταντς, οι αυξήσεις των πωλήσεων χρόνο με το χρόνο ξεπερνούν το 60%”. Προσθέτει επίσης ότι “ο Έλληνας καταναλωτής δεν έχει εμπιστοσύνη στην επιλογή του. Δηλαδή δεν γνωρίζει την τεχνολογία που κρύβεται πίσω από ένα φιλμ (καθώς πρόκειται για προϊόν υψηλότατης τεχνολογίας), γιατί μπερδεύεται από την πληθώρα των κωδικών που κυκλοφορούν, με αποτέλεσμα πολλές φορές να φεύγει χωρίς να αγοράσει. Εδώ είναι πάρα πολύ σημαντικό να βοηθήσουμε το λιανεμπόριο να στήσει ολόκληρη την κατηγορία με τέτοιο τρόπο ώστε όταν ο καταναλωτής σταθεί μπροστά στο ράφι να είναι σε θέση να παρακολουθεί τη φιλοσοφία του και να διαλέγει”. Η Kodak ξοδεύει μεγάλα ποσά τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε τοπικό επίπεδο, διερευνώντας τον τρόπο που σκέπτεται ο καταναλωτής. Έχει διαπιστωθεί ότι πρώτα σκέπτεται τη μάρκα, στη συνέχεια την ευαισθησία του φιλμ -εφόσον γνωρίζει- και μετά τον αριθμό των στάσεων (24 ή 36).
Έχοντας τα παραπάνω ως δεδομένα, η Kodak προσπαθεί να βοηθήσει τον καταναλωτή χρησιμοποιώντας χρωματικούς κωδικούς. Έτσι προσφέρει μεταξύ άλλων τα κόκκινα φιλμ που είναι 100 Asa (φιλμ χαμηλής ευαισθησίας για υψηλές φωτεινές συνθήκες), τα μωβ που είναι 200 Asa (κατάλληλα για ημέρες με συννεφιά) και τέλος το ultra (μπλε) που είναι ουσιαστικά το φιλμ για όλες τις συνθήκες. Αυτό το φιλμ λανσαρίστηκε πέρυσι και αυτή τη στιγμή αντιπροσωπεύει στο κανάλι των σούπερ μάρκετ το 40% των πωλήσεων.
Το κανάλι λιανικής για τα φωτογραφικά είδη στήθηκε στην Ελλάδα πριν δύο χρόνια και ο στόχος της Kodak ήταν να μπει το σωστό προϊόν, στη σωστή τιμή και τοποθετημένο με τέτοιο τρόπο στο κατάστημα που να έχει τη μέγιστη απόδοση από πλευράς πωλήσεων. Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι περίοδοι υψηλής εποχικότητας (Χριστούγεννα, Πάσχα, καλοκαίρι, Απόκριες), οπότε γίνεται προσπάθεια να τοποθετείται το προϊόν σε πάρα πολλά σημεία μέσα στα καταστήματα.
Εκτύπωση στα σούπερ μάρκετ
Ευοίωνες προοπτικές διαγράφονται για το κανάλι των σούπερ μάρκετ από την κατηγορία της εμφάνισης και της εκτύπωσης, στην οποία η Kodak έχει ήδη ξεκινήσει ένα project κυρίως με την Carrefour και το Σκλαβενίτη. Όπως μας εξηγεί η κα Τζένη Βαρβαγιάννη, “ο καταναλωτής μπαίνει στο κατάστημα, αφήνει το φιλμ, κάνει τα ψώνια του και φεύγοντας παίρνει έτοιμες τις φωτογραφίες του με την εγγύηση και την υπογραφή της Kodak. To πείραμα έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα και απαιτεί για την εφαρμογή του ένα μεγάλο κατάστημα, όπου είναι αναγκαίος ένας εύλογος χρόνος για να κάνει κανείς τα ψώνια του μέχρι να ολοκληρωθεί η εμφάνιση των φωτογραφιών”. Η ίδια προσθέτει ωστόσο ότι “υπάρχει λύση και για μικρότερα καταστήματα. Εκεί η Kodak, δεδομένου ότι διαθέτει ένα ιδιόκτητο μεγάλο εκτυπωτήριο και εμφανιστήριο, δουλεύει ως εξής: οι καταναλωτές μπαίνοντας στο κατάστημα μπορούν να αφήνουν τα φιλμ τους στον αρμόδιο υπάλληλο του καταστήματος, στη συνέχεια περνούν άνθρωποι της Kodak, τα συγκεντρώνουν και τα μεταφέρουν στο κεντρικό εμφανιστήριο – εκτυπωτήριο και την επόμενη μέρα οι πελάτες μπορούν να πάρουν τις φωτογραφίες τους έτοιμες από το ίδιο κατάστημα. Το κατάστημα, από την πλευρά του, αφενός μεν δεν χρειάζεται να κάνει καμία επένδυση για τη συγκεκριμένη ενέργεια, αφετέρου δε προσελκύει τον καταναλωτή στο χώρο του και την επόμενη μέρα. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που έχει αρχίσει να δουλεύει πιλοτικά, επίσης με την Carrefour, με άριστες προοπτικές. Η εμπειρία μας στο εξωτερικό πιστοποιεί την δυνατότητα ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς και στην Ελλάδα”.
ΜΕΡΙΔΙΟ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ ΦΙΛΜ
KODAK |
52,7% |
AGFA |
17,5% |
ΛΟΙΠΟΙ |
10% |
ΠΗΓΗ : AC NIELSEN