Ο κλάδος των τροφίμων επενδύει κόντρα στην κρίση, με συνεργασίες και επέκταση δικτύων, καθώς ορισμένες επιχειρήσεις αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα της ποιοτικής εγχώριας γεωργικής παραγωγής, προσφέροντας υψηλού επιπέδου τελικά προϊόντα. Παράλληλα, η κεντρικοποίηση των διανομών επεκτείνεται, καθώς έτσι συμπιέζονται τα κόστη, ενώ η διείσδυση των προϊόντων στην αγορά καθίσταται πιο αποτελεσματική.

Στο πλαίσιο αυτό, τον στρατηγικό στόχο για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και κάθετου one stop shop στο πεδίο των πωλήσεων, του marketing και των logistics, εξυπηρετεί για τον όμιλο της ΕΛΓΕΚΑ, η συμφωνία με την Danone, η οποία είναι προανάκρουσμα περαιτέρω επέκτασης της εισηγμένης, ιδιαίτερα στη διανομή ψυχόμενων προϊόντων.

Όπως επισημαίνει ο γενικός διευθυντής της, κ. Β. Ευγένιος, σε 3.300 σημεία λιανεμπορικής πώλησης κάθε μεγέθους θα κατευθύνονται τα προϊόντα της Danone, ενώ το δίκτυο μαζί με την προσθήκη και των εξωτερικών συνεργατών, κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα, φτάνει τα 4.200 καταστήματα.

Ουσιαστικά αυτήν τη στιγμή η ΕΛΓΕΚΑ «χτίζει» ένα χαρτοφυλάκιο ψυχόμενων τροφίμων, που περιλαμβάνει εκτός από τα προϊόντα της Danone, την γκάμα προϊόντων της πτηνοτροφικής βιομηχανίας Αγγελάκης και τις καθιερωμένες συνεργασίες της με τη βιομηχανία Ferrero, την εταιρεία Χρυσά Αυγά και την Αμερικανική Γεωργική Σχολή (τα προϊόντα της τελευταίας για διανομή μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη). Η προαναφερόμενη γκάμα μαρκών και προϊόντων επιδιώκεται να διευρυνθεί, καθώς ιδιαίτερα στην περίοδο που διανύουμε, οι βιομηχανίες προσπαθούν να αποφεύγουν το κόστος δημιουργίας ίδιων δικτύων διανομής των προϊόντων τους.

Εταιρεία-κλειδί για την υλοποίηση ανάλογων συμφωνιών αποτελεί η Διακίνησις, θυγατρική της ΕΛΓΕΚΑ (εξαγοράστηκε από τον βορειοελλαδικό όμιλο το 2007), η οποία είναι ο ηγέτης στην εγχώρια αγορά third-party logistics.

Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο της συμφωνίας με τη Danone, περιλαμβάνει την παροχή υπηρεσιών παραγγελιοληψίας, merchandising και διανομής για το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της στην ελληνική αγορά, σε όλα τα καταστήματα των μεγάλων αλυσίδων εκτός της Αττικής, όπως επίσης την ανάληψη εκ μέρους της ΕΛΓΕΚΑ του συνόλου της εμπορικής δραστηριότητας για λογαριασμό της Danone (πώληση και διανομή) στο σύνολο των ομίλων αγορών και σε ανεξάρτητα μεσαία και μικρά λιανεμπορικά καταστήματα.

Η διάρκεια της σύμβασης μεταξύ των δύο εταιρειών είναι διετής και θα αποφέρει ετησίως στον κύκλο εργασιών της εισηγμένης περίπου 2,5 εκατ. ευρώ από το έργο της παροχής υπηρεσιών παραγγελιοληψίας και διανομής και άλλα τόσα από το έργο της εμπορικής δραστηριότητας.

