Για πολλά περίπτερα του κέντρου της Αθήνας, η ελεγχόμενη στάθμευση εξακολουθεί και σήμερα, μετά από 2 μήνες και πλέον από την εφαρμογή της, να εγείρει αντιδράσεις. Το θέμα, παρότι δεν προκαλεί πλέον το έντονο ενδιαφέρον των μέσων μαζικής ενημέρωσης, δεν έχει διευθετηθεί όσον αφορά τη διάθεση των καρτών στάθμευσης. Πολλά είναι τα περίπτερα που δεν διαθέτουν τις κάρτες, με αποτέλεσμα να δημιουργείται έντονο πρόβλημα στην προμήθειά τους από τους επισκέπτες του κέντρου και να επιβάλλονται καθημερινά εκατοντάδες πρόστιμα.

Όπως μας είπε ο κ. Νίκος Παλιογιάννης, ενεργό μέλος του Σωματείου Περιπτερούχων Αθήνας «Ενότητα», οι κάρτες διατίθενται από περίπτερα του κέντρου, που βρίσκονται στην περιοχή της πλατείας Κολωνακίου. Αντίθετα, πολλά περίπτερα της πλατείας Κάνιγγος, της οδού Στουρνάρη και των γύρω δρόμων, καθώς και της ευρύτερης περιοχής της πλατείας Συντάγματος, δεν διαθέτουν τις κάρτες αυτές στο κοινό. «Αντιδρούμε στην πολιτική της τοπικής αυτοδιοίκησης», λέει ιδιαίτερα εμφατικά ο κ. Παλιογιάννης, «μια πολιτική άνισης και μονομερούς αντιμετώπισης των περιπτερούχων.

Ο Δήμος Αθηναίων, ενώ μας χρειάζεται για τη διάθεση των καρτών ώστε να εφαρμοστεί το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης, δεν φροντίζει να μας δώσει κίνητρα, ώστε να είναι επωφελής η συνεργασία αυτή και για τα δύο εμπλεκόμενα μέρη». Οι κάρτες στάθμευσης διατίθενται κυρίως από τα περίπτερα αλλά και τα καταστήματα ψιλικών του κέντρου, με περιθώριο κέρδους 4%. «Πρακτικά», λέει ο κ. Παλιογιάννης, «ο δήμος μάς υποχρεώνει να αγοράσουμε μεγάλο όγκο καρτών (τουλάχιστον 50 τεμάχια από το κάθε είδος), γεγονός που μας αναγκάζει να δεσμεύσουμε μεγάλο ποσό, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, όσο χρειάζεται δηλαδή για να τις πουλήσουμε. Επιπλέον, η πώληση των καρτών στάθμευσης αυξάνει σημαντικά τον τζίρο του περιπτέρου και επομένως και τη φορολογία, ενώ το κέρδος που αφήνει είναι ελάχιστο.

Παράλληλα, η αντιμετώπιση του δήμου εξακολουθεί να μην είναι ευνοϊκή προς εμάς, αφού φροντίζει να επιβάλλει συνεχώς υπέρογκα πρόστιμα σε πολλές περιπτώσεις, για την κατάληψη χώρου στο πεζοδρόμιο είτε από τα ψυγεία είτε από τύπο, τα οποία, ανάλογα με την εμπορικότητα του δρόμου, μπορεί να φτάσουν και τα 2.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο». Το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης φαίνεται πως αποφέρει ήδη σημαντικά έσοδα στον Δήμο Αθηναίων.

Σύμφωνα με στοιχεία που είδαν πρόσφατα τη δημοσιότητα, τα έσοδα από το συγκεκριμένο μέτρο έχουν ξεπεράσει το 1,2 εκατ. ευρώ, και τα πρόστιμα που επιβάλλονται από τη δημοτική αστυνομία είναι σε ημερήσια βάση περίπου 700. Πάντως, από την πλευρά του δήμου υποστηρίζεται ότι η διάθεση των καρτών γίνεται από όλο και περισσότερα περίπτερα του κέντρου, ενώ οι επισκέπτες υπακούουν στο μέτρο σε σημαντικό βαθμό.

 

Οι κάρτες

Οι θέσεις στάθμευσης για τους επισκέπτες, βάσει του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης που ισχύει από τις 20 Νοεμβρίου 2006, ανέρχονται σε 1.956, ενώ 2.538 είναι αποκλειστικά για τους κατοίκους και 1.000 για ειδικές χρήσεις. Οι περιοχές όπου έχουν αναπτυχθεί οι θέσεις των επισκεπτών είναι γύρω από την πλατεία Κολωνακίου, την πλατεία Κάνιγγος, την πλατεία Κλαυθμώνος, το εμπορικό τρίγωνο μεταξύ Ερμού, Αθηνάς και Πειραιώς, ενώ περιορισμένος αριθμός θέσεων βρίσκεται κοντά στην πλατεία Συντάγματος.

Οι κάρτες στάθμευσης που αφορούν στους επισκέπτες του κέντρου της Αθήνας διατίθενται σε δύο τύπους: την ξυστή κάρτα με αξία 0,50, 1 και 2 ευρώ, και τις easy card και parking card για ανανέωση του χρόνου στάθμευσης μέσω κινητού, οι οποίες διατίθενται σε αξίες των 5, 10, 20 και 50 ευρώ. Τις κάρτες διαθέτει η εταιρεία Park Mobile Ελλάς, ενώ το όλο σύστημα αναπτύσσεται από την Αναπτυξιακή Εταιρεία του Δήμου Αθηναίων.