Σημειώνουμε πως η νέα συμφωνία πραγματοποιείται με την ολοκλήρωση της συνεργασίας στον τομέα διανομής γαλακτοκομικών μεταξύ Danone και ΜΕΒΓΑΛ. Με τη λήξη του συμβολαίου των δύο (η συνεργασία τους ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2010 και ολοκληρώθηκε στο τέλος Οκτωβρίου του 2011), η διοίκηση της Danone σχεδίαζε την ανάπτυξη ανεξάρτητης διανομής των γαλακτοκομικών της. Η συμφωνία με τη μακεδονική βιομηχανία αφορούσε στη διανομή προϊόντων σε Βόρεια Ελλάδα, Πελοπόννησο, σε ορισμένα νησιά και μικρά σημεία πώλησης στην Αττική.

Η ΕΛΓΕΚΑ στην αγορά των PL

Ο όμιλος ΕΛΓΕΚΑ, με το βλέμμα στραμμένο στον κλάδο των τροφίμων, προχώρησε στη σύσταση νέας ανώνυμης εταιρείας, με την επωνυμία GSBG ΑΕ (Global Synergy Buying Group). Στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας επιχείρησης, που εδρεύει στον Δήμο Δέλτα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η ΕΛΓΕΚΑ συμμετέχει με ποσοστό 70% (ορίστηκε σε 60.000 ευρώ, διαιρούμενο σε 6.000 κοινές ονομαστικές μετοχές, ονομαστικής αξίας 10 ευρώ η κάθε μία). Το υπόλοιπο 30% κατέχει εταιρεία με την επωνυμία Kerangus Holdings Limited.

Η σύσταση της GSBG ΑΕ έγινε στο πλαίσιο της δραστηριοποίησης του ομίλου ΕΛΓΕΚΑ στον τομέα της ανάπτυξης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για τρίτους. Στους στόχους της συγκεκριμένης δραστηριότητας περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η διεθνοποίηση ποιοτικών ελληνικών προϊόντων, μέσω της εξαγωγής τους σε διεθνείς αγορές.


Νέα μονάδα από τη Friesland
Πρόσφατα πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της νέας μονάδας παραγωγής γάλακτος της Friesland Campina στην Πάτρα από την ηγεσία του ΥΠΑΑΝ. Πρόκειται για ένα ακόμα φιλόδοξο επενδυτικό εγχείρημα του εγχώριου τομέα των τροφίμων-ποτών, που αναπτερώνει το ηθικό σε μια αγορά βαλλόμενη πανταχόθεν από την ύφεση. Με την επένδυση αυτή, η οποία έλαβε επιχορήγηση ύψους 10 εκατ. ευρώ από τον αναπτυξιακό νόμο, ο πολυεθνικός όμιλος γαλακτοκομικών αρχίζει την παραγωγή γάλακτος στη χώρα μας.

Ειδικότερα, η νέα επένδυση έρχεται ως συνέχεια της ήδη εξαετούς λειτουργίας του εργοστασίου της Πάτρας για την παραγωγή προϊόντων γιαούρτης και αποτελεί έμπρακτη απόδειξη της εμπιστοσύνης της Friesland Campina στις προοπτικές της ελληνικής αγοράς, αλλά και της δέσμευσής της για την ενεργό συμμετοχή της στην επανεκκίνηση της εθνικής οικονομίας, μέσω του εκσυγχρονισμού των παραγωγικών δομών της.

Όπως επισήμανε στην εκδήλωση των εγκαινίων ο υπουργός, κ. Μ. Χρυσοχοΐδης, «η δημιουργία νέων εγκαταστάσεων παραγωγής από μία μεγάλη ολλανδική εταιρεία, στην Πάτρα, αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι η Ελλάδα μπορεί να προσελκύσει μεγάλες και υγιείς επενδύσεις από το εξωτερικό». Από την πλευρά του, ο ολλανδός πρέσβης, κ. Kees van Rij, υπογράμμισε τη στήριξη της ολλανδικής κυβέρνησης σε σοβαρές επενδυτικές πρωτοβουλίες στην Ελλάδα, όπως αυτή της Friesland Campina, η οποία, όπως είπε, θα αποτελέσει «οξυγόνο ανάπτυξης» για την ελληνική οικονομία.

Από την πλευρά του, ο κ. Γρηγόρης Σκλήκας, διευθύνων σύμβουλος της Friesland Campina Hellas, υπογράμμισε την προσήλωση της εταιρείας στον στρατηγικό της σχεδιασμό παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, στη συνεργατική φιλοσοφία της, καθώς και στις θετικές επιπτώσεις της επένδυσης στο παραγωγικό δυναμικό της ελληνικής κτηνοτροφίας. Σημειώνουμε πως με τη νέα μονάδα η εταιρεία υπερδεκαπλασιάζει το παραγωγικό δυναμικό της στη χώρα μας.

Στο καινούργιο εργοστάσιο, που λειτουργεί από τις 2 Σεπτεμβρίου, παράγονται τα γάλατα υψηλής παστερίωσης Nουνού Family, Νουνού Calci Plus, Νουνού Kid και οι κρέμες γάλακτος Νουνού, τα οποία μέχρι πρότινος εισάγονταν από τη Γερμανία.

Πρωτοποριακή επένδυση στη Δράμα
Εξάλλου, την εμμονή και επιμονή τους να επενδύσουν και να παράγουν στην Ελλάδα απέδειξαν πέντε έλληνες επιχειρηματίες, δίνοντας «ψήφο εμπιστοσύνης» στη χώρα και υλοποιώντας ένα νέο καινοτόμο σχέδιο στη Δράμα.

Ο λόγος για την εταιρεία Wonderplant AE των Σπύρου Θεοδωρόπουλου (Chipita), Σταύρου Νένδου, Αχιλλέα Φώλια, Μιχάλη Αραμπατζή και Θέμη Μακρή, οι οποίοι κατέστησαν πραγματικότητα ένα νέο επιχειρηματικό εγχείρημα, που φιλοδοξεί να δώσει νέα ώθηση στην καλλιέργεια των οπωροκηπευτικών και στην ελληνική τοπική οικονομία. Πρόκειται για ένα πρότυπο συγκρότημα υδροπονικής καλλιέργειας, που αξιοποιεί την ολλανδική τεχνογνωσία για την καλλιέργεια κηπευτικών. Διαθέτει ιδιόκτητο τυποποιητήριο και συσκευαστήριο και είναι από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην Ελλάδα στον τομέα της γεωργίας.

Η αρχική επένδυση ξεπέρασε τα 24 εκατ. ευρώ, ενώ το συγκρότημα καλύπτει 120.000 τμ στεγασμένο χώρο, σε έκταση συνολικής επιφάνειας 400 στρεμμάτων, η οποία περιλαμβάνει και δύο τεχνητές λίμνες έκτασης 10.000 τμ, που συγκεντρώνουν το βρόχινο νερό με σκοπό την αξιοποίησή του στην υδροπονική καλλιέργεια. Η εν λόγω επένδυση δημιούργησε 100 νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή, η οποία υποφέρει από την αποβιομηχάνιση, παρουσιάζοντας υψηλά ποσοστά ανεργίας.

Τα επίσημα εγκαίνια για την έναρξη λειτουργίας της μονάδας είχαν προγραμματιστεί να γίνουν στις 4 Νοεμβρίου, από τον υπουργό Ανάπτυξης, κ. Μ. Χρυσοχοΐδη, αλλά αναβλήθηκαν, λόγω των ραγδαίων πολιτικών εξελίξεων την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου.

Σημειώνεται ότι η υδροπονία είναι μέθοδος παραγωγής κατά την οποία τα φυτά μεγαλώνουν στο νερό αντί στο χώμα. Με αυτήν εκτιμάται ότι αυξάνεται η αποδοτικότητα της χρήσης του νερού, αφού, από απόδοση 12-15 κιλών τομάτας ανά κυβικό μέτρο νερού με τον παραδοσιακό τρόπο, με την υδροπονία η απόδοση μπορεί να ανέλθει στα 60-70 κιλά!